۶ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ بهمن برابر با ۲۶ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۶ بهمن برابر با ۲۶ ژانویه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۵ بهمن؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویداد ها:

زادروز رازی دانشمند بزرگ ایران

 دسامبر ماهی است که ابوبکر محمد ابن زکریای رازی دانشمند بزرگ ایران در آن در سال ۸۶۴ میلادی در «ری» به دنیا آمد و بسیاری از واژگانی که او در علم شیمی بکار برده است جهانی شده اند از جمله واژه شیمی که از «کیمیا» و الکل که از «الکحل» گرفته شده اند که رازی در کتابهای خود بکار گرفته است.

رازی (منسوب به ری) در پزشکی، شیمی، ریاضی، نجوم و فلسفه تحصیل و مطالعه کرده بود و از پایان دوران جوانی نیمی از سال را در بغداد و نیم دیگر را در زادگاه خود، ری، که به آن دلبستگی فراوان داشت می گذرانید و کتاب مهم و معروف خود در دانش پزشکی را به نام منصور سامانی حاکم وقت ری کرد و عنوان «طب منصوری» بر آن گذارد که نخست در ده جلد به لاتین و سپس سایر زبانهای اروپایی ترجمه شده است. کتاب مهم دیگر او در پزشکی «حاوی» عنوان دارد که به صورت دائرة المعارف نوشته شده و همه اطلاعات پزشکی آن زمان در آن گرد آوری شده است. رازی در بغداد ریاست بیمارستان «مقتدری» را برعهده داشت. در طول توقف او در ری و بغداد، بیماران و پژوهشگران و دانشجویان پزشکی از سراسر جهان برای درمان و کسب فیض و دریافت پاسخ پرسشهایشان به دیدار ش می شتافتند. کشف آبله و آبله مرغان و مشخص کردن تفاوت آنها از هم از کارهایی است که در دانش پزشکی به نام رازی ثبت شده است.

در دانش شیمی، رازی نخستین دانشمندی بود که شیمی آلی (ارگانیک) را از شیمی معدنی (غیر ارگانیک) جدا ساخت و در باره شیمی و واکنش های شیمیایی چند اثر به زبانی بسیار ساده نوشت که مهمترین آنها «اسرار» است. رازی کاشف چند اسید از جمله اسید سولفوریک است که آنها را جهت مخالف بازها قرار داده و واکنشن های شیمیایی را که به تهیه الکل که یک باز است منجر می شود به دقت شرح داده است. دویست کار علمی به نام رازی ثبت است و درمقایسه با سایر دانشمندان ایرانی، رازی را می توان همتراز ابن سینا خواند.

بسیاری از پژوهشگران تاریخ علوم زادروز رازی را ۲۷ دسامبر (روزی چون امروز) اعلام داشته اند. دراین روز (ششم دی ماه) در سال ۱۳۴۳ به مناسبت یازدهمین سده تولد رازی مراسم باشکوه در ایران برگزار شد و با این که قبلا بسیاری از مدارس، بیمارستانها و خیابانها در ایران به نام رازی نامگذاری شده بود شمار این اماکن به نام او دوبرابر شد. رازی در سال ۹۳۰ میلادی درگذشت.

۵۳۷ - روزی که کار ساختن «ایا صوفیه» تکمیل شد

کار ساختن کلیسای ایا صوفیا Ayasofya (قسطنطنیه ـ استانبول) ۲۷ دسامبر سال ۵۳۷ میلادی تکمیل شد. این ساختمان به دستور و زیر نظر ژوستی نیان یکم امپراتور مقتدر روم شرقی در جای ویرانه های دو کلیسای قبلی مربوط به قرن چهارم میلادی [که از سال ۳۶۰ کار عبادت در آنها انجام می گرفت] بناشده است که پس از افتادن قسطنطنیه به دست عثمانی ها در سال ۱۴۵۳، با ساختن مناره به صورت مسجد درآمد ولی نام قدیمی خود را حفظ کرده است. آتاتورک در دوران حکومت خود در این بنای تاریخی یک موزه به وجود آورد که باقی مانده است.

تاریخچه ایاصوفیه (عکس بالا) حکایت دارد که این مرکز مذهبی از سال ۳۶۰ میلادی تا ۱۴۵۳ کلیسا ی اصلی اورتودوکس ها بود جز از ۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱ میلادی که یک کلیسای کاتولیک شده بود. ایا صوفیه پس از انجام تغییرات به دست عثمانی ها، از ۲۹ ماه مه ۱۴۵۳ مسجد شد و از دسامبر ۱۹۳۱ به صورت موزه در آمد.

۱۹۲۷ - اخراج تروتسکی از حزب کمونیست شوروی به خواست استالین و برخلاف وصیت لنین.

۱۹۴۲ - آزمایش نخستین موشک هدایت شونده

نخستین موشک هدایت شونده زمین به زمین ۲۷ دسامبرسال ۱۹۴۲ (دوران جنگ جهانی دوم) که به دست دکتر ورنر فون براون آلمانی ساخته شده بود آزمایش شد. بعدا نوع هوایی آن هم ساخته شد. هیتلر با همین موشکها (V-۱) و (V-۲) لندن را می زد و منتظر بود که بمب اتمی آلمان تکمیل و بر این موشکها سوار شود که ....

در پایان جنگ دوم جهانی، فون براون رئیس تیم موشک سازان آلمان پیش از آن که به دست روسیه افتد، از سوی نیروهای آمریکایی به این کشور منتقل شد و در یک مرکز ویژه در آلابامای آمریکا مستقر گردید و برای آمریکا موشک قاره پیما ساخت و نخستین آمریکاییان را در ماه فرود آورد و مدتی هم رئیس یک قسمت از سازمان ملی فضایی آمریکا (ناسا) بود.

 براوان با این که به تابعیت آمریکا درآمده بود بعدا از وارد آمدن اتهام کمک به ماشین جنگی هیتلر مصون نماند و .... وی که در ۲۳ مارس ۱۹۱۲ به دنیا آمده بود در۱۴ آپریل سال ۱۹۷۷ درگذشت.

۱۹۳۴ - دولت وقت ایران به همه کشورهای خارجی تاکید کرد که درمکاتبات رسمی خود از واژه پرشیا، پِرس و پِرسه به جای واژه ایران که از این به بعد نام رسمی این کشور است استفاده نکنند!.

۱۹۴۳ - دولت فرانسه از بیم بلعیده شدن لبنان توسط انگلستان، اختیارات کامل به دولت لبنان، تحت الحمایه، خود داد.

۱۹۴۵ - ایجاد "صندوق بین ‏المللی پول" در سازمان ملل متحد

صندوق بین‏المللی پول موسوم به ایمف در ژوئیه ۱۹۴۴م با شرکت ۴۴ کشور تأسیس گردید و مفاد قراردادِ صندوق در ۲۷ دسامبر ۱۹۴۵م به اجراء گذاشته شد. این صندوق دارای هیأت مدیره، هیأت اجرایی و مدیر کل است و به طور سالانه تشکیل جلسه می‏دهد. اهداف صندوق بین المللی پول که از سازمان‏های تخصصی سازمان ملل متحد و در عین حال، یک نهاد مستقل بین‏المللی است عبارتند از: تسهیل همکاری پولی بین‏المللی؛ ایجاد ثبات در نرخ برابری ارزها و تنظیم این نرخ‏ها، کمک به برقراری یک نظام چند جانبه، پرداخت‏های ارزی و از میان برداشتن محدودیت‏های ارزی، ارائه کمک‏های لازم برای تامین منابع مالی کشورها در جهت حفظ موازنه پرداخت آن‏ها. وظیفه اصلی ایمف، تامین اعتبارات موردی و موقت برای اعضایی است که در موازنه پرداخت‏های خود با مشکل مواجه شده‏اند. در عوضْ کشورهایی که از این اعتبارات استفاده می‏کنند موظفند اصلاحاتی را که صندوق بین‏المللی پول برای رفع این اشکالات توصیه می‏نماید، اجرا کنند. حق رای در صندوق بین‏المللی پول بر اساس میزان سهام است، به همین دلیل، کشورهای غربی به ویژه امریکا که مقر این نهاد است، نفوذ فراوانی در این سازمان دارند. از اقدام‏های مهم این صندوق، سرمایه‏گذاری در طرح‏های سودآور و اعطای وام به اعضا است. با وجود این، شرایط سودجویانه و غیرواقع بینانه این صندوق برای پرداخت وام، باعث اعتراض کشورهای وام گیرنده شده است. تعداد اعضای صندوق بین‏المللی پول تا سال ۲۰۰۲م، ۱۸۱ کشور می‏باشد.

۱۹۴۵ - عقد قرارداد مسکو درباره تقسیم شبه ‏جزیره کره

۱۹۷۹ - آغاز تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان و سرنگونی دولت این کشور

۱۳۵۷ ش - قطع صادرات نفت ایران در پی اعتصابات کارکنان شرکت نفت

مهمترین شاخص‏های بحران انقلابی در ایران در واپسین ماه‏های عمر رژیم پوسیده پهلوی، اعتصاب کارخانجات، ادارات و بخش‏های آموزشی کشور بود. در این میان کشتار مردم توسط عوامل مزدور رژیم، به جای این که انقلاب را متوقف نماید به آن شتاب بیشتری بخشید و باعث گسترش اعتصابات شد. در این میان کارکنان صنعت نفت کشور در نوزدهم شهریور ۱۳۵۷ اولین اعتصاب خود را از پالایشگاه تهران آغاز کردند و این اعتصاب به تدریج مناطق نفتی جنوب و آبادان را نیز در برگرفت. در پی اعتصاب گسترده شرکت‏های نفتی در ایران، سرانجام در روز ششم دی ماه ۱۳۵۷، صادرات نفت کشور به خارج به کلی متوقف شد و سوخت تنها در حد نیازهای داخلی عرضه گردید. با قطع کامل صادرات نفت به عنوان اهرم براندازی شاه، محمدرضا پهلوی از اصلی‏ترین منبع درآمد خود محروم گردید و مراحل سقوط او تشدید و تسریع گردید. به این ترتیب اعتصاب به همراه راهپیمایی، مبدل به مؤثرترین ابزار براندازی انقلابی شد و اعتصاب صنعت نفت، محوری‏ترینِ آنها بود که هم به طور روانی موجبِ فلجِ ذهنی شاه گردید و هم به طور واقعی، قلب اقتصاد و قدرت مالی نظام را از کار انداخت. این عمل، مورد حمایت و پشتیبانی حضرت امام خمینی نیز قرار گرفت.

۱۳۷۹ - تصویب لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط مجلس شورای اسلامی

۲۰۰۷ - «بی‌نظیر بوتو» ترور شد

سالر۲۷ دسامبر ۲۰۰۷ _ یک سال پیش – بانو بی‌نظیر بوتو سیاستمدار ۵۱ ساله پاکستانی که مادر او ایرانی (و ازخانواده حریری های اصفهان) است در پایان یک سخنرانی انتخاباتی در باغ ملی لیاقت در راولپندی و چند لحظه پس از بازگشت به خودرو جهت ترک محل و هنگامی که از سقف کشویی اتومبیل بالا آمده بود و در حال پاسخ به ابراز احساسات هوادارانش بود هدف گلوله و سپس انفجار بمب قرارگرفت و کشته شد. ۵۶ سال پیش در ۱۶ اکتبر ۱۹۵۱ در همین محل، لیافت علیخان سیاستمدار – دولتمرد پاکستانی ترور شده بود و به همین مناسبت باغ ملی راولپندی را به باغ لیاقت تغییر نام داده اند.

بی‌نظیر دختر ذوالفقار علی بوتو دو بار نخست وزیر پاکستان شده بود؛ از ۱۹۹۸۸ تا ۱۹۹۰ و از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ و هر دو بار به اتهام وجود فساد مالی میان مقامات دولت و اعمال نفوذ بستگان در امور دولتی و خریدهای عمومی برکنار شده بود و پس از برکناری سال ۱۹۹۶ راه خود – تبعیدی در پیش گرفته بود و در انگلستان و «دوبی» زندگی می کرد. در جریان اتهامات وارده به بانو بی‌نظیر، انگشت عمدتا به سوی شوهر او «آصف علی زرداری» نشانه می رفت و به «آقای ده درصد پورسانت» معروف بود. درپی یک رشته تظاهرات علیه پرویز مشرف رئیس جمهور وقت که در طول سال ۲۰۰۷ به چشم می خورد، وی با بازگشتن بی‌نظیر به وطن و ازسرگرفتن فعالیت های سیاسی موافقت کرده بود . بی‌نظیر ۱۸ اکتبر ۲۰۰۷ به پاکستان بازگشته بود زیرا که قراربود انتخابات عمومی در ژانویه ۲۰۰۸ انجام شود. در سر راه بی‌نظیر از فرودگاه کراچی به محل اقامت، انفجاری با هدف کشتن او روی داد که باعث مرگ دهها تن شد ولی به بینظیر آسیبی وارد نیامد.

ذوالفقار علی بوتو از طایفه بوتو (بتو = بهوتو) ایالت هاریانای هند (آریانا) است که فامیل او بعدا به ایالت سند (جنوب پاکستان) مهاجرت کردند. دولت انگلستان به بزرگ خانواده بوتو لقب «سِر» داده بود. ذوالفقار علی بوتو یک شیعه و سیاستمداری متمایل به چپ بود بر اساس اندیشه های خود حزب سنتریست متمایل به چپ را در پاکستان تاسیس کرده و از طریق آن تا بالاترین مقام این کشور بالا رفته بود. او درجریان تقسیم پاکستان و جدایی بخش شرقی و ایجاد جمهوری بنگلادش، وزیر امورخارجه پاکستان بود و بعدا دولت او با کودتا ساقط و خودش هم در ۱۹۷۹ اعدام شده بود. بی‌نظیر سالها رهبری حزب مردم پاکستان را که پدرش تاسیس کرده بود برعهده داشت. پس از ترور بی‌نظیر اینک شوهر او و پسرش مشترکا این حزب را اداره می کنند. ترور بانو بی‌نظیر که احساس پاکستانی ها را برانگیخت باعث شد که آصف علی زرداری به ریاست جمهوری پاکستان انتخاب شود و امور این کشور کاملا از دست کسانی که تا زمان ترور بانو بوتو بر سر کار بودند بیرون آید. بی‌نظیر در هجدهم دسامبر ۱۹۸۷ با آصف علی ازدواج کرده بود.
با وجود این تحولات، پاکستان که در سال ۱۹۴۷ از تجزیه هندوستان به وجودآمده است به دلایل متعدد مشکل است که بتواند از یک ثبات دائمی برخوردار شود. بخش هایی از پاکستان، قبلا به دست انگلیسی ها از افغانستان و ایران جدا و به هندوستان ضمیمه شده بود و مسئله کشمیر لاینحل باقی مانده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =