کنعانی: ایران دربرابر رژیم صهیونیستی به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

کنعانی در ابتدا درباره عملیات ایران و همچنین ادعاهای مقامات غربی برای پاسخ به ایران گفت: اینکه موضع آمریکا چیست  به نظر می‌آید زودهنگام است برای قضاوت، اما لازم است نکته‌ای را اشاره کنم. ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و همچنین تجاوز اسرائیل به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه است. 

ایران و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح در رخداد اخیر و در واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه رژیم به روشی حرفه‌ای عمل کردند. ایران به روش منطقی و مسئولانه عمل کرد. هشدارهای لازم را قبل از اقدام داده بودیم. پس از اتمام حجت، مقتدارانه عمل کردیم و در ادامه مقتدرانه عمل خواهیم کرد.

ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست

ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران با توجه به عدم اقدام لازم از سوی شورای امنیت و در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه و نیز دفاع از امنیت و منافع ملی خود حرکت کرده است.

اقدام ایران کاملا مشروع و منطبق با منشور ملل متحد و پس از اتمام حجت به روش دیپلماتیک صورت گرفت. طبیعی است انتظار است دیگران از جمله آمریکا رفتار مسئولانه ایران و واکنش مشروع ایران را مورد توجه قرار دهند و به جای اتخاذ رویکرد غیرمسئولانه و انتخاب الفاظ نامناسب، قدردان اقدام مشروع و منطقی ایران باشند.

حامیان تل آویو رژیم غاصب را از شرارت بیشتر برحذر بدارند

وی در خصوص مواضع کشورهای غربی و احضار نمایندگان ایران گفت: ایران اقدامش کاملا مسئولانه بود. ایران رفتار انگلیس در طفره رفتن محکومیت نقض‌های رژیم صهیونیستی را مسئولانه نمی‌داند. جای تاسف است که دولت انگلیس در حالی که چشم خودش را بر جنایات می‌بندد، اقدام مشروع ایران در دفاع از خودش را غیرقابل پذیرش تلقی می‌کند.

دفاع ایران کاملا مشروع و بعد از مدت‌ها خویشتنداری در برابر رژیم صهیونیستی بود و نشان دهنده رفتار متعهدانه ایران نسبت به صلح بین‌المللی است. توصیه ما به همه حامیان رژیم اسرئیل این است قدردان اقدام متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب رژیم غاصب را از شرارت بیشتر برحذر بدارند.

روابط ایران با اردن دوستانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت کشور اردن در رهگیری موشک‌های ایران و احضار کاردار ایران گفت: من خبر احضار را دریافت کردم و اعلام کردند در واکنش به خبرهایی بود که در رسانه‌های ایران صورت گرفته است. من در جایگاهی نیستم که در مورد رهگیری اردن تایید و تکذیب کنند. ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملا متعهدانه عمل کرده و اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر تنبیه متجاوز در عین حال اقدامی بازدارنده علیه اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در تهدید ثبات منطقه بوده است. اردن هم از ناحیه اقدامات جنایت آمیز در منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه منجاوز مورد حمایت‌های جهان قرار بگیرد. روابط ما با اردن دوستانه است و ارتباطات مستمر وجود داشته است.

وی در خصوص رفتار اردن و ادعای همکاری این کشور در ترور شهید سلیمانی گفت: من هیچ اطلاع تایید شده‌ای در این خصوص نمی‌توانم ارائه دهم و در تخصص ساختارهای نظامی است. نگاه ایران در ارتباط با کشورهای منطقه توسعه مناسبات دوستانه در چارچوب منافع مشترک است و رویکرد ما نسبت به اردن هم در همین چارچوب قرار دارد.

حمایت ایران از ۲ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی

کنعانی درباره قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل ۲ قطعنامه مصوب در ارتباط با رژیم صهیونیستی داشته، قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح برای رژیم صهیونیستی و قطعنامه درخواست آتش بس. ایران در چارچوب نگاه اصولی نسبت به فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند.

در خصوص آتش بس متاسفانه رژیم آپارتاید صهیونیستی با حمایت تمام عیار و نامحدود آمریکا تاکنون اهمیتی به قطعنامه شورای امنیت نداده و تحت همان حمایت‌های نامحدود آمریکا به جنایات جنگی خودش ادامه می‌دهد. در ارتباط با ممنوعیت صادرات سلاح ایران تصویب قطعنامه مذکور را سازنده ارزیابی می‌کند و از هر اقدامی که منجر به فشار به رژیم شود استقبال می‌کند. ارسال گسترده سلاح از سوی دولت‌های مشخص برای رژیم غاصب صهیونیستی که به صورت مستمر ادامه داشته نشان دهنده نقش آمریکا در نسل کشی در فلسطین است.

نشست شورای امنیت عملا فاقد هرگونه دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود

وی در خصوص جلسه شب گذشته شورای امنیت و همچنین قصد کشورهای غربی برای اعمال تحریم علیه ایران گفت: شورای امنیت مسئولیت اولیه و اصلی حفظ صلح بین‌المللی را برعهده دارد. این شورا نسبت به درخواست ایران و سایر کشورهای مستقل در طول بازه زمانی ۷ ماه گذشته به دلیل حمایت بی قید و شرط آمریکا و دیگر متحدان و همچنین استفاده دولت آمریکا در بکارگیری حق وتو، این شورا منفعل عمل کرده است.

بی عملی این شورا در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق شاهد دیگری بر این مدعاست که شورا تحت تاثیر منفی آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی نتوانسته به مسئولیت‌های خود عمل کند. مراجعه رژیم به شورای امنیت و تشکیل جلسه موجب روشن شدن ابعاد دیگری از جنایات رژیم و حامیان فرامنطقه‌ای آن شده است. همانطور که پیش بینی می‌کردیم با توجه به مشروعیت اقدام ایران از منظر منشور سازمان این نشست عملا فاقد هرگونه دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.

در خصوص اقدامات کشورهای غربی، این کشورها باید توجه کنند که اقدام ایران مشروع بوده و باید قدردان خویشتنداری ایران نسبت به امنیت و صلح منطقه‌ای باشند. اینان به جای اتهام به ایران باید خویشتن را مورد بازخواست قرار دهند که در مقابل ۷ ماه نسل کشی آشکار چه اقدامی انجام داده‌اند و چرا به مسئولیت حقوقی و اخلاقی خود در قبال فلسطین عمل نکرده‌اند. عاقلانه‌ترین کار این دولت‌ها این است که در کنار کشورهای صلح طلب، و کشورهایی که نقش سازنده ایفا کردند قرار بگیرند. به جای حمایت از رژیم از اقدام هوشمندانه ایران و اقدام معقولانه‌ای که انجام داد قدردانی کنند.

آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفتگوهای خوبی در سطح وزرای خارجه صورت گرفته و هیات دیپلماتیک آذربایجان مدتی پیش به تهران آمدند برای فراهم سازی مقدمات.

این اتفاق نظر شکل گرفته که همسو با دیگر زمینه‌ها مانند اقتصادی، همکاری سیاسی میان دو کشور هم، هم‌پای دیگر حوزه‌ها حرکت کند. با اتمام دوره ماموریت سفیر ایران در آذربایجان طبیعتا بر اساس روند جاری امور انتخاب سفیر طبق روال اداری انجام خواهد شد.

تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی محرز است

وی درباره توقیف کشتی باری در تنگه هرمز گفت: ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل و مسئولانه بر کلیه مبادی ورودی و خروجی، کلیه ترددها را در این تنگه راهبردی تحت نظر دارد و از نقض حاکمیت خود جلوگیری می‌کند. ایران در عین حال متعهد به آزادی کشیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین بین‌المللی بوده است و همواره در همین چارچوب عمل کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است و در مراجع ذیصلاح تحت بررسی قرار دارد و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. در چارچوب اعلام مسئولیت ایران و تلاش مستمر برای ایجاد کشیرانی امن در تنگه هرمز با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی کشتی مدنظر و عدم پاسخ مقتضی به مراجع ایرانی، کشتی مذکور به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

وی درباره وضعیت کارکنان کشتی توقیف شده توسط ایران گفت: سوابق شناخته شده ایران در ارتباط با موضوعات انسانی نشان می‌دهد ایران در ارتباط با حقوق اتباع همواره مسئولانه و در چارچوب مقررات کنسولی و ارزش‌های انسانی عمل کرده و کارکنان کشتی توقیف شده از این نگاه انسانی ایران بهره مند خواهند بود.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سازنده نخواهد بود

کنعانی در خصوص اقدام دولت‌های غربی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران و قصد تحریم ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در ارتباط با هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد.

ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

از امنیت و مناقع خودمان با صلابت دفاع خواهیم کرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران در قبال امنیت خود گفت: ایران رفتار خودش را در ارتباط با رفتار ناقض امنیت نشان داده و مواضع ایران روشن است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر مقامات موضع ایران را در چارچوب حقوق بین‌الملل تشریح کرده‌اند. ما از امنیت و مناقع خودمان با صلابت دفاع خواهیم کرد. طبیعتا اقدامات غیرمنطقی و متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت در منطقه منافعی را برای کشورهای حمله کننده ایجاد نخواهد کرد. آنان در چارچوب منافع ملت‌های خودشان رفتار خواهند کرد.

انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند

وی درباره مواضع رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص مرگ برجام گفت: اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده است. اینگونه اظهارنظرها که رگه‌های سیاسی در متحوای آن بیش از رگه‌های تخصصی است کمکی به موضوع برجام نمی‌کند. انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند.

سخنگو درخصوص سفر گروسی به تهران گفت: من اطلاعی در این ارتباط ندارم. سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمان ذیربط در جریان است. در چارچوب ارتباطات مستمری که وجود دارد در بازه زمانی که اقتضا کند سفر گروسی هم می‌تواند به تهران انجام شود.

تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا در ارتباط با اقدام رژیم علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود

کنعانی در خصوص تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا درباره اقدام ایران گفت: پیام‌هایی که رد و بدل شد در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود. انتظار این بود دولت آمریکا بر اساس تعهد کشورها به حقوق بین‌المللی اقدام رژیم را محکوم کند. دولت آمریکا کاملا برعکس این موضع عمل کرد و از محکوم کردن اقدام ماجراجویانه رژیم اجتناب کرد و مانع بیانیه شورای امنیت در ازتباط با محکوم کردن تجاوز رژیم شد.

ایران اعلام کرد آمریکا در این ارتباط مسئول است و برای ما این اعتقاد وجود دارد که چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود اسرائیل جرات اقدام علیه ایران نداشت. فلذا مسئولیت آمریکا نسبت به اقدام رژیم در حمله به سفارت ایران تفکیک ناپذیر است. متعاقب تصمیم ایران پس از اتمام حجت با طرف‌های ذی ربط، دولت آمریکا جدی‌تر وارد شد تا مانع اقدام مشروع ایران و پاسخگویی شود. طبیعتا تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود. یا آمریکا باید مسئولیت خودش را مشخص می‌کرد و یا اقدام بازدارنده‌ای علیه رژیم انجام می‌دادیم. در هر صورت تبادل پیام در این چارچوب بود و هیچ توافقی برای اقدام ایران معنا و مفهوم ندارد.

اقدام ایران پس از آن قطعی شد که شورای امنیت برای تنبیه متجاوز باز ماند و به رغم پیگیری‌های ایران کاملا واضح و روشن شد اقدامی از سوی مراجع ذیربط بین‌المللی در شورای امنیت متصور نیست. فلذا این حق ایران بود که برای ایجاد بازدارندگی اقدام کند.

ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است

کنعانی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها و همچنین رایزنی‌های باقری و مگ کورگ به صورت غیرمستقیم در مسقط گفت: عمان یکی از کشورهای نقش آفرین دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و سلطان عمان هم طرحی را داشتند و در همان چارچوب تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. در چارچوب استقبال ایران از نقش آفرینی دولت‌های دوست برای گره گشایی مذاکرات رفع تحریم‌ها مشورت‌هایی بین ایران و عمان ادامه دارد و این گفتگوها در سفر اخیر هم به عمان انجام شد.

در ارتباط با دیگر گفتگوها تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های ذیربط چه در اروپا و چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد و ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است و استفاده حداکثری را خواهد کرد.

سفر رئیس جمهور به پاکستان

کنعانی در خصوص سفر رئیس جمهور به پاکستان اظهار داشت: دعوت قبلی طرف پاکستانی از آقای رئیس جمهور وجود دارد و توافق هم وجود دارد. تاریخ انجام سفر در زمان مناسب به اطلاع افکار عمومی رسانده خواهد شد.

حضور نظامی آمریکا در هیچ کشوری امنیت آفرین نبوده است

کنعانی درباره سفر السودانی به آمریکا و رایزنی‌ها برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: این موضوعی است در چارچوب مناسبات عراق و آمریکا و اظهارنظر در این خصوص را نمی‌توانم داشته باشم. در خصوص موضع ایران، سوابق و تجربه‌های دهه‌های گذشته نشان داده حضور نظامی آمریکا در هیچ کشوری امنیت آفرین نبوده و رفتار آمریکا هیچ وقت در چارچوب منافع ملت‌ها نبوده است. ملت و دولت عراق در طول ماه های گذشته موضع خودشان را نشان دادند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام میگذاریم و موضع اصولی خود را داریم.

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در تهران

وی درباره برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: ششمین نمایشگاه توامندی‌های صادراتی ایران موسوم به ایران اکسپو در اردیبهشت ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد و در راستای اجرای سیاست اقتصادی دولت سیزدهم و رونق تجارت خارجی است. این نمایشگاه یک رویداد تجاری جامع در بزرگترین مقیاس و کامل‌ترین تنوع است و فرصتی است که امیدواریم با مشارکت علاقه مندان خارجی با قوت برگزار شود. لازم است تاکید کنم کلیه نشست‌ها رویدادها و نمایشگاه‌ها به رغم تحولات اخیر که قرار بود در ایران برگزار شود در زمان خودش با قوت برگزار خواهد شد و بر اساس رویه معمول کاملا آمادگی دارند که شرکت مدعوین گرامی را در نمایشگاهی صادراتی ایران تسهیل کنند.

کنعانی در ارتباط دیپلماسی اقتصادی و نمایشگاه ایران اکسپو گفت: از ماه‌ها قبل یک هماهنگی نزدیک بین وزارت خارجه و با وزارت صمت به طور مستمر برقرار بود. تمامی نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور فعال شدند. دیپلمات‌های ما در این زمینه کاملا ماموریت یافتند که با جدیت این موضوع را دنبال کنند. تلاش‌های نتیجه بخشی را داشتیم.

نمی‌توان نسبت به ۷ ماه تجاوز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی بی‌تفاوت بود

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص پیامدهای پاسخ ایران در منطقه گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند نگران موضوع صلح و ثبات و امنیت در منطقه هستند، نمی‌توان نسبت به صلح و ثبات نگران بود اما به ۷ ماه تجاوز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی بی‌تفاوت بود. اینها یک شاخصه است. امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیازمند زمینه سازی درست است. مادامی که به تحقق حقوق ملت فلسطین اقدام نشود و نسبت به رفع اشغال خاتمه داده نشود و جنایتکاران مورد پیگرد قانونی قرار نگیرند، اگر توجه نشود صحبت از ثبات در منطقه به یک شوخی تلخ شببه است. اینان باید جدیت خودشان را برای جلوگیری از نسل کشی نشان دهند. این درخواست ایران از این کشورهاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضا کیانفر US ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      . سیدحسن خمینی اصلاح‌طلب گفت: عملیات شجاعانه و افتخارآمیز تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی را به فرماندهی معظم کل قوا تبریک می‌گویم. آقای خمینی، این عملیات افتادن به دامی بود که اسرائیل جنایتکار گسترانده بود و آیت‌الله خامنه‌ای نسنجیده مملکت را در آن انداخت بهتر است جنابعالی خودتان را شریک جرم ایشان نکنید. شمع بزم غیر شد با روی آتشناک حیف، ریخت آخر آبروی خویش را برخاک حیف. روبرو بنشست با هر بی‌ره و رویی دریغ، کرد بی‌باکانه جا در جمع هر بی‌باک حیف. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.