درباره روستای تاریخی مازیچال بیشتر بدانید

یکی از مکان‌های بسیار دیدنی و خوش آب و هوا که با طبیعت بکر و حیرت انگیزش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند، روستای مازیچال است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از مکان‌های بسیار دیدنی و خوش آب و هوا که با طبیعت بکر و حیرت انگیزش چشمان هر بیننده‌ای را به خود مبهوت می‌کند، روستای مازیچال است. اگر به دنبال مکانی هستید که زمانی را در آرامش و بی‌دغدغه سپری کنید، کوله بار سفر ببندید و به خطه‌ی سرسبز شمال سفر کنید و سری به این روستای زیبا بزنید.

بیشتر بخوانید:

درباره روستای تاریخی اشین بیشتر بدانید

در منطقه کلاردشت مازندران، روستایی زیبا و دیدنی به نام مازیچال قرار دارد که به خاطر موقعیت و زیبایی شگفت انگیز آن یکی از مقاصد مهم گردشگران و طبیعت دوستان است. روستایی که مردمانی نیک سیرت و مهربان در آن زندگی می کنند اما موقت . روستایی ییلاقی که ۵۰ تا ۶۰ خانوار از اواخر خرداد تا اوایل پاییز در این آن سکونت دارند.

درباره روستای تاریخی مازیچال بیشتر بدانید

این روستا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مازیچال در مقابل دیدگان مهمان خود چشم اندازی وسیع و تماشایی از رامسر تا چالوس و دریای مازندران را قرار می دهد. تصور کنید که در نگاهتان جنگل سبز و دریای آبی مازندران زیبایی خودشان را به رخ می کشند .

وجود جنگل های انبوه و ابرهایی سفید و دوست داشتنی که در هنگام بارش باران زینت دهند آسمان دهکده است ، موقعیت و جایگاه گردشگردی روستا را ممتاز و کم نظیر کرده است. کوه ها و شکل قرارگیری تپه ها باعث به وجود آمدن ابرهایی است که دائم درحال تغییر شکل هستند .

معنی مازیچال

در منابع مورد بررسی «ماز» و «مازی» در گویش محلی به معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال٬ پس به یاد داشته باشید که سفر شما به گودالی پر از درختان بلوط است.البته این مسئله خیلی دقیق نمی‌باشد چرا که واژه ماز بر اساس لغت ‌نامه‌ی دهخدا به قلم شخص ایشان به معنای پر چین و شکن است و حتی واژه‌ی مازندران از همین کلمه گرفته شده است و نام کوهی است در تبرستان و سبب تسمیه ٔ او به مازندران همین بوده است.
در فصل سرما در دره‌های این منطقه احتمال اینکه با حیواناتی مثل خرس، شوکا، گرگ، خرگوش و گراز برخورد کنید زیاد است. هوای بسیار خنک مازیچال حتی در شب‌های تابستان، مسافران را مجبور می‌کند لباس زمستانی‌شان را بپوشند.

افرادی که یک بار به این منطقه آمده باشند، خوب می‌دانند که پیش از سفر به این منطقه کوهستانی زیبا باید از طریق اینترنت، وضعیت آب و هوا را رصد کنند تا با بارندگی مواجه نشوند زیرا در صورت بارندگی شدید، حتی ماشین‌های شاسی بلند هم در جاده مازیچال دچار مشکل می‌شوند.

درباره روستای تاریخی مازیچال بیشتر بدانید

امکانات منطقه مازیچال

این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضدباران، برای اقامت چندروزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی ـ حتی در شب‌های تابستان ـ بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی‌شود.

به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌رسد، داشتن موادخوراکی هم یکی از ضرورت هاست چون در غیر این صورت، تنها کسانی که خروس خوان از خواب بیدار می‌شوند، می‌توانند سری به کلبه‌های ییلاق نشینانی بزنند که دود تنورشان بر هواست تا شاید از ساکنان موقت و خونگرم و مهمان‌نواز این دهکده، نان و پنیر محلی تهیه کنند. در این منطقه جنگلی و در ارتفاعات کمتر از ۵۰ متر از سطح دریا غالبا دارای گیاه شمشاد و بلوط است

اینجا بهشتی است که صبحگاه در میان هوای مه گرفته و نسیم خنک بوی نان داغ برسنگ های تنور مستت می کند. اهالی مازیچال نان تازه تنوری را با چای داغ آتشی و ماست و خامه محلی با دل و جان می خورند و  قدردان خدای خود هستند از عمق وجود.

حیات وحش مازیچال

حیات وحش مازیچال آن‌قدر غنی است که از خرس و سمور گرفته تا گرک، مرال، شوکا، گوزن، گراز و شغال در آن پیدا می‌شود. به همین دلیل به مسافران توصیه می‌شود با دقت کامل در منطقه گردش کنند تا گم نشوند. وجود انواع پرنده، از پرندگان شکاری گرفته تا پرندگان زینتی نیز زیبایی مازیچال را چند برابر کرده است.

گونه‌های جانوری مازیچال

این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان ( IBA ) ثبت شده است. جنگل ییلاق مازیچال از جنگل های هیرکانی ایران محسوب می شود و نوع خاک این منطقه موجب شده تا پوششی متنوعی از انواع درختان، بوته ها و گیاهان را شامل شود از جمله تمشک ، توت ، آلو جنگلی ، سیب ، گلابی ، فندق ، زغال اخته ، نراد ، سپیدار ،‌ افرا و بسیاری دیگر. جنگل مازیچال  از آستارا تا شرق گرگان به طول ۸۰۰کیلومتر و عرض حدود ۱۱۰ کیلومتر واقع است که قدمت آن به دوره سوم زمین شناسی برمی گردد. در حال حاضر ۱۵۰ گونه بومی درختی و بوته ای مانند شمشاد و انجیلی وجود دارد.

قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین شناسی برمی گردد و از لحاظ گونه های بومی و باستانی بسیار غنی و با ارزش است. سال که نو می شود جنگل و درختهایش برای مهمانی فصل عاشقی ، سنگ تمام میگذارند با زمینی پوشیده از سبزه،  شکوفه های رنگارنگ در زیر انوار گرم و زرد رنگ خورشید و نم نم باران نیز موسیقی این جشن را  می نوازد.

جاده جنگلی پر از درختان بلوط که به دهکده ییلاقی مازیچال می رسد، بسیار سرسبز و تماشایی است.

درباره روستای تاریخی مازیچال بیشتر بدانید

بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردهای حرفه ای فصل زمستان را به خاطر زیبایی و همچنین داشتن یک سفر حرفه ای و ورزشی ، برای بازدید از مازیچال انتخاب می کنند و تمام مسیر را پیاده طی می کنند. اگر شما هم این فصل رابرای رفتن ، ترجیح می دهید ، باید کمی قوی و مقاوم باشید و با یک گروه کوهنوردی به مازیچال سفر کنید.

شاید یکی از ناب ترین لحظات سفر به مازیچال هنگام غروب خورشید باشد. منظره عصرگاهی آن، مهر سکوت برلبانت می زند و تو را به اندیشه در آسمان وا می دارد.

در این روستا امکاناتی مثل آب و برق و سرویس بهداشتی و… وجود ندارد. و اگر قصد سفر به مازیچال را دارید آب و غذا سفری یک روزه را همراه داشته باشید و تنقلات و مایحتاج یک روزه خود را از کلاردشت خریداری کنید. به خاطر نداشتن سرویس بهداشتی نیز باید خود را برای دستشویی صحرایی نیز آماده کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =