زن از چه زمانی مستحق دریافت نفقه است؟ / مفهوم ناشزه در قانون

فاطمه اسدپور؛ وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد: نفقه زن یک جانبه است و مرد مسئولیت پرداخت نفقه به زن را برعهده دارد درحالی که زن چنین وظیفه‌ای ندارد. نفقه به تمام خانم‌ها تعلق می‌گیرد مگر اینکه به حکم دادگاه ناشزه تشخیص داده شوند.

فاطمه اسدپور؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص نحوه تعلق گرفتن نفقه به زنان گفت: نفقه زن یک جانبه است و مرد مسئولیت پرداخت نفقه به زن را برعهده دارد درحالی که زن چنین وظیفه‌ای ندارد. زن دارای این حق است که نفقه دوران گذشته خود را هم از همسر مطالبه کند و نفقه به تمام خانم‌ها تعلق می‌گیرد مگر اینکه به حکم دادگاه ناشزه تشخیص داده شوند. فرزندان هم می‌توانند نفقه بگیرند با این تفاوت که میزان نفقه فرزند بسته به توان مالی پدر است. نفقه فرزند دختر تا زمان ازدواج و پسر تا سن رشد یعنی ۱۸ سالگی بر عهده پدر است.

او ادامه داد: توجه داشته باشید که برای شکایت ترک انفاق نیازی به دادخواست طلاق نیست. اگر آقا نفقه پرداخت نکنند خانم می‌توانند دادخواست پرداخت نفقه معوقه و جاریه ارائه بدهند و یا اینکه شکایت کیفری ترک انفاق کیفری اقامه کنند. عنوان ناشزه  به زنی داده می‌شود که از تمکین عام و خاص همسر خودداری کند و اگر نشوز زن اثبات شود، نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. قانون مدنی در ماده ۱۱۰۸ مقرر می‌دارد که هر گاه زن بدون دلیل مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. علاوه بر این نفقه تا زمانی که زوجیت ادامه دارد برعهده مرد است و چنانچه به هر دلیلی زوجیت منحل شود، ساقط می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به حق حبس مهریه و ارتباط آن با نفقه عنوان کرد: زن در دوران عقد از زمان جاری شدن صیغه عقد مستحق دریافت نفقه است مگر اینکه از تمکین خودداری کند. حق حبس مهریه در قانون هم به این مفهوم است که درصورتی که زن در زمان عقد تمکین را موکول به دریافت کلیه مهریه کند، زوجه حق دارد از عمل و وظایف زناشویی خود داری کند، بدونه آنکه این عمل او نشوز محسوب شود البته اگر مهریه حال باشد یعنی عندالاسطاعه نبوده و پرداخت مهریه موکول به زمان خاصی نشده و در واقع عندالمطالبه باشد در این صورت اگر تمکین نکند تا پرداخت کامل مهریه علی رغم عدم تمکین مستحق دریافت نفقه است و مرد علاوه بر مهریه موظف به پرداخت نفقه نیز هست.

انتهای پیام /

کد خبر: 1120376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =