۶۳ هزار دانشجو برای دریافت وام تحصیلی ثبت‌نام کردند/ تاکید بسیج دانشجویی بر ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها

« ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها، محکومیت حادثه تروریستی ایذه و نبود بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه شهیدبهشتی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «انتقاد از عملکرد ضعیف وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها، تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی حق ندارند برای برگزاری انتخابات شورای صنفی تعلل کند» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند. 

محرمانه ماندن پرونده دانشجویان در کمیسیون موارد خاص ضروری است/ ارائه وام عتبات عالیات تا سقف ۵ میلیون تومان

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «اعطای وام دانشجویی به حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و مشارکت ۱۰۰ هزار دانشجو در طرح عهد خدمت» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ سوم خرداد ماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی  

کدام مسئول می‌تواند با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان روزگار بگذراند؟

فاطمه پاشائی خجسته دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (همدان پردیس شهید باهنر) در نامه‌ای خطاب به رضا مراد صحرایی  وزیر آموزش و پرورش خواستار رسیدگی و حل مشکلات دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شد.

در بخشی از این نامه بیان شده است:  قطعا در جریان هستید که حقوق حق التدریس معلمان را تنها تا بهمن ماه و بعضا تا دی ماه سال ١۴٠١ واریز کرده اند؛ که به ازای هر ماه تنها ١ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان به حساب این دانشجویان واریز شده است. آیا مسئولی هست که مدعی شود می‌تواند با این مبلغ، روزگار گذراند؟ اگر بر این باوریم که باید به مدرسه برگردیم و تحول را از آنجا آغاز کنیم، باید ابتدا به ساکن، به تعهدات مان در قبال معلمان، این پایه ریزان تمدن نوین اسلامی، جامه‌ عمل بپوشانیم.

در این نامه خاطرنشان شده است: آیا مطالبه حقوقی که زحمت آن را کشیده ایم، کار ناروا و ناپسندی است؟ علاوه بر مسائل مالی، از محضر جنابعالی خواستاریم تا برنامه‌ای را مترتب سازید که این یک سال خدمت جَبرانه، به عنوان یک سال از تعهدات خدمت این دانشجویان، حساب شود. 

وعده ساخت خوابگاه‌های متأهلی عملی نشده است

۱۵۵ دفتر بسیج دانشجویی به در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بر ضرورت ساخت خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها تاکید کردند. 

در این نامه عنوان شده است: ماده ۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه فرهنگیان را مکلف به احداث، بهسازی و تجهیز خوابگاه های متأهلی جهت رفع مشکل دانشجویان کرده است؛ اما باگذشت قریب به دو سال از عمر دولت سیزدهم و ابلاغ این قانون، تاکنون هیچ واحدی بر ظرفیت موجود اضافه نشده است؛ به گونه ای که دانشگاه های وزارت علومِ ۱۷ استان و دانشگاه های علوم پزشکیِ ۱۶ استان و پردیس های دانشگاه فرهنگیان در کل کشور، هیچ واحد خوابگاهِ متأهلی ندارند و این در حالی است که ظرفیت موجود خوابگاه متأهلی برای قریب به یک میلیون و سیصد هزار دانشجوی دانشگاه های سراسری  علوم پزشکی و فرهنگیان، فقط ۲۶۰۰ واحد است که بخش عمده ی آن مربوط به قبل از دولت سیزدهم بوده و در دولت شما واحد خاصی اضافه نشده است.

در این نامه تصریح شده است: امید است دولت سیزدهم برای رفع کمبود جدی خوابگاه های متأهلی و توانمند سازی هر چه بیشتر جوانان و رفع مشکلات آنان، اراده جدی نشان داده و با تجربه آموزی از گذشته، ضمن پیاده کردن سیاست های موفق در این زمینه و پرهیز از انفعال و اهمال، مسائل حوزه جوانان را مورد توجه ویژه قرار دهد. هم چنین ضرورت دارد خوابگاه های دانشجویی و افزایش ظرفیت و تجهیز و بهسازی آنها نیز برای پایان بخشی بر دغدغه همیشگی دانشجویان و ارتقای هر چه بیشتر سطح رفاهی آنان در اولویت کار  وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و تمامی دانشگاه های کشور قرار گیرد.

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی در محکومیت حادثه تروریستی ایذه

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در محکومیت حادثه تروریستی ایذه و درخواست برخورد بدون مماشات با عاملین این حادثه بیانیه صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  شهادت ناجوانمردانه سروان محمد قنبری در حادثه تروریستی ایذه، بار دیگر قلب مردم ایران را لرزاند و شقی بودن عاملان این حادثه را بیش از پیش نشان داد.
عاملان این حادثه که به بهانه سالروز تولد نوجوان ۱۰ ساله، کیان پیرفلک که توسط اغتشاشگران به شهادت رسیده بود، به ناحق درصدد انتقام‌جویی از پلیس بوده‌اند و مأمور جان بر کف دیگری را وحشیانه به شهادت رساندند.

در این بیانیه تصریح شده است: اینک واکنش به موقع قوه قضائیه و دادستان استان خوزستان و برخورد بدون مماشات با عاملان این حادثه، تنها مرهمی است که می‌تواند اندکی قلوب جریحه‌دارشده مردم را تسکین دهد. البته منظور تنها جنایتکارانی که در زمان حادثه حضور داشتند نیست؛ بلکه عاملان پشت صحنه و حتی بلاگرها و افراد مشهوری که از تریبون خود برای قاتلین این شهدا مظلوم‌نمایی کرده و جای حق و باطل را عوض کردند، با همگی آنها باید طبق قانون برخورد شود؛ کسانی که بدون ارائه‌ی هیچگونه سند و مدرکی می‌خواهند جایگاه مدافعان امنیت را در نزد مردم تخریب کنند.

۱۰۰ هزار دانشجو در طرح عهد خدمت مشارکت دارند

رضا غلامزاده، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی کشور درباره اردوهای جهادی و عهد خدمت تابستان بیان کرد که پیش بینی می‌شود سال جاری شاهد مشارکت حدود ۱۰۰ هزار نفری در طرح عهد خدمت باشیم. خدمات عمرانی، پزشکی، دامپزشکی، آموزشی از محورها و موضوعات مختلفی این اردوهای جهادی است. در این طرح امسال توجه ویژه‌ای به عشایر کشور داشته‌ایم تا بتوانیم باتوجه به اثرگذاری که این قشر در بحث اقتصاد کشور دارند خدمت‌رسانی به عشایر داشته باشیم.

وی عنوان کرد که از انعقاد تفاهم نامه‌ای با سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه تعدادی از مدارس کم برخوردار کشور به همت گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی در طرح نوسازی و شاداب سازی مشارکت داشته باشند.

حوزه صنفی_دانشجویی 

اعطای وام دانشجویی به حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی

 حمید رئیسی معاون تسهیلات صندوق رفاه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وام دانشجویی دریافت کردند، گفت: وام شهریه بیشترین متقاضی را بین وام‌ها داشته است. 

همچنین وی درباره میزان افزایش وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده عنوان کرد: در حال حاضر نمی‌توان در این باره صحبت کرد؛ چون باید منتظر تامین بودجه باشیم. البته میزان اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای سال آینده رشد چندانی نداشته است.

ساخت ۲ خوابگاه متاهلی در دانشگاه شهیدبهشتی در انتظار تامین بودجه

محمود رضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تصریح بر اینکه در حال حاضر دانشگاه شهید بهشتی ۲ خوابگاه متاهلی دارد، مطرح کرد که ما تلاش داریم که یک یا دو خوابگاه متاهلی دیگر نیز به مجموعه خوابگاهی دانشگاه اضافه کنیم. البته زمان آغاز ساخت این خوابگاه ها مشخص نیست چرا که اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد. 

وی درباره میزان کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بنده گمان می‌کنم حدود ۲ هزار کمبود خوابگاه متاهلی در این دانشگاه وجود دارد. 

هیچ دانشگاهی نباید نسبت به برگزاری انتخابات شورای صنفی تعلل کند

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر این که هیچ دانشگاهی نباید نسبت به برگزاری انتخابات شورای صنفی تعلل کند، بیان کرد که البته تردید ندارم که همه دانشگاه نسبت به تشکیل شوراهای صنفی تمایل داشته باشند؛ اما ممکن است فرایندی که منجر به تشکیل شورای صنفی می‌شود به حدنصاب نرسد و دانشجویان کمی تمایل به مشارکت داشته باشند.

همچنین وی افزود: نکته دیگر این است که انتخابات شورای صنفی ۲ بار در سال امکان برگزاری دارد. انتخابات شورای صنفی بسیار وقت‌گیر است و در آبان ماه و اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. آیین‌نامه‌ جدید شورای صنفی و برگزاری ۲ بار در سال انتخابات، بخشی از این مشکلات را حل کرده است.

۶۳ هزار دانشجو برای دریافت وام تحصیلی ثبت‌نام کردند

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش درخواست وام دانشجویی نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: حدود ۶۳ هزار نفر برای دریافت وام تحصیلی، حدود ۳۰ هزار نفر برای وام شهریه، ۲۰ هزار نفر برای وام ضروری و بیش از یک هزار نفر هم برای وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده‌اند. 

وی در پاسخ به این سئوال که کدام وام تقاضای بیشتری از سوی دانشجویان داشته است، گفت: درحال‌حاضر «وام تحصیلی» بیشترین تقاضا و بعد از آن وام های ضروری، شهریه و ودیعه مسکن به ترتیب بیشترین تقاضا را داشته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1185431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =