توصیه آیت الله تهرانی در استفاده از شب و روز عرفه

مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی از اساتید برجسته اخلاق کشور، عرفه را یکی از مهم‌ترین روزهای تاکید شده دانستند و به شرح ویژگی‌های این روز برجسته پرداختند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، روز عرفه از اعیاد عظیم است اگر چه به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره‌های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر، و در خشمناک‌ترین اوقات خواهد بود، عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه (نهم ذی الحجه) در آنجا توقف می‌کنند و به دعا و نیایش میپردازند و پس از برگزاری نماز ظهر و عصر به مکه مکرمه باز میگردند و وجه تسمیه آنرا چنین گفته اند که جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می‌آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

اینجا بخوانید:

اعمال شب و روز عرفه چیست؟

متن کامل دعای عرفه + ترجمه فارسی

آیت الله تهرانی در یکی از سخنرانی‌های خود به اهمیت روز عرفه اشاره کردند و این روز را جزو روزهای پر برکت دانستند.

تاثیر مکان و زمان بر دعای عرفه

"یکی از روزهای بسیار تاکید شده روز و شب عرفه است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اول دعاها دعای روز عرفه است و در این جا ما دو مبحث را بیان می‌کنیم اولین موضوع بحث تاثیر زمان بر روی دعا است و خود آن زمان، در اجابت موثر است و دوم بحث تاثیر مکان بر روی دعا است ما یک عرفات داریم که در اینجا منظور مکان است (حجاج در زمین عرفات) مثل مسجد که روایت داریم که برای اجابت دعای خود وضو گرفته داخل مسجد شده و نماز بخوانید و بعضی‌ها فکر می‌کنند که این دعا همان دعای درون صحرای عرفات است، اما در اینجا بحث زمان است و مکان را مطرح نمی‌کند همچنان که امام علی (ع) می‌فرمایند: هنگام عرفه در شهرهای دیگر دور هم جمع شوید و با هم دعا بخوانید.

روایت از امام صادق (ع) داریم که اگر کسی به فرض محال در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت الهی قرار نگرفت در آینده بعید است مگر در روز عرفه و یا به عرفات رفتن که خود به روز عرفه متصل است.

روز عرفات را قدر بدانید

سه خصوصیت مهم در روز عرفه داریم یک توبه در این روز مقبول است، دو مستجاب شدن دعا ،سه پاداش عبادت در روز و شب عرفه افزودگی دارد و معادل صد و هفتاد سال عبادت است .سفارش من به شما عزیزان از آنجایی که این روز و شب بسیار فضیلت دارد تنها برای خود دعا نکنید بلکه زیاد برای غیر دعا کنید چرا که صد هزار برابر به شما عنایت می‌شود. "

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1103858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =