توصیه‌های پزشکی وزارت بهداشت به مادران باردار در زمان آلودگی هوا

متخصص زنان و زایمان با اشاره به تبعات مخرب آلودگی هوا برای سلامت مادر باردار و جنین به عنوان اقشار آسیب‌پذیر به ضرورت رعایت برخی موارد برای کاهش و رفع این اثرات تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماع ایسکانیوز، فاطمه بختیاری قلعه افزود: تاثیرهای آلودگی هوا با توجه به نوع آلودگی (گرد و غبار، کربن مونوکسید، ذرات معلق و ازون) و میزان (مدت زمان) مواجهه با آلاینده‌ها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: زنان باردار و جنین‌ها جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه در برابر آلودگی هوا محسوب می‌شوند. علائم این آلودگی با سوزش چشم، مجاری تنفسی، خس‌خس سینه، خستگی، سردرد و تنگی نفس بروز یافته و در این جمعیت (مادران باردار) به دلیل حساسیت مجاری تنفسی و دستگاه تنفس با خطرات بیشتری همراه است.

وی ادامه داد: تاثیر این آلاینده‌ها بر جنین نیز مخرب و می‌تواند سبب بروز برخی عوارض همچون تولد نوزاد کم وزن شود. زایمان زودرس، تشدید آب و گاه مرگ بدون توجیه جنین در رحم مادر و سقط نیز از عوارض آلودگی هوا به شمار می‌رود.

بختیاری قلعه، افزایش فشار خون مادر و مسمومیت بارداری را نیز از تبعات مخرب آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: با افزایش آلودگی هوا اکسیژن‌رسانی به جنین کاهش یافته و آلاینده می‌تواند مستقیما از جفت عبور کرده و تاثیرات مستقیمی بر جنین داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان درباره چگونگی کاهش و رفع اثرات آلودگی هوا یادآور شد: زنان باردار در این روزها از منزل خارج نشوند. در و پنجره‌ها را بسته نگه دارند و در صورت امکان از دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده کنند.زنان باردار در روزهای آلودگی هوا از منزل خارج نشوند. در و پنجره‌ها را بسته نگه داشته و در صورت امکان از دستگاه تصفیه هوا در منزل استفاده کنند

وی اضافه کرد: استفاده از گیاهان نوک‌ تیز و برخی گیاهان که به پاکیزگی محیط و پاک‌سازی برخی آلاینده‌ها کمک می‌کنند هم می‌تواند عوارض مخرب این آلودگی را کاهش دهد.

بختیاری قلعه تاکید کرد: در این دوران از مایعات فراوان، سبزیجات تازه و آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده شود و در صورت بروز علائم بالینی به طور حتم با پزشک مشورت کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری

این متخصص زنان و زایمان درباره تاثیر آلودگی هوا بر ناباروری اظهارداشت: کاهش باروری به دنبال آلودگی هوا در سراسر دنیا اثبات شده و گاه هم خانواده در منزل باعث تولید آلاینده‌ها و مسبب آلودگی می‌شود. مصرف سیگار و قلیان و قرار گرفتن در معرض دود دخانیات، در صورت عدم مصرف نیز می‌تواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد.

ضرورت پرهیز از ورزش کردن در دوران آلودگی هوا

بختیاری قلعه گفت: در دوران آلودگی هوا باید از ورزش کردن پرهیز شود زیرا فعالیت‌های بدنی نیاز به اکسیژن را افزایش داده و باعث تغییر در تعداد ضربان قلب و مجاری تنفسی می‌شود.

وی افزود: در روزهای آلوده این نیاز به اکسیژن (در حالت نرمال) هم برای انسان تامین نمی‌شود بنابراین با ورزش کردن و افزایش نیاز به اکسیژن به طور حتم تبعات مخرب این پدیده تشدید شده و این اثرات به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر همچون زنان باردار و جنین مضاعف خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سازمان هواشناسی روز جمعه (۱۹ فروردین ماه) در هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک برای تهران، قم، البرز و شماری استان دیگر خبر داد و توصیه کرد: مردم از سفر در جاده‌ها و مسیرهای شن‌خیز و همچنین تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده خودداری کنند.

 آلودگی هوا و توصیه‌های پزشکی به مادران باردار 

در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران نیز که عصر این روز با حضور محسن منصوری، استاندار تهران برگزار شد، فعالیت در فضای باز، دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و آلومینیوم اراک و همچنین حضور دانش‌آموزان و بیماران تنفسی در فضای باز ممنوع اعلام شد.

روز شنبه (۲۰ فروردین) نیز کیفیت هوای پایتخت به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۷۷ در شرایط ناسالم قرار گرفت.

کد خبر: 1136116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =