آموزش و پرورش باید جلوی تقلب و ناعدالتی در امتحانات نهایی را بگیرد / لزوم تقویت مدارس دولتی

مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش گفت: افزایش سوابق تحصیلی اتفاق خوبی است اما آموزش و پرورش باید جلوی تقلب و ناعدالتی را بگیرد. معلمان باید توانمند شوند و دوره‌های ضمن خدمت کاربردی برای آن‌ها تشکیل شود.

اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره افزایش سهم معدل در کنکور ۱۴۰۲ گفت: اتفاق خوبی است که ثمره تلاش دانش‌آموز در مدرسه در کنکور لحاظ شود. امسال دروس پایه دوازدهم درنظر گرفته شده که سهم ۴۰ درصدی دارند و سال بعد دروس پایه یازدهم هم اضافه شده و سهم ۵۰ درصد می‌شود و در سال بعد با اضافه شدن دروس پایه دهم این میزان به ۶۰ درصد می‌رسد. سوال اینجاست که آیا آموزش و پرورش توانایی این را دارد که به نحو احسن عدالت را رعایت کند؟

مدارس غیرانتفاعی برای چه کسانی سود دارد؟ / آموزش و پرورش قربانی تجارت آموزشی

وی با انتقاد از تقلب و لو رفتن سوالات امتحان نهایی گفت: این نشان می‌دهد که هنوز زیرساخت‌ها آماده نیستند. تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم نشوند، بهانه‌ای برای ورود موسسات آموزشی خواهد بود. البته مقصر ورود موسسات آموزشی به فضای مدرسه هم خود آموزش و پرورش است. وقتی بزرگ‌ترین هنر مدیر مدرسه قرارداد بستن با یک موسسه آموزشی و برگزاری کلاس‌های تست‌زنی است، موسسات هم از این شرایط به اندازه کافی استفاده می‌کنند.

نظری عنوان کرد: سوال اصلی اینجاست که آیا آموزش و پرورش می‌تواند بعد از افزایش سهم سوابق تحصیلی از ورود غول‌های موسسات به آموزش و پرورش جلوگیری کند؟ این سازمان باید به نحو احسن مدارس را تقویت کند و این کار در مورد مدارس دولتی ویژه‌تر انجام شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه دانش‌آموز باید همه چیز را در همان مدرسه بیاموزد، افزود: در پایه دوازدهم دانش‌آموزان در برخی مدارس نهایت تا آبان به مدرسه می‌آیند و بعد از آن وارد موسسات آموزشی می‌شوند. در مدارس خاص هم مدیر مدرسه با موسسات آموزشی قرار داد بسته و دانش‌آموز را از مدرسه به موسسات منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: افزایش سوابق تحصیلی اتفاق خوبی است اما آموزش و پرورش باید جلوی تقلب و ناعدالتی را بگیرد. معلمان باید توانمند شوند و دوره‌های ضمن خدمت کاربردی برای آن‌ها تشکیل شود.

نظری درخصوص نقش کمبود نیرو در افت کیفیت آموزش در مدارس توضیح داد: آموزش و پرورش دچار کمبود نیرو است و در گذشته نیروهای خدماتی را به صورت شرکتی جذب می‌کرد اما متاسفانه شاهکار آموزش و پرورش امسال جذب معلمان شرکتی تحت عنوان خرید خدمات آموزشی است که هیچ دوره‌ای ندیده‌اند. این معلمان دوره‌های روانشناسی تربیتی را نگذرانده‌اند که بدانند چطور با دانش‌آموز برخورد کنند. اگر آموزش و پرورش تغییری در حوزه تربیت نیرویی انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان ایجاد نکند، اتفاق مثبتی در حوزه آموزش نمی‌افتد.

وی افزود: نمایندگان با اجازه دادن به ورود معلمان پیش دبستانی، خردید خدمات و عناوینی دیگر فقط می‌خواستند برای خودشان رای بگیرند. ورود به آموزش و پرورش باید به ۲ روش، دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق ماده ۲۸ انجام شود. براساس ماده ۲۸ آموزش و پرورش می‌تواند دانش‌آموخته‌های دیگر دانشگاه‌ها را با برگزاری آزمون و دوره یک ساله در تربیت معلم جذب کند اما کدام یک از معلمان خرید خدمات و پیش دبستانی دوره دیده‌اند؟ با این شرایط عدالت آموزشی اتفاق می‌افتد؟

نظری اضافه کرد: علاوه بر این معلمان باید از نظر معیشت تامین باشند چراکه اگر قرار است اصلاح و توسعه‌ای در کشور رخ دهد، مسیر آن از آموزش و پرورش می‌گذرد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه کتابت‌های درسی هم باید مورد بازنگری قرار گیرند، بیان کرد: متاسفانه به جهت نوگرا نبودن سازمان پژوهش، کتاب‌های درسی یک سویه تالیف شده و انگیزه خاصی در دانش‌آموزان به وجود نمی‌آورند. حجم کتب درسی هم بالاست. امید و انگیزه در کتب وجود ندارد و دانش‌آموز تنها مطالب را حفظ می‌کند.

وی افزود: سازمان پژوهش باید نوگرایی کند و با دعوت از صاحب‌نظران و ایجاد ارتباط بین سند تحول و آموزش و پرورش نوین جهانی، کتب‌ها را مورد واکاوی قرار دهد. اجرای سند تحول ۲ پیام داشت که شامل تغییر نگرش و ایجاد وضعیت مطلوب می‌شود که این اتفاق نیفتاده است. مدرسه‌محوری باید تقویت شود و اختیار به مدیر مدرسه داده شود.

نظری عنوان کرد: در حوزه مسائل پرورشی ما هنوز شبیه دهه ۶۰ رفتار می‌کنیم. باید قالب آموزش و پرورش از بخوان، امتحان بده و قبول بشو تغییر کند؛ برای این تغیر به سه مولفه تغییر دانش و نگرش دانش‌آموز و مهارت‌آموزی نیاز داریم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1183986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عسل نامی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      5 0
      اشکالات مصوبه کنکوری شورا : ۱_ هزینه سنگین ترمیم و یکی نبودن آن در شهر ها ۲ _ هزینه سنگین مراقب ها ۳_ استفاده از دستگاه که باعث می‌شود موقع چک کردن جواب نمره کم یا زیاد داده شود. ۴_ عدم هم ترازی نمرات فارغ التحصیل های قبل از ۸۴ با کنون ۵_ شرکت نکردن محصلین قبل از سال ۸۴ و در نظر گرفتن فقط کنکور برای آن ها ۶_ پیش نیاز بودن دروس عمومی دهم و یازدهم ، درصورتی که امتحان نهایی فقط از دروس عمومی دوازدهم است. ۷_ افراد بسیار زیادی معدل ۲۰ دارند ۸_قبلا فقط استرس یک کنکور ۴ ساعته بود اما حالا هم استرس کنکور هست هم امتحانات نهایی... آیا استرس دانش آموزان افزایش یافته یا کاهش؟ عقل سلیم حکم می‌کند افزایش یافته ۹_مبحث تست‌زنی با دروس تشریحی که در امتحانات مدرسه وجود دارد، کاملاً متفاوت است و افزایش ضریب معدل، روند تحصیل را برای دانش‌آموزان دشوار می‌کند و موجب اختلاف رتبه بسیار در کنکور خواهد شد.