ساخت ماهواره جدید از ترکیب هدهد و کوثر + جزئیات

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فضایی گفت: ساخت ماهواره IOD۲ که ترکیبی از ماهواره هدهد و کوثر است با کاربرد سنجشی و مخابراتی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین شهرابی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فضایی در خصوص آخرین وضعیت دو ماهواره سنجشی و مخابراتی به نام هدهد و کوثر گفت: این دو ماهواره قرار بود در آذر ماه سال جاری با پرتابگر روسیه‌ای پرتاب شوند اما به دلیل اینکه محموله اصلی موشک روسیه تأخیر داشت، ماهواره ما نیز با ۶ ماه تأخیر و در سه ماه اول سال آینده پرتاب می شود اما همچنان انتظار داریم تا تاریخ دقیق پرتاب به ما اعلام شود.

بیشتر بخوانید:

پرتاب موفق ۳ ماهواره ایرانی نشان می‌دهد که تحریم هیچ اثری در عزم و اراده ما ندارد

وی به وضعیت این دو ماهواره اشاره کرد و افزود: ما همچنان در حال انجام تست تجمیعی (شامل تست محیطی، تست عملکردی، تست ارتعاشی) این دو ماهواره هستیم که یک مرحله قبل از پرتاب است و هدف ما این است که هر چقدر بتوانیم مدت زمان تست‌های عملکردی را طولانی کنیم احتمال موفقیت ماهواره در مدار افزایش پیدا می‌کند بنابراین این تست‌ها مجموعه زیادی از چک لیست‌ها است که باید دائم تکرار شود.

شهرابی به پرتاب ماهواره جدید IOD۲ اشاره کرد و گفت: انشاالله بلافاصله بعد از دو پرتاب ماهواره هدهد و کوثر که به صورت مجزا پرتاب می‌شود موضوع ماهواره IOD۲ که قرار است این دو ماهواره با هم ترکیب و پرتاب شوند را پیگیری می‌کنیم که این ماهواره در حال حاضر در مرحله ابتدایی و مفهومی اولیه است.

وی با بیان اینکه ویژگی ماهواره IOD۲ انجام مأموریت سنجشی و مخابراتی است، گفت: این ماهواره تکمیل کننده دو پرتاب اول است و احتمالاً برنامه ما به این سمت می‌رود که ما دو ماهواره را در قالب یک ماهواره ترکیب کنیم که همزمان هم مأموریت مخابراتی و هم مأموریت سنجشی انجام دهد و می‌توان گفت تصمیم داریم گام‌های نزدیک تری را به سمت منظومه برداریم.

شهرابی افزود: IOD یک اصطلاح عام برای پرتاب‌های آمادگی برای منظومه است که در IOD یک ماهواره کوثر و هدهد سنجش از دور سه و نیم متر و مخابرات IOT آزمایش می‌شد که در IOD۲ که گام دوم ما برای پرتاب‌های آمادگی برای منظومه است برنامه این است که همان ماهواره‌های هدهد و کوثر ارتقا یابد و دو مأموریت را در قالب یک ماهواره باهم ترکیب کنیم.

وی در خصوص پرتابگر IOD۲ گفت: پرتابگر IOD۲، همان پرتابگر روسی است البته با توجه به اهمیت بهترین کیفیت و ارزان‌ترین پرتابگر، گزینه‌های پرتابگرهای دیگر را نیز در دستور کار داریم ولی همچنان مذاکراتمان را با پرتابگر قبلی یعنی روسی داریم و پیشنهادهای پرتابگرهای دیگر را نیز داریم. همچنین مکاتباتی با سازمان فضایی ایران و پرتابگرهای بین‌المللی داشتیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1219045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =