دانشکده هوش مصنوعی دانشگاه آزاد قم در رشته‌های علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد/ راه‌اندازی رشته فلسفه هوش مصنوعی

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: تمام رشته‌های این دانشکده از رشته‌های علوم انسانی با رویکرد هوش مصنوعی هستند و مهرماه امسال اولین سالی است که این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی دانشجو می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام سید امیر سخاوتیان ؛ رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی قم،در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی در حال حاضر با رویکرد ترمیمی کار خود را آغاز کرده و از مهرماه نیز با پذیرش دانشجو فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.  

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی دانشکده‌های «سبک زندگی» و «هوش مصنوعی» در دانشگاه آزاد قم

وی ادامه داد: اگر در این دانشکده بخواهیم مجوز تمامی رشته‌ها را به صورت تأسیسی اخذ کنیم اندکی زمان‌بر خواهد بود و نکته دیگر اینکه در عرصه‌های مختلف به نیرو نیاز داریم بنابراین تصمیم بر این شد که در گام اول به صورت ترمیمی و سپس به صورت تاسیسی کار را پیش ببریم.این بدان معنی نیست که مرحله تاسیس را فراموش کنیم بلکه اقدامات آن در حال انجام است و برای اینکه کار هر چه سریع تر پیش برود گام ترمیمی را آغاز کردیم. 

پذیرش دانشجو در رشته‌های حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی از مهرماه 

حجت‌الاسلام سخاوتیان در تشریح رویکرد ترمیمی دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی گفت: در این رویکرد ما در دروس اختیاری میتوانیم بین 20 تا 30درصد تغییرات داشته باشیم و سپس دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این درس‌های اختیاری را اخذ و متناسب با همین دروس موضوع پایان نامه خود را انتخاب می‌کند.

وی اضافه کرد: با این اقدام دانشجو در یک فضای آمادگی ذهنی با مباحث هوش مصنوعی آشنا میشود و هم در مرحله پایان نامه تحت اشراف یک استاد فضای تخصصی رشته خود در ارتباط با هوش مصنوعی را هم تجربه خواهد کرد اما در گام تاسیسی دقیقا خود رشته با عنوان هوش مصنوعی را راه اندازی میکنیم به طور مثال رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی هوش مصنوعی اخذ می‌شود.

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی قم خاطرنشان کرد: رشته‌های ترمیمی که از مهرماه پذیرش خواهیم داشت شامل حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی می‌شود ضمن اینکه از بهمن ماه رشته‌های مربوط به روانشناسی را هم آغاز می‌کنیم. 

رشته‌های روانشناسی، زبان انگلیسی، مدیریت بازرگانی و فلسفه با رویکرد هوش مصنوعی از بهمن‌ماه راه‌اندازی می‌شوند  

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مختلف تصریح کرد: رشته هایی همچون زبان انگلیسی و مدیریت بازرگانی را هم قصد داریم که از بهمن‌ماه با رویکرد هوش مصنوعی راه اندازی کنیم ضمن اینکه به دنبال این هستیم تا رشته فلسفه هوش مصنوعی نیز به زودی به جمع رشته‌های این دانشکده افزوده شود. 

حجت‌الاسلام سخاوتیان با بیان اینکه شروع گام تاسیسی به همکاری وزارت علوم بستگی دارد چرا که رشته ها و سرفصل های ما همگی ارائه شده است، ادامه داد: دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی دانشگاه آزاد قم در حال حاضر در ساختمان علوم انسانی مستقر شده اما به زودی به ساختمان جدید انتقال داده خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه این دانشکده در گام اول و برای شروع کار در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان پایه دکتری دانشجو می‌پذیرد، افزود: با توجه به اینکه فعالیت دانشکده در گام اول ترمیمی است از اعضای هیئت علمی گروه های مرتبط بهره خواهیم گرفت و تلاش ما براین است که در مرحله بعدی و گام تاسیسی از فارغ‌التحصیلان دوره ترمیمی استفاده کنیم چرا که ذهن آماده‌تری برای دروس ترکیبی دارند.

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی دانشگاه آزاد اسلامی قم تصریح کرد: مهرماه امسال اولین سالی است که این دانشکده با رویکرد هوش مصنوعی دانشجو می‌پذیرد در حال حاضر هم دانشجویانی که حقوق خصوصی یا حقوق جزا می‌خوانند، می‌توانند دروس اختیاری خود را با ما بردارند و مانعی از این جهت وجود ندارد. 

وی در تشریح لزوم راه‌اندازی این دانشکده خاطرنشان کرد: با ورود هوش مصنوعی متوجه شدیم آثار و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی به جامعه وارد می‌شود چراکه فناوری ارزش‌بار است و با ورود هر فناوری ارزش‌های مخصوص به آن هم وارد میشود از طرف دیگر با توجه به اینکه در زمینه فضای مجازی دیر اقدام کردیم و آسیب های آن را هم دیدیم، تصمیم گرفتیم که در فضای هوش مصنوعی کار کنیم و بنا شد مرکز مطالعات بنیادین هوش مصنوعی راه اندازی شود.  

سخاوتیان ادامه داد: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با مشاهده طرح، پیشنهاد تاسیس دانشکده هوش مصنوعی را دادند که هم نیروی مورد نیاز تربیت شود و هم کار پژوهشی مورد نیاز با پایان نامه ها و مقالات پیش برود از این رو دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی به جای مرکز راه اندازی شد.

وی با تأکید بر اینکه تمام رشته های این دانشکده از رشته‌های علوم انسانی با رویکرد هوش مصنوعی هستند، خاطرنشان کرد: در این دانشکده در واقع به صورت بنیادین و توصیفی به هوش مصنوعی در رشته‌های علوم انسانی همچون روانشناسی، جامعه‌شناسی،فلسفه،حقوق و...  نگاه می‌شود و به دنبال این هستیم که به زودی رشته فلسفه هوش مصنوعی را هم راه‌اندازی کنیم. 

انتهای پیام/  

کد خبر: 1198382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =