گروسی: مسائل هسته‌ای توافق با ایران حل شده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک میز گرد مطرح کرد که مسائل هسته‌ای توافق با ایران حل شده است اما مذاکرات با آن همچنان با دشواری‌هایی رو به روست.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در در یک میزگرد در مجمع اقتصاد جهانی در داووس گفت «فکر می‌کنم جنبه‌های هسته‌ای توافق با ایران تقریبا نهایی شده‌اند اما هنوز تردیدهای باقی مانده است.»

بیشتر بخوانید:

تحویل محموله نفتی توقیف‌شده ایران به آمریکا

اسپوتنیک به نقل از گروسی نوشت: این مذاکرات روندی طولانی بوده است که بیش از یک سال است ادامه دارد و در حال حاضر به نظر می‌رسد به خاطر موضوعاتی که شاید ربط  زیادی به مسائل هسته‌ای ندارند، با سختی‌های زیادی روبه‌روست.

این خبرگزاری ادامه داد: به گفته او، آژانس و ایران در ماه مارس گفتند که بر سر رویکردی در قبال مسائلی که باید برای احیای توافق هسته‌ای برطرف می‌شدند، توافق کرده‌اند و آژانس می‌خواهد وجود ذرات اورانیوم در مکان‌های اعلام نشده در ایران شفاف‌سازی شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در ماه مارس توافق کردند که در یک بازه زمانی سه ماهه این مسئله را که به یک موضوع مورد مناقشه میان قدرت‌های غربی و تهران تبدیل شده است، همزمان با مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حل‌وفصل کنند.

اما اکنون مذاکرات وین با یک وقفه مواجه شده است، از همین رو رافائل گروسی مدعی شد: دشوار است بتوان تصور کرد که توافق درخصوص احیای برجام اجرا شود، در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز پاسخ‌های مورد نظر خود در رابطه با این موضوعات را دریافت نکرده است.

بنابر این گزارش، گروسی در عین حال خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که باید از نتیجه‌گیری در این مرحله پرهیز کنم، چراکه هنوز فرآیند (گفت‌وگوها) را به پایان نرسانده‌ایم اما اجازه دهید بگویم که اکنون در مقطع بسیار دشواری قرار داریم.

به گزارش رویترز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز ششم ژوئن (۱۶ خرداد) به شورای حکام درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات درخصوص موضوعات حل نشده با ایران گزارش دهد.

وی در این باره گفت: امیدوارم که از فرصت کنونی بین زمان حال تا (روز) انتشار گزارش من، حداقل برای شروع (دستیابی به) یک پاسخ معتبر به این مسائل به خوبی استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =