گردشگری ایران / شهر زیرزمینی تهیق

شهر زیرزمینی «تهیق» یکی از جاذبه‌های استان مرکزی است که قدمت آن به دوران ایلخانی مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، شهر یا پناهگاه زیرزمینی تهیق مربوط به دوره ایلخانی در استان مرکزی است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرمدشت، روستای تهیق واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان

در مسیر دهستان خرمدشت، کمی بعد از ورود به جاده‌ای فرعی، گنبد امامزاده زینب خاتون دیده می‌شود. در محوطه امامزاده دری کوچک وجود دارد. بعد از عبور از در راهرویی پهن و تاریک وجود دارد. قدم به قدم رفتن به زیرزمین را می‌شود حس کرد.

شهر زیرزمینی تهیق

کم کم محوطه‌ای که به سالن شباهت دارد دیده می‌شود، در اطراف سالن اتاق‌هایی با سقف کوتاه خودنمایی می‌کنند. بعد از عبور از اتاق‌ها، راهرویی دالان شکل و پیچ در پیچ گویی با ارتفاعی بسیار کوتاه وجود دارد؛ راهرویی باریک و کوتاه که در طول مسیر چاه‌هایی در اطراف آن پدیدار می‌شوند.

شهر زیرزمینی تهیق

این شهر دو نوع کاربری داشته است؛ یکی به‌عنوان مکانی برای زندگی فصلی و دیگری به‌عنوان پناهگاه در زمان حمله دشمن. در ساخت شهر زیرزمینی تهیق از فرم طبیعی زمین تبعیت کرده‌اند که این متد معماری در بستر کنگلومرایی یا سر نام دارد. تا کنون از این سکونتگاه یک سالن، ۱۰ اتاق، چهار انبارک و تعدادی اشیا کشف شده است که ارتفاع آن‌ها از ارتفاع آنها از ۸۰ سانتی‌متر تا ۱.۶ متر متغیر هستند. این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵، با شماره ثبت ۱۸۰۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =