گردشگری ایران / باغ و عمارت امین الاسلامی نیشابور

باغ منزل امین الاسلامی نیشابور از جمله آثار ملی تاریخی ایران محسوب می شود. در گذشته این عمارت، ملک شخصی مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و امروزه در مجاورت باغ ملی شهر قرار گرفته است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نیشابور یکی از شهرهای قدیمی ایران است که در شمال استان خراسان رضوی قرار دارد.

نام اصلی آن نیوک شاهپوهر است و ساخت آن‌را به زمان شاهپور یکم نسبت می‌دهند. سپس نامش به نیوشاهپور و نیسابور تغییر کرد تا به نیشابور رسید.

بیشتر بخوانید: گردشگری ایران / جنگل جیغ مشهد

نیشابور پس از مشهد، پرجمعیت‌ترین شهر خراسان رضوی است.

تابستان‌های این شهر زیبا خشک و گرم، و زمستان‌هایش سرد و کوتاه است. کشاورزی و دامداری در نیشابور رونق دارد. از محصولات معروف آن به باقلا، ریواس، آلو، سیب و انواع سبزی اشاره می‌کنیم.

اکنون که از طبیعت و سبزی گفتیم، می‌رسیم به باغ و عمارت امین‌الاسلامی که یکی از جاهای دیدنی نیشابور است.

باغ و عمارت امین الاسلامی نیشابور

قدمت باغ عمارت امین‌ اسلامی به دوره‌ی پهلوی دوم برمی‌گردد. در آن زمان این بنا خانه‌ی شخصی ابوالحسن امین‌الاسلامی، از خان‌های دوره‌ی پهلوی بوده است. اما خود عمارت بنایی است که  به  سبک خانه های پهلوی اول شبیه است.

اطراف این عمارت را باغ زیبایی در بر گرفته بود که بر جلوه‌ی آن می‌افزود.

سال‌ها گذشت و فرزندان ابوالحسن امین‌الاسلامی بنا را به شهرداری فروختند. اکنون باغ زیبای ۳۲ هزار متر مربعی آن به پارک تبدیل شده است و میان آن مسیر آسفالت و پیاده‌رو ساخته‌اند.

باغ منزل امین الاسلامی نیشابور از جمله آثار ملی تاریخی ایران محسوب می شود. در گذشته این عمارت، ملک شخصی مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و امروزه در مجاورت باغ ملی شهر قرار گرفته است. این عمارت تاریخی که در دو طبقه به صورت آجری و زیربنایی در حدود 1300 متر مربع ساخته شده است و شامل فضاهایی همانند سالن مرکزی، سردابه، اتاق ها، پیشخوان ستوان دار، و غیره می باشد، در میان باغ سرسبزی واقع شده است. تندیس دو کوزه گر، در ورودی اصلی باغ قابل مشاهده است. عمارت تاریخی امین الاسلامی نیشابور به سبک خانه های پهلوی اول طراحی شده است که الگویی از هنر باغ سازی اصیل ایرانی در آن دیده می شود.

باغ و عمارت امین الاسلامی نیشابور

عمارت تاریخی امین الاسلامی نیشابور و باغ پیرامون آن با درختان بلند، مستمر و غیر مستمر مانند چنار، توت ، گردو، کاج، شمشاد ، و غیره در دوره ی پهلوی اول و دوم ساخته شده است. در حال حاضر باغ امین الاسلامی با مساحت ۳۲ هزار متر مربع به یک پارک زیبا تبدیل گردیده است.

عمارت امین‌الاسلامی مانند بناهای دیگر هم‌دوره‌اش، آجری است. حدود ۱۳۰۰ متر مربع زیربنا دارد و در دو طبقه ساخته شده است.

درون عمارت معماری دلنشینی دارد و دارای سالن مرکزی، چندین اتاق و زیرزمین است. در ورودی یا پیشخوان عمارت، ستون‌هایی زیبایی ساخته شده که همچنان پابرجا هستند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1135223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =