روز صفر بالاتر از حد استاندارد سینمای ایران / فیلمنامه بزرگ‌ترین ضعف فیلم

منتقد سینما گفت: ما در گذشته تجربه‌های نسبتا موفقی را در زمینه فیلم‌های دفاع مقدس داشتیم ولی اعتقاد من بر این است که روز صفر فراتر از آن چیزی است که ما در سینمای ایران شاهد هستیم.

محمد میرشاهی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم روز صفر اظهار کرد: به اعتقاد من روز صفر تا اینجای کار بهترین اکشن سینمای ایران به شمار می‌رود. ما در گذشته تجربه‌های نسبتا موفقی در زمینه فیلم‌های دفاع مقدس داشتیم ولی روز صفر به عنوان یک فیلم در این ژانر فراتر از آن چیزی است که ما در سینمای ایران شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این فیلم توانسته در بخش اکشن به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ البته نباید فراموش نکنیم سعید ملکان با کوله باری از تجربه در حوزه تهیه فیلم توانسته تمام آن بضاعت لازم  برای ساخت یک فیلم اکشن که ترکیبی از پیوند جلوه‌های بصری و جلوه های میدانی است را به کار بندد و حضور بهرام توکلی در این فیلم که پیش از این در تنگه ابوغریب با یکدیگر همکاری کرده بودند نیز بسیار موثر بود.

بیشتر بخوانید:

موقعیت مهدی دومین فیلم پر فروش گیشه / آخرین آمار فروش فیلم‌های سینمایی

میرشاهی با اشاره به اینکه یکی از نکته‌های مهم روز صفر این است که دست به ساخت فیلمی زده شده که ما به‌ازای بیرونی دارد، گفت: تقریبا برای فیلمساز و فیلمنامه‌نویس بسیار سخت است دست به تولید فیلمی بزنند که بیننده از قبل نسبت به ماجرا آگاه است، خب؛ همه مردم ماجرای عبدالمالک ریگی را می‌دانند و ماجرای هواپیمایی که در بندرعباس فرود می‌آید و او را دستگیر می‌کنند بنابراین برای فیلمساز دشوار است که با علم به اینکه مخاطب از داستان آگاه است بیننده را مجاب کند که فیلم را تا پایان ببیند، البته تنش‌ها و کمبودهایی در فیلم وجود داشت که تماشاگر را تا اندازه‌ای مستاصل می‌کرد که در اینجا ضعف‌های فیلمنامه مشخص می‌شد ولی به دلیل جلوه‌های بصری و میدانی فیلم بیننده عام کمتر با این موضوع درگیر می‌شد و در بخش‌هایی فراز و فرودهای فیلمنامه در بیننده ایجاد حالت استیصال می‌کرد.

میرشاهی افزود: یکی دیگر از نکات قابل توجه این فیلم، وجه تشابه آن با فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار است ولی در آن فیلم وجوه دراماتیک بیشتری دیده می‌شد چون محور آن فیلم عبدالمالک ریگی نبوده و موضوع برادرش عبدالحمید و همسر او بود، به همین دلیل ما صحنه‌های اکشن کمتری را شاهد بودیم و در واقع تاکید بر وجه دراماتیک فیلم بود.

منتقد سینما گفت: بازی آرمین رحیمیان در نقش عبدلمالک ریگی در فیلم شبی که ماه کامل شد نسبت به بازی ساعد سهیلی در فیلم روز صفر برتری داشت و می‌توان گفت که رحیمیان بازی بهتر و پخته‌تری را ارائه داده بود. شاید دلیل ضعف بازی سهیلی در این فیلم به دلیل احتیاط سعید ملکان صورت گرفته است و او سعی کرده سهم دستگاه‌های اطلاعاتی را بیشتر کرده و همین مسئله باعث شده نقش عبدالمالک ریگی در این فیلم تا حدودی کمرنگ شود.

وی ادامه داد: مورد دیگری که حائز اهمین است اینکه در سکانس‌هایی از فیلم که با دستگیری فاروق روبرو می‌شویم استانداردهای یک فیلم اکشن را از حدی که در حال حاضر سینمای ما با آن روبروست بالاتر برده است.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع روز صفر فیلم قابل قبولی بود و ببیننده را مجاب می‌کرد که تا انتها آن را تماشا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =