علل اصلی و رایج قرمزی چشم و راه حلی برای رفع این مشکل

قرمزی چشم ناشی از دلایل مختلفی می تواند باشد مانند سندروم خشکی چشم و یا آماس پلک چشم و ...که هر کدام درمان مختص به خود را دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کلمه چشمان قرمز برای توضیح دادن شرایط التهابی چشم به کار می رود . رگ های خونی در چشم معمولا زمانی ظاهر می شوند که در نزدیکی سطح چشم، متورم می شوند . بعضی از آن ها باعث ایجاد حس خارش و یا التهاب خواهند شد که شما را مجبور به مراجعه به چشم پزشک می کنند . حال اگر شما هم به دلایل مختلفی در معرض مشکلات قرمزی چشم قرار گرفتید ، در این قسمت راهکارهای مناسبی را برای درمان این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد اما قبل از هر چیز باید به دلایل این مشکل بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

استراحت چشم‌های خود را جدی بگیرید

۱. سندروم خشکی چشم 

سندروم چشم خشک در بین افراد زیادی رایج است و زمانی اتفاق می افتد که یک نوع پارگی رگ در قسمت جلوی چشم اتفاق افتد . زمانی که چشمان شما بیش از حد خشک شود، کم کم قرمز می شود . زمانی که مدت زمان زیادی را مقابل صفحات الکترونیکی مثل کامپیوتر سپری کنید یا خواب کافی نداشته باشید یا به مدت زمان طولانی لنز بگذارید، به این سندروم مبتلا خواهید شد . اگر غده ها در این زمان ها عرق کنند و یا چربی ایجاد کنند ، خشکی افزایش پیدا می کند . 

درمان خشکی چشم: 

اشک مصنوعی چشم را مرطوب نگه می دارد .با استفاده از اشک مصنوعی، قرمزی والتهاب چشم را می توان کاهش داد.

۲. چشمان صورتی 

در بعضی از موارد ، چشمان قرمز از طریق چشمان صورتی ایجاد می شود که نوعی التهاب یا عفونت است که روی لایه بیرونی چشم اتفاق می افتد . این مورد معمولا به دلیل آلرژی ها ، باکتری ، ویروس یا مواد سمی رخ می دهد که معمولا مشکل جدی نیست اما با خارش و سوزش و ترشح، اشک و ترشحات موکولی مانند حساسیت به نور همراه است . 

در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید تا قبل از هر چیز علت مشخص شود و درمان مناسب را به شما بدهد . درابتدا پزشک علت عفونت چشم را مشخص می کند، اگر عفونت ویروسی باشد، ۳ تا ۲ هفته زمان برای درمان نیاز است . قطره های استروئید می تواند در درمان قرمزی و تورم عفونت ویروسی شدید مفید باشد. در صورت باکتریایی بودن عفونت ،پزشک قطره چشمی آنتی بیوتیک تجویز می نماید که دارای اثر تسکین دهنده در عرض چند روز می باشد. 

۳. آماس پلک

آماس پلک باعث افزایش التهاب پلک و مژه می شود که به دلیل بهداشت ضعیف پلک اتفاق می افتد . غده های عرقی پلک ، واکنش های آلرژیک و عفونت های باکتریایی می تواند عاملی برای آماس پلک باشد. در این شرایط احساس سوزش ، پارگی قسمتی از چشم ، خارش ، پلک متورم و قرمز و چشمان خشک رخ می دهد . این وضعیت شیوع ندارد و معمولا آسیبی به بینایی نخواهد زد . 

در این مورد باید بهداشت چشم را به خوبی رعایت کنید و از اسکراب های مخصوص پلک استفاده کنید و از داروهای تجویز شده پزشک مصرف کنید. 

۴. اوویتیس 

اوویتیس یک نوع قرمزی ، التهاب ، درد ، تاری دید و حساسیت به نور را ایجاد می کند . علائم این مشکل معمولا به سرعت بدتر و وخیم می شود . 

در این مورد حتما باید درمان سریع را به کار بگیرید تا از مشکلات سخت تر بعدی جلوگیری کنید. 

۵. استفاده زیاد از قطره های چشم 

آیا عادت دارید که بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب ، از قطره چشم استفاده کنید ؟ استفاده بیش از حد از قطره چشم در واقع علت اصلی قرمز شدن چشم است . استفاده مزمن از قطره چشم باعث التهاب رگ های خونی می شود . قبل از استفاده از هرگونه قطره چشم باید با پزشک مشورت کنید . 

۶. استفاده از لنز چشم 

استفاده از لنزهای چشم گاهی اوقات دلیل قرمزی چشم می باشند . در بعضی از افراد بلافاصله بعد از قرار دان لنز، متوجه قرمزی آن خواهند شد . اگر بعد از استفاده از لنز احساس ناراحتی کردید ، احتمالا به قطرات مخصوص چشم نیاز دارید ، این قطره ها مخصوص استفاده قبل از لنز هستند که از خشکی چشم جلوگیری خواهند کرد .

۷. آسیب دیدگی 

گاهی اوقات قرمزی چشم بر اثر آسیب دیدگی اتفاق می افتد . آسیب دیدگی چشم می تواند نتیجه استفاده مکرر از ریمل یا خاراندن چشم با انگشت دست باشد که احتمال انتقال آلودگی از این طریق زیاد است . 

۸. عفونت قرنیه

اگر قرنیه چشم عفونت بگیرد ، رگ های خونی آن متورم و گشاد می شوند و سلول های آن ، قرمزی زیادی را به وجود می آورند . در این شرایط قرنیه به اندازه کافی رگ های خونی در درونش ندارد . معمولا اکسیژن و مواد مغذی زیادی در این شرایط وارد چشم می شود و مواد مغذی بیش از حد زیاد، این عفونت را درون چشم به وجود می آورند . در چنین شرایطی باید درمان مناسب را در پیش بگیرید تا از کاهش دید و کوری جلوگیری کنید . این درمان معمولا آنتی بیوتیک ها را شامل می شود و می توان با داروهای ضد قارچ و یا ضد ویروس نیز به درمان آن ها پرداخت . 

۹. خونریزی

در مواقعی که خونریزی داخلی چشم اتفاق بیافتد ، قسمت سفید چشم کاملا قرمز خواهد شد . این اتفاق زمانی رخ می دهد که یکی از رگ های خونی می ترکد و بافت جدیدی روی قسمت سفید چشم را می پوشاند . این خون جایی برای رفتن ندارد و در نتیجه پخش می شود . اگر این رگ ها خونریزی زیادی داشته باشند ، خشکی بیش از حدی در چشم رخ می دهد . این پدیده وحشتناک است اما باعث آسیب جدی و همیشگی به چشم نمی شود . بلند کردن اجسام بیش از حد سنگین ، فشار دادن زیاد چشم ، عطسه یا سرفه بیش از حد شدید می تواند این مورد را بدتر و وخیم تر کند . 

در این شرایط حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش علت مشخص شود و راهکارهای درمانی را در پیش بگیرید . در این موراد ، فشار چشم را اندازه می گیرند و به داخل چشم شما نگاه می کنند تا هرگونه آسیب را در آن تشخیص دهند . 

۱۰. آب سبز چشم 

گاهی اوقات قرمزی چشم ، سیگنالی برای وضعیت جدی است . این وضعیت جدی چشم یک نوع مشکل اورژانسی محسوب می شود که باید به سرعت درمان شود ، ترشح سبز رنگ زمانی رخ می دهد که فشار درونی چشم با سرعت زیاد افزایش می یابد و باعث قرمزی و درد شدید می شود و تاری دید را نیز ایجاد می کند . در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید . 

۱۱. اپیس کلریتیس 

این مورد نیز باعث التهاب لایه نازک و شفاف بافت چشم می شود که بین ملتحمه و صلبیه چشم است . اپیس کلریتیس باعث درد خفیف چشم و قرمزی خواهد شد . گاهی اوقات نیز لمس آن ، باعث ایجاد حس درد می شود . 

در بعضی از شرایط برای درمان آن ، استروئید را تجویز می کنند . 

۱۲. آلرژی 

چشمان قرمز بر اثر آلرژی با سوزش و خارش همراه است . در این حالت رگ های خونی در قسمت جلویی چشم ، بزرگ تر می شود و مایع درون آن نیز باعث ورم خواهد شد . 

درمان قرمزی چشم : 

درمان استاندارد برای آلرژی چشم به کاهش قرمزی آن کمک می کند . پزشک نیز دستورالعمل های مشخصی را به شما خواهد داد .برای از بین بردن التهاب و قرمزی چشم، در روز چند بار به مدت ۱۵دقیقه از کمپرس سرد بر روی چشم استفاده نمائید ، با پزشک در مورد آلرژی خود و نحوه کنترل آن صحبت مشورت کنید. معمولا پزشک آنتی هیستامین تجویز می کند تا باعث کاهش پاسخ بدن به مواد حساسیت زا و التهاب شود. اما آنتی هیستامین ممکن است باعث خشکی چشم شود، بنابراین از اشک مصنوعی نیز به طور همزمان برای جلوگیری از خشکی چشم استفاده نمایید .

۱۳. بارداری 

بارداری باعث ایجاد تغییرات زیادی در هورمون های بدن می شود که این تغییرات می تواند تولید اشک را نیز تحت تاثیر قرار دهد .بنابراین باعث حساسیت چشمان شما می شود و ممکن است که چشمان شما به نور حساسیت پیدا کند . 

استفاده کردن از لنز در دوران بارداری بسیار سخت و چالش برانگیز است . بسیاری از خانم های باردار ترجیح می دهند تا بعد از اتمام بارداری به جای لنز از عینک استفاده کنند . 

۱۴. سندروم بینایی کامپیوتر 

چشمان خشک و قرمز می تواند بر اثر کمبود رطوبت باشد . اشک ها باعث تجدید رطوبت چشمان ، هنگام پلک زدن می شوند و یکی از سریع ترین رفلاکس ها می باشند . پلک زدن چشم هنگام کار با کامپیوتر به نصف می رسد و در نتیجه خشکی و قرمزی را ایجاد می کند . 

۱۵. سیگار کشیدن 

سیگار باعث آزاد کردن مواد شیمیایی مضر مثل فرمالدئید ، آمونیاک و هیدروژن سولفید می شود . این مواد شیمیایی، حساسیت شدیدی را در چشم ایجاد می کنند و باعث التهاب خواهند شد . 

سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید را نیز افزایش می دهد که یک نوع تاری در لنز چشم است .ترک سیگار و یا تنفس در هوای آزاد و پاک راه درمان قرمزی چشم در این مواقع است . 

۱۶. شنا 

بعضی از افراد بعد از سپری کردن مدت زمانی در استخر با قرمزی چشم مواجه می شوند که این قرمزی نیز بر اثر بزرگ شدن و حجیم شدن رگ های خونی در نزدیکی سطح چشم اتفاق می افتد . کلر موجود در آب استخر عامل این خارش و حساسیت است و به همین دلیل بهتر است که از عینک های مخصوص شنا استفاده کنید . 

درمان

 شستشوی چشم ها با نرمال سیاهن یا اشک مصنوعی در کاهش قرمزی چشم و تمیزی آن موثر است.

۱۷. کمبود خواب 

اگر خواب کافی نداشته باشید، چشمان شما این را نشان می دهد .چشم ها برای یک عملکرد صحیح و مناسب به به تولید مداوم اشک نیاز دارند که معمولا با پلک زدن اتفاق می افتد . اجازه ندهید که خواب شما طولانی شود و چشمانتان مدت زمان زیادی پلک نزند و با خشکی مواجه شود ،از طرفی کمبود خواب نیز جریان مایع را در چشم کاهش می دهد که باز هم عاملی برای قرمزی و خشکی است . بیش از حد بیدار ماندن و کم خوابی عاملی مخرب برای از بین بردن سلامت کل بدن نیز می باشد . 

درمان : 

اشک مصنوعی درمان سریع قرمزی چشم است .اما خواب ۷ یا ۸ ساعته و کافی در طی شبانه روز می تواند از قرمزی و خشکی چشم جلوگیری کند. 

۱۸ .عوارض برخی داروها

تنها آنتی هیستامین ها اعث قرمزی وخشکی چشم نمی شوند. قرصهای خواب آور و داروهای ضد اضطراب و حتی داروهای مسکن مانند ایبوپروفن نیز می توانن منجربه قرمزی چشم شوند . این داروها با کاهش جریان خون بافت داخل و اطراف چشم ، آن را خشک و قرمز می نمایند. 

درمان:

برای درمان سریع می توان از اشک مصنوعی استفاده نمود . اما برای درمان باید با پزشکی که این داروها را تجویز کرده است صحبت کنید تا دوز دارو را تغییر داده و یا از داروهایی با عوارض جانبی کمتر استفاده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =