گزارش منتشر نشده ساواک از قیام ۱۵ خرداد

در سندی از اسناد ساواک وضعیت ادارات و وزارتخانه‌ها پس از قیام ۱۵ خرداد گزارش داده شده است. در این گزارش که در ۱۹ خرداد ۱۳۴۲ یعنی به فاصله ۴ روز پس از قیام ۱۵ خرداد به دست مسؤولان ساواک رسیده، آمده است: وضع کلیه وزارتخانه‌ها این روزها کاملا آشفته است و حتی معاونان و مدیران کل وزارتخانه‌ها نگران و از آینده بیمناک هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ یکی اثرگذارترین وقایع قرن اخیر ایران بود. اسناد و شواهد زیادی این گزاره را تأیید می‌کنند چه تورقی در خاطرات شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد و همچنین اسناد منتشر شده ساواک نشان از تأثیرگذاری عمیق حرکت روحانیت مبارز به رهبری امام خمینی دارد.

شهدای قیام ۱۵ خرداد ورامین چه کسانی بودند؟

در همین رابطه سندی از اسناد ساواک وضعیت ادارات و وزارتخانه‌ها را پس از قیام ۱۵ خرداد گزارش می‌کند. در این گزارش که در ۱۹ خرداد ۱۳۴۲ یعنی به فاصله ۴ روز پس از قیام ۱۵ خرداد به دست مسئولان ساواک رسیده، آمده است:

وضع کلیه وزارتخانه‌ها این روزها کاملاً آشفته است و حتی معاونین و مدیران کل وزارتخانه‌ها نگران و از آینده بیمناکند.

گزارش منتشر نشده ساواک از قیام ۱۵ خرداد

گرانی قند و شکر، بدی وضع نان و گرانی گوشت که برخلاف ادعای شهردار و وزیر کشور هم جنس نان خراب شده و هم گران فروخته می‌شود. عدم پرداخت اضافه حقوق کارمندان، اصولا کارمندان دولت را در حالت ناراضی قرار داده و بدون اینکه باطناً موافقتی با اقدامات روحانیون داشته باشند از اینکه فعالیت آن‌ها جنبه ضد دولتی دارد پاره‌ای از اقدامات مخالفین را که جنبه حاد و اخلالگری نداشته و اصولی باشد تائید می‌کنند.

بعد از واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۰ و همچنین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ فقط یکی دو روز وزارتخانه‌ها دچار اختلال شده و همه کارمندان در انتظار حوادث شدیدتر و تضاد بیشتری بین دولت و طرفداران روحانیت هستند.

پایان پیام/

کد خبر: 1184186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =