۲۲ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۲ خرداد برابر با ۱۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۲ خرداد برابر با ۱۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۰ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

۶۲۵پیش ازمیلاد:

تاریخنگاران دوران معاصر بر پایه نوشته های مورخان عهد باستان و اسناد باقی مانده از آن عهد و محاسبات تقویمی، ۱۲ ژوئن در سال ۶۲۵ پیش از میلاد (دوهزار و۶۳۳ سال پیش) را روزی دانسته اند که هوخشتره (کیاکزار = سیاخارس = سیاخریس) «همدان» را پایتخت ایران کرد. همدان که مورخان یونانی آن را «اکباتانا» نوشته اند قبلا در تابستانها محل «همایی و نشست» بزرگان بود و احتمالا نام آن به همین دلیل انتخاب شده است. هوخشتره در آن زمان رهبر ایرانیان از طایقه ماد بود که پارس ها (طبق تلفظ آشوری ها و بنا به تلفظ آنان «پارسوا» ها) نیز از او اطاعت می کردند. هم او بود که با پادشاه بابل متحد شد و امپراتوری ستمگر آشور را برای همیشه نابود کرد.

۸۱۳م:

۱۲ژوئن سال ۸۱۳ میلادی (روزی چون پریروز) ۳۰ هزار داوطلب ایرانی که از خراسان به حرکت آمده بودند تا مأمون حاکم خراسان را خلیفه عباسیان کنند که از جانب مادر، ایرانی بود در نبرد همدان بر سپاه انبوه عباسیان قاطعانه پیروز شدند. این داوطلبان (و عمدتا تاجیک) که توسط شبکه های زیرزمینی ایراندوستان آماده شده بودند قبلا در محل تهران امروز (شمال غربی شهر ری) سپاه خلیفه را که از لحاظ شمار سه برابر آنان بود درهم شکسته و فراری داده بودند. انگیزه واقعی این داوطلبان کسب استقلال وطن بود. مامون پس از اطلاع از شکست ری، دو سپاه ۲۰ هزار نفری دیگر را روانه همدان کرده بود تا نیروهای شکست خورده اش را تقویت کنند.


۱۸۰۵م:

۱۲ژوئن سال ۱۸۰۵ (دوران پادشاهی فتحعلی شاه) در نبرد نرماشیر، نیروهای دولتی به فرماندهی نوروزخان قاجار بر واحدهای محمدخان حاکم یاغی بم پیروزشدند و او را به بلوچستان فراری دادند که از آنجا به منطقه هلمند (افغانستان امروز) رفت و مخفی شد. محمدخان پسر اعظم خان پس از این که متوجه سرگرمی ارتش در قفقاز شد که روسها داشتند وجب به وجب آن را تصرف می کردند و پیش می آمدند، با تکیه بر استحکامات ارگ بم دست به تمرد زده، بر دولت یاغی شده و از دادن مالیات خودداری کرده بود. با وجود این، محمد خان پس از نزدیک نیروی اعزامی دولت ترجیح داد که جنگ در «نرماشیر» صورت گیرد و ساختمان ارگ بم براثر شلیک توپهای دولت ویران نشود. در نبرد نرماشیر، چون محمدخان فاقد توپخانه موثر بود شکست خورد و با این که دولت آماده دادن امان به او بود فرار کرد.


۱۳۵۹ش:

مهدی ذکایی روزنامه نگار ایرانی که تا سال ۱۳۵۹ نزدیک به دو دهه در تهران در موسسه اطلاعات معاون «ر. اعتمادی» سردبیر مجله جوانان بود و در این سال این موسسه را ترک کرد و چندی بعد عازم آمریکا شد مجله جوانان را در لس آنجلس راه اندازی کرد و نخستین شماره آن را در ۱۲ ژوئن ۱۹۸۷ منتشر ساخت که محتوایی شبیه «اطلاعات جوانان» دوران سردبیری اعتمادی داشته است. مجله جوانان موسسه اطلاعات در زمان فعالیت مهدی ذکائی (و سردبیری اعتمادی) هر هفته نزدیک به نیم میلیون نسخه فروش داشت و ده تا پانزده درصد این تیراژ در افغانستان توزیع می شد.

۲۰۰۶م:

تورج فرازمند روزنامه نگار معروف ایران که شش دهه سرگرم کار در رسانه ها بود ۱۱ ژوئن ۲۰۰۶ در لس آنجلس در گذشت. وی در دهه ۱۳۳۰ چند سال سردبیر روزنامه اطلاعات بود. او از مقام دبیری اخبار بین الملل روزنامه اطلاعات به آن مقام ارتقاء یافته بود. وی سالها برای روزنامه اطلاعات تفسیر خارجی می نوشت. فرازمند سپس همین کار را در رادیو ایران دنبال کرد و برای اخبار رادیو تفسیر می نوشت. او مدتی عضو شورای نویسندگان رادیو ایران و سردبیر مجله رادیو بود. در سال ۱۳۵۰، پس از ادغام رادیو در تلویزیون به سمت مدیر اخبار رادیو منصوب شد که بعدا هم به ریاست رادیو ایران ارتقاء یافت. فرازمند در آستانه پیروزی انقلاب از ایران خارج شد و پس از چند سال اقامت در فرانسه به آمریکا رفت و مقیم لس آنجلس شد و در این شهر به کار رسانه ادامه داد و مدتی نیز یک مجله ماهانه منتشر کرد. او دارای تالیفات متعدد و از جمله ترجمه کتاب چرچیل درباره جنگ جهانی دوم است.

۱۴۲۹م:

۱۲ ژوئن ۱۴۲۹ و در جریان جنگهای ۱۱۶ ساله انگلستان و فرانسه (در تاریخ، معروف به جنگهای صد ساله)، فرانسویان که ژاندارک جوان را از روز پیش از آن کار فرماندهی آنان برعهده گرفته بود برای نخستین بار بر انگلیسی ها پیروزشدند و ویلیام لاپل امیر سافولک فرمانده نیروی انگلیسی را به اسارت گرفتند. قبلا ژاندارک تنها در جریان نبرد، فرانسویان ناامید و فرسوده را تشویق به ادامه محاربه می کرد که از۱۱ ژوئن کار فرماندهی را مستقیما به دست گرفته بود. جنگهای انگلستان و فرانسه که ازسال ۱۳۳۷ آغاز شده بود تا ۱۴۵۳ ادامه یافت. اینک این دو کشور در اتحادیه اروپا با هم متحد شده اند!.

۱۸۹۸م:

۱۲ژوئن سال ۱۸۹۸ چند واحد از سپاه تفنگداران دریایی آمریکا (نیروی دریابرد) در خلیج گوانتانامو در کوبا مستقر شدند که هنوز در این منطقه باقی هستند. این واحدها یازدهم ژوئن ۱۸۹۸ در خلیج گوانتانامو پیاده شده بودند تا اسپانیایی ها را از کوبا برانند و سپس به وطن خود بازگردند. اسپانیا کوبا را از ۱۴۹۲ که کریستف کلمب در نخستین سفر دریایی خود به قاره آمریکا به این جزیره رسید از آن خود می دانست و در طول چهار قرن و اندی مالکیت، مهاجران فراوان به آنجا فرستاده بود که همچنان به زبان اسپانیایی تکلم می کنند، فرهنگ اسپانیایی دارند و کاتولیک مذهب اند. با وجود خروج اسپانیا از کوبا، دولت آمریکا پایگاه خود در گوانتانامو را (البته با پرداخت اجاره آن به دولت کوبا) همچنان حفظ کرده و از سال ۲۰۰۲ آن را به بازداشتگاه مظنونین به تروریسم و همکاری با القاعده مبدل ساخته است.

۱۹۶۷م:

۱۳ژوئن ۱۹۶۷ پیشنهاد مسکو به شورای امنیت سازمان ملل که اسرائیل را مجازات و آن را وادار به تخلیه اراضی متصرّفه کند ردّ شد. ارتش اسرائیل پنجم ژوئن ۱۹۶۷ دست به یک حمله غافلگیرانه به پایگاههای هوایی مصر زده بود که مقدمه جنگ شش روزه اسرائیل با اعراب بشمار می آید. این جنگ دهم ژوئن عملا پایان یافته بود. در این جنگ بود که اسرائیل اورشلیم شرقی (بیت المقدس) را تصرف و اردن را از منطقه غرب رود اردن بیرون راند، ارتفاعات جولان، نوار غزه و صحرای سینا را اشغال کرد. جنگ شش روزه با شبیخون ۱۹۷ هواپیمای اسرائیلی به پایگاههای هوایی مصر آغاز شده بود. مصر با این که ۴۵۰ هواپیمای نظامی ازجمله ۳۰ بمب افکن متوسط «تی یو ـ ۱۶» داشت، دارای آشیانه فلزی و زیر زمینی نبود؛ بنابراین بیشتر این هواپیماهای در همان نخستین حمله، روی زمین نابود شدند و صد هزار نظامی، ۴۵۰ تانک و هزار توپ مصری در صحرای سینا پوشش هوایی خود را از دست دادند و شکست خوردند. هواپیماهای اسرائیلی از طریق مدیترانه که انتظار نمی رفت به پایگاههای هوایی مصر حمله غافلگیرانه کرده بودند. در پی این حمله؛ جبهه های زمینی صحرای سینا، جولان و غرب رود اردن با حملات ۲۶۴ هزار سرباز اسرائیلی گشوده شد. در حمله به سوریه و اردن نیز، نیروی هوایی اسرائیل نخست پایگاههای هوایی این دو کشور را هدف قرارداده بود.

۲۰۰۴م:

روزنامه های آمریکای لاتین که هیچیک از سران این ممالک با وجود هم قاره بودن در مراسم ترحیم رونالد ریگن رئیس جمهوری اسبق آمریکا که ۱۱ ژوئن ۲۰۰۴ برگزار شد شرکت نکرده بودند، اسامی ۱۴ رئیس کشور و رئیس دولتی را که در این مراسم شرکت داشتند چاپ کرده و آنان را دوستان اقتدار آمریکا خوانده بودند.

در این مراسم از میان ۱۹۰ کشور جهان تنها صدراعظم آلمان، نخست وزیر انگلستان، نخست وزیر ایتالیا، نخست وزیر ایرلند، رئیس جمهوری افریقای جنوبی، رئیس جمهوری نیجریه ، رئیس جمهوری رومانی، رئیس جمهوری لیتوانی، رئیس جمهوری اسلواکی، رئیس جمهوری افغانستان، رئیس جمهوری لتونی، رئیس جمهوری چک، نخست وزیر ترکیه، نخست وزیر کانادا، و دبیرکل سازمان ملل شرکت کرده بودند.

 ۲۰۰۴م:

دهم ژوئن ۲۰۰۴ کارمندان و کارگران روسیه در شهرهای مختلف این کشور از جمله مسکو اجتماع کرده و خواهان دستمزد و مزایای بیشتر شده اند. اتحادیه های مربوط شمار معترضین را یک میلیون تن بیان داشته اند و گفته اند که می توانند تا چهل میلیون نفر را به خیابان بیاورند.

انگیزه اعتراض این بوده است که دولت می خواهد به جای حمل و نقل رایگان به محل کار و نیز درمان و از این قبیل مزایا که از زمان حکومت سوسیالیستی برجای مانده است به آنان کمک پولی بدهد که کافی نخواهد بود و احتمال عقب افتادن آن هم می رود.

به گزارش خبرنگاران روزنامه های غرب در روسیه که از فرصت استفاده کرده و با معترضین مصاحبه کرده اند، یک کمک پزشک روستایی گفته است که دستمزد ماهانه او برابر ۷۰ دلار و یک افسر ارتش دریافتی ماهانه اش را ۱۷۰ دلار بیان داشته است. این روسها گفته اند: پس کجاست این درآمد نفت که در روزنامه ها می نویسند. این خبرنگاران نوشته اند که روسها افسوس رفاه و مزایای برابر و یکسان دوران گذشته و نظام سوسیالیستی را می خورند.

۱۵۸۰:

یک حکمران اسپانیایی آمریکای جنوبی شهر بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) را بناد نهاد.

۱۶۶۵:

انگلیسی ها در جریان جنگهای خود با هلند بر سر مستعمرات، ۱۲ ژوئن «نیوآمستردام» را در آمریکای شمالی با اعزام چند کشتی جنگی و تفنگدار از دست هلندی های مهاجر خارج ساخته و آن را به «نیویورک» تغییر نام دادند که این نام بر این شهر همچنان باقی مانده است.

۱۸۸۶:

یک گردباد شدید در ایالت ویسکانسین آمریکا ۱۱۹ تن را کشت و ۱۴۶ نفر را زخمی ساخت.

۱۸۹۸:

در جریان جنگ آمریکا با اسپانیا، «امیلیو آلینالدو» میهندوست فیلیپینی استقلال این سرزمین را که قرنها مستعمره اسپانیا بود و نام پادشاه اسپانیا بر آن گذاشته شده است اعلام داشت. پس از شکست اسپانیا در جنگ با آمریکا، فیلیپین طبق قرارداد پاریس تا سال ۱۹۴۶ توسط آمریکا اداره می شد، ولی فیلیپینی ها روز ۱۲ ژوئن را که امیلیو اعلام داشت، سالگشت استقلال خود می دانند و مراسم برگزار می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =