کاهش وزن / رژیم غذایی پگان چیست؟

رژیم غذایی پگان (pegan) نوعی رژیم غذایی الهام گرفته شده از دو رژیم غذایی محبوب پائولو و وگان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، رژیم غذایی پگان تلفیقی از رژیم پائولو و وگان می باشد. مبنای این قبیل رژیم بر اساس دوری از مصرف مواد غذایی با منشأ حیوانات است و بر مصرف میوه و سبزیجات تأکید دارد. در این برنامه غذایی مصرف غذاهای کربوهیدراتی و غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا محدود شده است. زیرا این قبیل غذاها موجب دو برابر شدن اشتها و افزایش قند خون می شود.

رژیم غذایی پگان برخلاف سایر رژیم های غذایی که معمولا در بازه ی زمانی کوتاه بازدهی مناسب دارند، این رژیم در طولانی مدت قابل پیروی است بدون اینکه آسیبی به بدن وارد نماید. به عبارتی دیگر طراح این رژیم غذایی با هدف پایدار ساختن و پیروی نامحدود اقدام به طراحی اصول رژیم کرده است.
تاریخچه ی رژیم غذایی پگان

در سال 2014 برای نخستین بار، نویسنده و پزشکی آمریکایی به نام "دکتر مارک هایمن" واژه ی رژیم پگان را در وبلاگش عنوان کرد. وی این اصطلاح را با ترکیبی از رژیم گیاه خواران و سرخپوستان به دست آورد.

هایمن هدف خود را از ابداع رژیم غذایی پگان تعادل قند خون و کاهش التهابات بدن به منظور ارتقای سطح سلامت و ترویج سلامت عمومی بیان کرد.

تفاوت رژیم پگان با رژیم پائولو و وگان چیست ؟

همان گونه که بالاتر هم توضیح دادیم ، در رژیم وگان استفاده از هر محصولی مربوط به حیوانات ممنوع می باشد که در رژیم پائولو این گونه نیست و بعد از آن دکتر هایمن رژیم پگان را با اهدافی مشابه طراحی کرد و اهداف خاص این رژیم مصرف غذا های ارگانیک و تازه می باشد که بیشتر آن شامل سبزیجات است و علاوه بر آن رژیم پگان تاکید زیادی روی محصولات با کیفیت و ارگانیک دارد.

چه چیزی بخوریم در رژیم پگان؟

مصرف میوه و سبزیجات یک وعده غذایی استاندارد باید حاوی میوه و سبزیجات در کنار گوشت باشد. در واقع میوه ها و سبزیجات باید یک دو سوم یا سه چهارم وعده غذایی شما را شامل شود و رژیم غذایی پگان به شما طیف وسیعی از مواد غذایی را پیشنهاد می کند.

مصرف غذا با چربی سالم

پگان اهمیت غذا با چربی سالم را برای شما بیان می کند و همچنین شما را ملزم می کند که غذاهایی را با چربی و اسید چرب امگا 3 مصرف کنید. مصرف چربی های سالم مثل آجیل، دانه ها، روغن زیتون و آووکادو در این رژیم توصیه می شود و برعکس رژیم وگان در این رژیم استفاده از محصولات حیوانی نیز به فرد توصیه می شود و این رژیم همچنین به شما اجازه می دهد که از مواد ارگانیکی مثل کره نارگیل یا روغن نارگیل استفاده کنید که هر دو حاوی چربی اشباع شده بالایی هستند.

متعادل نگه داشتن گلایسمیک

پائولو از مصرف غلات شما را باز می دارد ، اگر چه که غلات برای سلامتی فرد بسیار مهم هستند. رژیم پگان در این مورد بیش از حد جدی برخورد نمی کند و دست شما را برای مصرف غلات کامل بدون گلوتن باز نگه می دارد و علت آن هم این است که غلات حاوی گلوتن دارای کربوهیدرات های پیچیده هستند و روی قند خون شما تاثیر دارد.

مصرف گوشت به عنوان چاشنی

گوشت ها می توانند منابع بسیار سالمی برای بدن ما باشد . گوشت ها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفیدی هستند و همچنین پروتئین بدن ما را تا حد زیادی تامین می کنند و بیشتر گوشت ها نیز حاوی چربی های اشباع شده می باشند. رژیم پگان این گونه است که سبزیجات و میوه ها را در راس قرار می دهد و مصرف گوشت را به عنوان مکمل در نظر می گیرد و در واقع مصرف گوشت شما در هر وعده نباید بیش از 4 یا 6 اونس باشد . در واقع این رژیم به شما اجازه می دهد که گوشت را به عنوان چاشنی غذا استفاده کنید نه این که فقط یک وعده جداگانه ازگوشت داشته باشید .

فواید رژیم پگان

جلوگیری از خطرات موجود برای سلامتی

رژیم پگان با مصرف مواد غذایی سالم و دوری از لبنیات سلامتی فرد را تضمین می کند . افرادی که لبنیات بسیار زیادی مصرف می کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات ، تخمدان و دیابت نوع یک هستند که می توان در این رژیم از آن ها جلوگیری کرد.

حفظ وزن سالم

در این رژیم می توانید به اندازه کافی کالری مصرفی خود را کنترل کنید. رژیم پگان هرگز محدودیت بیش از حد سنگینی ندارد و می تواند وزن سالم را به شما ببخشد . مصرف غذاهای سالم و ارگانیک در این رژیم باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما نیز تقویت شود.

کمک به کاهش وزن

مصرف میوه ها و سبزیجات در رژیم پگان به کاهش وزن شما کمک زیادی می کند و همچنین می توانند ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی بدن شما را در حد بالایی نگه دارد . این رژیم ها حاوی فیبر زیادی هستند که برای کاهش وزن و مدیریت آن بسیار موثر می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =