تکرار حمله ایران به مقر تروریست‌ها در خاک عراق در صورت عدم همکاری اربیل / اقلیم کردستان از تروریست‌های تجزیه‌طلب به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند

حسن هانی‌زاده با بیان اینکه امنیت ملی ایران فراتر از همه مسائل دیگر است، تاکید کرد: پس از پایان ضرب الاجل و مهلت تعیین شده، در صورت عدم پایبندی مقامات محلی به تعهدات خود، ایران حتما به مقر تروریست‌ها در عمق خاک عراق حمله و گروهک‌های تروریستی را مورد مجازات قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، فردا ضرب الاجل ایران به دولت عراق برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان به پایان می‌رسد و بر اساس توافق امنیتی دولت بین تهران و بغداد، دولت عراق متعهد شده تا علاوه بر خلع سلاح گروه‌های مذکور، همه آنها را به مناطقی دور از مرزهای ایران منتقل کند. هر چند که مقامات محلی اقلیم کردستان کارشکنی‌های زیادی در این راستا انجام داده‌اند، اما وزیر امور خارجه عراق در سفر هفته پیش خود به تهران تاکید کرد که بغداد به تعهدات خود در این زمینه پایبند بوده و با جدیت این مسئله را دنبال می‌کند؛ موضعی که با تقدیر وزیر امور خارجه ایران مواجه شد. با توجه به نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل ایران، گفتگویی با دکتر حسن هانی‌زاده –کارشناس مسائل منطقه- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

حکومت اقلیم کردستان عراق در توافق امنیتی تهران-بغداد کارشکنی می‌کند / لزوم به کارگیری اجبار و ابزار تنبیهی برای مقامات محلی کردستان

وی در پاسخ به سوالی در این ارتباط گفت: دو رویکرد در مورد پایگاه‌های تروریست‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان وجود دارد که یکی از آنها رویکرد دولت عراق است. آقای السودانی –نخست وزیر- و فواد حسین –وزیر امور خارجه- اعتقاد دارند که دولت عراق مسئول حفظ امنیت مرزهای مشترک بین ایران و عراق است و با توجه به رخدادهای سال گذشته و نفوذ گروهک‌های تجزیه طلب برای ایجاد آشوب و انجام عملیات تروریستی در ایران و سفری که دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی به عراق داشت، دولت مرکزی متعهد شد تا ارتش را در مرزهای مشترک با ایران متمرکز کرده و مانع نفوذ گروهک‌های تجزیه طلب به خاک ایران شود.

به گفته این کارشناس مسائل منطقه، رویکرد دوم متعلق به اقلیم کردستان است که به دلیل رگه‌های قومیتی بین مقامات اقلیم و رهبران تروریست‌های تجزیه طلب وجود دارد، طبیعتا رهبران اقلیم تمایل چندانی برای اخراج تروریست‌ها ندارند. وی در ادامه افزود: بر اساس گزارش‌ها، حدود 5 پایگاه گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب در مناطق اربیل، دهوک و سلیمانیه مستقر هستند که زیر نظر افسران موساد و سیا آموزش می‌بینند و خطری جدی برای امنیت ملی ایران تلقی می‌شود.

هانی زاده با بیان اینکه این تروریست‌ها دست به عملیات‌های تروریستی در مناطق مختلف ایران و حتی کردستان می‌زنند، تصریح کرد: مقامات اقلیم تلاش می‌کنند از این گروه‌های تجزیه طلب به منظور فشار و امتیازگیری از ایران استفاده می‌کنند. وی افزود: این یک چالش جدی برای دولت عراق محسوب می‌شود زیرا تهران، دولت عراق را مسئول می‌داند ولی به دلیل ساختار اداری منطقه اقلیم کردستان، دولت عراق نمی‌تواند سریعا وارد عمل شود و این امر نیازمند همکاری سه جانبه ایران، دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است که متاسفانه مقامات اقلیم مانع اجرای تعهدات دولت مرکزی عراق می‌شوند.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات احتمالی دولت مرکزی عراق در صورت تداوم کارشکنی مقامات اقلیم گفت: ایران قصد ندارد به صورت تهاجمی به این قضیه ورود پیدا کند زیرا این مسئله می‌تواند به خود مردم اقلیم هم آسیب بزند. به گفته وی، امنیت ملی ایران فراتر از همه مسائل دیگر است و پس از پایان ضرب الاجل و مهلت تعیین شده، در صورت عدم پایبندی مقامات محلی به تعهدات خود ایران حتما یه مقر تروریست‌ها در خاک اقلیم حمله خواهد کرد و این حق مسلم ایران است که برای دفاع از امنیت مردم خود گروهک‌های تروریستی را در عمق خاک عراق تحت تعقیب قرار دهد.

وی در ادامه افزود: ترکیه حتی تا عمق 40 کیلومتری خاک عراق نفوذ و برخی مخالفان دولت رجب طیب اردوغان را سرکوب کرد. لذا در صورت عدم همکاری اقلیم، ایران چاره‌ای جز حمله نظامی نخواهد داشت. هانی زاده همچنین تاکید کرد این مسئله مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد، زیرا بر اساس توافق امنیتی بین تهران و بغداد، دولت عراق متعهد به حفظ مرزهای مشترک است و طبیعی است که در صورت عدم تحقق این امر، حمله ایران به مقر تروریست‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این کارشناس در خصو تحولات کرکوک نیز اظهار کرد: کرکوک وضعیت خاصی دارد و بر اساس ماده 41 قانون اساسی عراق که در سال 2004 به تصویب رسید، دولت مرکزی عراق باید در مورد آن تصمیم بگیرد و اخیرا با توجه به مشکلاتی که اقلیم کردستان برای مردم عرب کرکوک به وجود آورده، به نظر می‌رسد که رهبران اقلیم دنبال آن هستند تا با تغییر ساختار جغرافیایی و جمعیتی، این شهر را به اقلیم پیوست دهند. وی در خصوص اهمیت کرکوک افزود: این منطقه بسیار نفت خیز است و به همین دلیل هم برای اقلیم و هم دولت مرکزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه این اختلاف هموراه بین مسئولان اقلیم و دولت مرکزی عراق وجود داشته، خاطر نشان کرد: رهبران اقلیم دنبال آن هستند تا از طریق ایجاد درگیری و آشوب شرایط کرکوک را دگرگون کرده و از این طریق آن را به اقلیم منضم کنند. هانی زاده در خصوص اختلافات داخلی در بین احزاب اقلیم کردستان نیز گفت: پس از مرگ مرحوم جلال طالبانی –رئیس جمهور سابق و رهبر اتحادیه میهنی- حزب اتحادیه میهنی تضعیف شد و حزب دموکرات توانست هرم قدرت را در اختیار بگیرد.

به اعتقاد این کارشناس منطقه، در حال حاضر نوعی دیکتاتوری در اقلیم کردستان حاکم است و اتحادیه میهنی به حاشیه رانده شده است و همین مسئله می‌تواند به درگیری‌های داخلی منجر شود. وی افزود: در عین حال کرکوک می‌تواند به عنوان یک نقطه انفجار بین دولت مرکزی و اقلیم باشد و منجر به جنگ داخلی در این کشور شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =