آموزش آشپزی/ دستور پخت قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو یا غم‌بر پلو، یک غذای خوشمزه، پر طرفدار و محبوب شیرازی است اما در شهرهای دیگر نیز بسیار محبوب و پر طرفدار است. قنبر پلو یک غذای بسیار مقوی و مفید است‌.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قنبر پلو یا غم‌بر پلو، یک غذای خوشمزه، پر طرفدار و محبوب شیرازی است اما در شهرهای دیگر نیز بسیار محبوب و پر طرفدار است. قنبر پلو یک غذای بسیار مقوی و مفید است‌. مواد اصلی در تهیه این غذای محبوب شیرازی گوشت قلقلی، کشمش و پیازداغ است. قمبر پلو مانند کلم پلو از اصیل‌ترین غذاهای شهر شیراز است و عطر و طعم بسیار خوبی دارد. مواد لازم برای تهیه فنبر پلو بسیار مقوی بوده و این غذا را به یک غذای بسیار مفید تبدیل کرده است. علت نام گذاری این غذا به نام قنبر پلو این است که این غذا از ترکیب شیره انگور کشمش تهیه می شود و به خاطر همین کمی رنگ غذا تیره است و قدیمی‌ها معتقد بودند نام قنبر برای این پلو مناسب است. قنبرپلو یک غذای گرم بوده و برای روزهای سرد سال انتخاب بسیار مناسبی است. طرز تهیه قنبر پلو کمی زمان‌بر و پر کار است.

بیشتر بخوانید:

آموزش شیرینی پزی/ دستور پخت دسر دیگچه مشهدی

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی

مواد لازم برای طرز تهیه قنبر پلو شامل موارد زیر است :

سه تا چهار پیمانه برنج
صد گرم کشمش پلویی
چهارصد گرم گوشت چرخ کرده
پنجاه گرم گردو
دو قاشق غذاخوری رب انار
یک عدد پیاز با اندازه بزرگ
سه قاشق غذا خوری زعفران دم کرده
روغن به میزان مورد نیاز
زردچوبه به میزان مورد نیاز
فلفل سیاه به میزان مورد نیاز
نمک به میزان مورد نیاز

مراحل طرز تهیه قنبر پلو به صورت زیر است:

مرحله اول طرز تهیه قنبر پلو

برای تهیه قنبر پلو شیرازی ور مرحله اول باید ابتدا گوشت چرخ‌کرده را در یک ظرف مناسب ریخته و به آن مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و سپس گوشت چرخ کرده زا برای چند دقیقه ورز می‌دهیم تا مواد به خوبی ترکیب شده و منسجم و یکدست شوند.

مرحله دوم طرز تهیه قنبر پلو
در مرحله دوم از طرز تهیه قنبر پلو، گدشت چرخ‌ کرده را به صورت کوفته قلقلی‌هایی به اندازه فندوق درمی‌آوریم. یک تابه را روی حرارت گذاشته و در آن کمی روغن ریخته و سپس کوفته قلقلی‌ها را درون روغن داغ شده تفت می‌دهیم.

مرحله سوم طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله از طرز تهیه قنبرپلو گوشت قلقلی‌های تفت خرده را کنار گذاشته و پیاز را پوست گرفته و بشوییم و سپس پیاز را به صورت خلالی خرد می‌کنیم و در تابه‌ای که گوشت‌های قلقلی را تفت دادیم، پیازهای خرد شده را نیز تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شفاف شود.

مرحله چهارم طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله از طرز تهیه قنبر پلو باید مغز گردوها را خرد و ریز کنیم و به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کرده و با آن تفت دهیم. در ادامه کشمش پلویی را نیز به پیاز و گردو در حال سرخ شدن اضافه می‌کنیم و با هم تفت می‌دهیم. بعد از تفت خوردن این مواد با هم، گوشت قلقلی‌های تفت خورده را نیز به آن‌ها اضافه کرده و همه مواد را با هم تفت می‌دهیم.

مرحله پنجم طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله از طرز تهیه قنبر پلو، رب انار را با کمک مقداری آب جوش رقیق می‌کنیم و به همراه یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به تابه اضافه کرده و با مواد ترکیب می‌کنیم‌. برای چند دقیقه مواد موجود در تابه را با هم تفت می‌دهیم تا رب انار و زعفران به تمام مواد موجود در تابه رسیده و سپس تابه را از روی حرارت برمی‌داریم.

مرحله ششم طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله در یک قابلمه مناسب تادنیمه آن  آب ریخته و روی حرارت گذاشته تا جوش بیاید، پس از اینکه آب موجود در قابلمه شروع به جوشیدن کرد به آن مقداری نمک و یک فاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می‌کنیم. برنج را که از قبل در آب ولرم خیس کرده‌ایم را به آب در حال جوش اضافه کرده و اجازه می‌دهیم برای مدت زمان پنج تا ده دقیقه درون آب جوش بماند تا نرم شود، سپس برنج را با آب ولرم آبکشی می‌کنیم.

مرحله هفتم طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله از طرز تهیه قنبر پلو، یک قابلمه با اندازه مناسب برای پخت برنج بروی حرارت کذاشته و کمی روغن مایع در آن می‌ریزیم، برای ته دیگ به سلیقه خود می‌توان سیب زمینی‌های اسلایس شده قرار داد. روی سیب زمبنی ها یک لایه برنج ریخته و روی برنج کمی از مواد کوفته قلقلی را می‌ریزیم، مجددا برنج ریخته و سپس روی آن لایه‌ای از کوفته قلقلی می‌ریزیم و این کار را تا زمانی که قابلمه پر شود انجام می‌دهیم. توجه داشته باشید که لایه‌ی آخر باید برنج باشد و روی برنج دو قاشق غذا خوری روغن و باقی‌مانده زعفران را می‌ریزیم. سپس در قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم برنج برای مدت زمان چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت پخته و دم بکشد.

مرحله آخر طرز تهیه قنبر پلو
در این مرحله که برنج آماده است مواد را با هم مخلاط کرده و درون ظرف مورد نظر برای سرو می‌ریزیم. برای تزئین قنبر پلو می‌توان از کوفته قلقلی استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =