طب سنتی/ 5 خواص گیاه رزماری در درمان بیماری‌ها

دلیل استفاده از گیاه رزماری تنها بو و طعم خوب آن نیست؛ بلکه خواص بی‌نظیر آن باعث شده که این گیاه بسیار مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، شاید تا به حال نام گیاه رزماری تحت عنوان گیاه شفابخش و معجزه‌گر به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که خواص رزماری چیست و چرا به این گیاه توجه ویژه‌ای می‌شود؟

خواص رزماری در لاغری

خواص رزماری در لاغری از بارزترین و محبوب‌ترین خواصی است که می‌توان برای این گیاه درنظر گرفت. باید به این نکته اشاره کرد که بررسی‌های بسیاری روی این موضوع انجام شده و نتایج خواص رزماری در لاغری را ثابت کرده‌اند. حال شاید برای شما سوال پیش آید که رزماری به چه شکل در کاهش وزن اثر دارد؟

بیشتر بخوانید:

چه چیزی باعث ریزش مو در مردان می‌شود؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که مصرف رزماری، چربی‌سوزی بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین چربی‌های بدن کاهش پیدا می‌کنند و این موضوع به لاغری کمک خواهد کرد. باید متذکر شد که عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی دارد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این خواص منجر به کاهش وزن می‌شوند.

خواص رزماری برای سرماخوردگی

از خواص عصاره رزماری برای سرماخوردگی غافل نشوید. دقت داشته باشید که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی از مهم‌ترین خواص رزماری است و همین موضوع باعث شده که از دمنوش این گیاه برای درمان برونشیت و سرماخوردگی استفاده کنند. البته شما می‌توانید با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گیاه برای شما آسیبی به همراه نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که این گیاه حاوی مقادیر بالایی از اسید رزمارینیک، اسید کافئیک، کارنوسول و بوتولیک که همگی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند است و به‌همین‌دلیل مصرف آن باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود. بنابراین پیشگیری از سرماخوردگی را نیز می‌توان از دیگر خواص رزماری درنظر گرفت.

خواص رزماری برای اعصاب

از دیگر خواص رزماری می‌توان به تاثیر آن بر اعصاب اشاره کرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصین طب سنتی، این گیاه می‌تواند ناراحتی‌های مربوط به اعصاب را تسکین دهد و از بی‌خوابی و استرس جلوگیری کند.

دقت داشته باشید که یکی از خواص رزماری، رایحه بسیار قوی آن است و همین رایحه کمک می‌کند که خلق‌وخو افراد بهتر شود. همچنین این گیاه می‌تواند باعث آرامش بدن شود و اضطراب و افسردگی مزمن را برطرف کند. فراموش نکنید که رزماری باعث کاهش ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود و به‌همین‌دلیل اگر به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید، به‌احتمال‌زیاد رزماری را به‌عنوان آرام‌بخش به شما پیشنهاد دهد.

خواص رزماری برای کبد

از خواص رزماری برای کبد غافل نشوید. دکترهای طب سنتی معمولا رزماری را برای درمان کبد چرب پیشنهاد می‌دهد، زیرا خوردن رزماری جریان صفراوی بدن را زیاد می‌کند و این موضوع باعث افزایش متابولیسم چربی و سم‌زدایی کبد می‌شود.

همچنین ادرارآوری از دیگر خواص رزماری است و مصرف آن کمک می‌کند که سموم از بدن توسط ادرار دفع شوند. بنابراین می‌توان آن را برای کلیه‌ها و مجاری ادرار نیز مناسب دانست. برای آگاه شدن از نحوه مصرف این گیاه با یک دکتر تغذیه مشورت کنید. البته اگر مراجعه به دکتر برایتان دشوار است، می‌توانید از خدمات متخصص تغذیه آنلاین کمک بگیرید تا بهترین برنامه برای سلامت شما تعیین شود.

خواص رزماری برای دیابت

همان‌طورکه می‌دانید، قند خون بالا در صورت کنترل نشدن می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می‌توان به مشکلات مربوط به چشم، قلب، کلیه و سیستم عصبی اشاره کرد. از همین رو این افراد نباید از خواص رزماری برای دیابت غافل شوند.

نوشیدن دمنوش رزماری باعث می‌شود که گلوکز به میزان بیشتری جذب سلول‌های عضلانی شود که نتیجه این موضوع کاهش قند خون خواهد بود. دلیل این موضوع این است که دمنوش رزماری ترکیباتی دارد که به تقویت جذب گلوکز کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =