واکنش یک فعال دانشجویی به اظهارات معاون فرهنگی وزارت علوم/ انداختن تمام تقصیرها بر گردن دانشجویان تفکری نادرست است

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به سخنان معاون فرهنگی وزارت علوم مبنی بر اینکه «ناآرامی‌ها و مشکلات حال حاضر دانشگاه‌ها قاعدتا متاثر از ضعف تشکل‌ها و ضعف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌دانیم»، گفت: انداختن تمام تقصیرها بر گردن دانشجویان یا تنها از تشکل‌های دانشجویی انتظار داشتن، تفکری نادرست است.

محمد صالح ترکمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه وقوع آشوب‌ها و اغتشاشات در کشور باید ریشه‌یابی شود، اظهار کرد: این موضوع علل متعددی از جمله افزایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر دارد. همچنین بخش قابل توجه‌ای از جامعه شامل جوانان و دانشجویان، آینده‌ای امن و خوبی را برای خود متصور نیستند. بنابراین منشا ناآرامی‌ها در دانشگاه‌ها نسبت به سال‌ها گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر واکنش‌ها یا فعالیت‌هایی را از مسئولان شاهد بودیم که در واقعیت منجر به ایجاد شکاف شگرف اجتماعی – اقتصادی در جامعه شد. همچنین هیچکدام از مسئولانی که باعث ایجاد این شکاف بودند، پاسخگو نیستند. مثلا آقایی که در مصاحبه‌ای عنوان می‌کند که خانم‌ها بدحجاب یا بی‌حجاب حق بهره‌مندی از خدمات بانکی را ندارند. همچنین برخی از افراد، با اظهار نظرها بی‌مورد مردم را به دو دسته تقسیم می‌کنند. در نتیجه این موضوعات همراه با تمام واقعیت‌های اقتصادی، موجی از اعتراضات را ایجاد کرده است.

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: زمانی‌که هیچ ساز و کار اصلاحی برای معترضان به صورت سیستماتیک وجود نداشته باشد و مردم نتوانند حرف خود را بزنند، بسیار طبیعی است که به مرور زمان مشکلات، موجی از اعتراضات را ایجاد کند. البته تفاوت عمده و چشمگیری بین اعتراض به حق و اغتشاش وجود دارد.

وی با بیان اینکه نسل نوجوان و جوان دچار نوعی نادیده گرفتن از سوی مسئولان شده‌اند، گفت: ما باید در نظر بگیریم که این نسل از جامعه که به خیابان‌ها آمده‌اند، یا خود را جدا از تمامی سازوکارهای حاکمیت می‌داند و یا به درستی نمی‌دانند که این ساز و کارها کجا قرار دارد. مهم است که مسئولان یا دولت نقش و جایگاه هر قشر یا گروهی از جامعه را به صورت جداگانه تعریف کند و آنها را  در تصمیم‌گیری‌ها دخیل بداند و هر فردی با میزان اثربخشی و کارآمدیش با دولت یا جامعه آشنا باشد.

مسئولان به اندازه‌ای دانشجویان در جهاد تبیین وظیفه دارند

ترکمان با اشاره به مصاحبه عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه «ناآرامی‌ها و مشکلات حال حاضر دانشگاه‌ها قاعدتا متاثر از ضعف تشکل‌ها و ضعف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه می‌دانیم که فرآیند جامعه پذیری سیاسی و تربیتی را در دانشگاه دچار اختلال کرده است»، بیان کرد: انداختن تمام تقصیرها بر گردن دانشجویان یا انتظارات داشتن تنها از تشکل‌های دانشجویی، تفکری نادرست بوده و یک فانتزی ذهنی است. 

این فعال دانشجویی افزود: بنده به عنوان یک کنش‌گر دانشگاهی یا فعال دانشجویی به خوبی می‌دانم که بخشی از جهاد تبیین و روایت اتفاقات رخ داده در جامعه، بر عهده جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها است؛ اما اینکه بگویم صفر تا صد آن برعهده دانشجویان بوده، صحیح نیست. بلکه مسئولان دانشگاهی نیز همانند دانشجویان در حل بحران دانشگاه‌ها مسئول هستند. 

وی ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد برخی از مسئولان یادآور شد: متاسفانه برخی از مسئولان در صحنه حاضر نیستند و از تشکل‌های دانشجویی انتظار دارند که اوضاع را آرام کنند. اگر هر فردی این روزها به دانشگاه‌ها بیایید، متوجه خواهد شد که حجم کار و بار روانی بر دوش دانشجویان عضو تشکل‌ها است. البته در این بین نیز حضور برخی از مسئولان در دانشگاه مانند علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت قابل تقدیر است. 

ترکمان اضافه کرد: در حال حاضر طیفی از مسئولان برای اجرای وظایف خود، جا زده‌اند و بار را بردوش دانشجویان گذاشته و آنها را به میدان می‌فرستند. در حالی که وزرای دولت دوازدهم و سیزدهم باید پاسخگوی عملکرد خود در ایجاد شکاف اجتماعی و اقتصادی باشند. این ناآرامی‌ها با مجموعه راهکارها حل می‌شود و از دست دانشجویان به تنهایی کاری ساخته نیست.

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: برخی مسئولان پشت میزهای کارشان نشسته‌اند و هیچ ورودی به جریانات دانشگاه ندارند و در نهایت به مصاحبه با رسانه‌ها بسنده می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1157604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =