راه‌های تمیز کردن و براق کردن رینگ و لاستیک اتومبیل

چرخ های خودرو شما احتمالاً کثیف ترین قسمت ماشین شما هستند، با این حال، اگر شما زمان بسیار کمتری را صرف شستن چرخ ها می کنید و یا اصلا زمانی را صرف نمی کنید و آن ها را نادیده می گیرید، ممکن است آسیب به چرخ های شما هزینه های زیادی را متحمل شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، زمان زیادی طول نمی کشد تا آلودگی جاده روی لاستیک ها و رینگ های ماشین شما جمع شود. اگر رینگ ها و کلاهک های تایر کدر و کثیف به نظر می رسند، پس تمیز کردن خودرو باز هم خوب و کامل تمیز نمی شود، مگر اینکه آن رینگ و لاستیک خود را تمیز و براق کنید.

بیشتر بخوانید:

کدام خودروها بدون قرعه کشی عرضه خواهند شد؟

در بخش های بعدی نحوه تمیز کردن رینگ و لاستیک خودرو را با استفاده از انواع محصولات و روش های تمیزکننده به شما نشان می دهیم.

داشتن رینگ لاستیک تمیز و براق فقط یک مسئله تمیزی و زیبایی نیست. گرد و غبار ترمز از لنت های ترمز در طول زمان روی پوشش و فلز جمع می شود و می تواند به هر چرخی آسیب برساند.

تمیز کردن منظم لاستیک ها و رینگ ها برای نگهداری لاستیک ها و پیشگیری از خرابی چرخ ها و همچنین برای ظاهر خودرو مفید است.

تمیز کردن عمیق رینگ و لاستیک خودرو

هنگامی که زمان تمیز کردن خودرو فرا می رسد، احتمالاً از محلول تمیز کردن اتومبیل مورد علاقه خود استفاده می کنید. نه تنها باید خود ماشین را بشویید، بلکه باید از شیشه ها، آینه ها، زیرانداز را نیز تمیز کنید، از دستور العمل تمیز کردن چراغ های جلو خود استفاده کنید و لاستیک خودرو را تمیز کنید. فراموش نکنید که همزمان با انجام بقیه کارها از لاستیک های خود مراقبت کنید و گرنه کار شما ناتمام به نظر می رسد!

نکته مهمی که باید هنگام تمیز کردن ماشین و لاستیک ها به خاطر بسپارید این است که ابتدا لاستیک ها و رینگ ها را تمیز کنید تا از پاشش بیش از حد کثیفی، گرد و خاک خیابان و جاده ها روی ماشین تان جلوگیری کنید. یک روش تمیز کردن را از لیست ما انتخاب کنید، آستین های خود را بالا بزنید و کار خود را شروع کنید.

چگونه چرخ ها و رینگ ها را به درستی تمیز کنیم؟

قبل از استفاده از محصولات تمیزکننده برای تمیز کردن لاستیک، ممکن است بتوانید خاک و گرد و غبار جاده را با استفاده از شلنگ آب خارج کنید. این معمولاً اکثر کثیفی ها را از بین می برد. برای تمیز کردن و رفع لکه ها، چرخ های آلومینیومی و آنهایی که از آلیاژ ساخته شده اند روش های زیر پیشنهاد می شود.

تمیز کردن چرخ و رینگ

یک شلنگ با اتصال مناسب داشته باشید تا لاستیک های خودرو را به درستی تمیز کنید. انتهای شیلنگ آب را با یک نازل قابل تنظیم یا ضمیمه فشار قرار دهید تا ذرات مخفی را از اطراف هر مهره، پیچ و مهره های چرخ و سایر شکاف های پنهان جدا کند.

اگر لاستیک ها و رینگ ها بعد از پاشیدن آب هنوز کثیف هستند، از یک پاک کننده رینگ برای از بین بردن تجمع جرم و یک واکس رینگ ماشین برای بازگرداندن درخشش لاستیک استفاده کنید.

ممکن است بعد از، از بین رفتن کثیفی یک نقطه زنگ زده پیدا کنید. از سرکه و پشم فولادی مرغوب برای از بین بردن زنگ زدگی رینگ های آلومینیومی استفاده کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن لاستیک ها با یک پاک کننده چرخ مصنوعی

در حالی که بردن خودرو به کارواش ممکن است برای از بین بردن لکه های سخت از روی رینگ های لاستیک کافی نباشد، بنابراین برای داشتن لاستیک های تمیز نیز از پاک کننده ی چرخ های مصنوعی و پاک کننده آلودگی استفاده کنید.

پاک کننده چرخ مصنوعی

پاک کننده چرخ مصنوعی را روی لاستیک های خشک ماشین خود اسپری کنید. اجازه دهید تمیزکننده چرخ حدود پنج دقیقه بماند زیرا شروع به از بین بردن کثیفی ها می کند.

از یک شلنگ برای پاشیدن آب روی سطح لاستیک استفاده کنید و تمام پاک کننده ها را از بشویید. اجازه دهید تایرها خشک شوند و سپس آنها را بررسی کنید تا اگر کثیفی باقی مانده باشد آن کار را باز تکرار کنید تا کاملا تمیز شوند.

نظافت لاستیک با محصولات خانگی

برای تمیز کردن لاستیک های غیر کرومی، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. این روش به شما نشان می دهد که چگونه تایرها را با محصولات خانگی تمیز کنید.

انواع مختلف چرخ ها به روش های متفاوتی نیاز دارند. چرخ های آلومینیومی یا روکش کروم نیاز به پولیش چرخ های خاصی دارند که دقیقاً برای مواد طراحی شده است. چرخ های فولادی رنگ شده یا با روکش شفاف، با یک محصول استاندارد پولیش خودکار سازگار هستند.

سعی کنید از فرمول های قلیایی/پایه استفاده کنید و هرگز آنها را روی چرخ های آلومینیومی یا آسیب دیده استفاده نکنید. دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید، به دستورالعمل های ایمنی (مثلاً استفاده از عینک و دستکش) و حداکثر زمانی که محصول می تواند روی چرخ ها بماند بدون آسیب رساندن به آنها توجه ویژه داشته باشید.

بسیاری از پاک کننده های چرخ شامل سورفکتانت ها، شل کننده های فلزی و چربی زدایی هستند که آلودگی جاده و گرد و غبار ترمز را هدف قرار داده و از بین می برند. بسته به جنس چرخ های شما، مواد تشکیل دهنده می توانند به روکش های شما آسیب وارد کنند، به همین دلیل است که همیشه باید محلول تمیزکننده ای را پیدا کنید که برای چرخ هایتان مناسب است.

نحوه شستن چرخ ماشین

چرخ های خود را در آخرین مرحله، پس از شستن کامل خودرو، با پیروی از روش گام به گام زیر تمیز کنید:

– اگر ماشین شما کلاهک دارد، آنها را بردارید و جداگانه با آب و صابون بشویید.

– ابتدا روی چرخ خود پاک کننده ی چرخ اسپری کنید.

– در مرحله بعد، چرخ های خود را با استفاده از ابزاری که برای خودروی شما بهترین کارایی را دارد تمیز کنید. برس های چرخ نرم یا پارچه های 100% پنبه ای برای تمیز کردن لاستیک به خوبی کار می کنند. برای شکاف ها از یک برس نرم استفاده کنید.

– در نهایت چرخ را کاملاً بشویید، سپس با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید تا از لکه های آب جلوگیری شود.

برای تمیز نگه داشتن چرخ های خود برای مدت طولانی تری، می توانید چرخ های خود را واکس بزنید، تا تجمع گرد و غبار ترمز را کاهش داده و تمیز کردن آن را آسان تر کند. از طرف دیگر، می توانید از محافظ چرخ استفاده کنید. محافظ چرخ، به محافظت در برابر گرد و غبار ترمز و کثیفی کمک می کند و دفعه بعد که ماشین خود را می شویید تمیز کردن چرخ ها را آسان تر می کند.

ممکن است بخواهید سالی یک بار چرخ ها را جدا کنید تا هم پشت و هم قسمت جلو تمیز شود.

نحوه تمیز کردن چرخ های کرومی

هنگام تمیز کردن کروم، از پولیش مخصوص کروم روی سطوحی مانند چرخ ها، اگزوزهای فولادی ضد زنگ، ورودی های هوا، درپوش سوپاپ ها، ضربه گیرها و لوازم جانبی کرومی استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که سطحی کرومی است، با فروشنده خود مشورت کنید.

پولیش یا موم می تواند با آب بندی کروم و فلز برای دفع باران، یخ، برف و نمک جاده، خوردگی را به تاخیر بیندازد. حتما سطح را قبل از پولیش تمیز کنید تا احتمال خراشیدگی به حداقل برسد. بیشتر پولیش ها به صورت خمیری یا مایع هستند، اما هیچ مزیتی برای هیچ کدام وجود ندارد. از فرم دلخواه خود استفاده کنید.

از یک پارچه نرم و تمیز برای استفاده از پولیش و از یک پارچه ی نرم، خشک و تمیز جداگانه برای لاک زدن استفاده کنید. فشار کمی وارد کنید و به آرامی کار کنید - اجازه بدهید محصول کار خود را انجام بدهد.

زنگ بزرگترین دشمن چرخ های کرومی شماست و باید فوراً از بین برود. اگر زنگ زدگی در مدت طولانی باقی بماند، می تواند باعث ایجاد سوراخ شود. زنگ زدگی را با یک پد آبشستگی مرطوب یا پشم فولادی شماره 0000 پاک کنید، زیرا کروم سوراخ شده باید تعویض شود.

پاک کننده رینگ غیر کرومی تایر

شما می توانید از هر پاک کننده اصلی استفاده کنید. پاک کننده را به طور آزاد روی لبه اسپری کنید و از یک پارچه میکروفیبر یا حوله کاغذی برای پاک کردن کثیفی استفاده کنید. سطح لاستیک را با شلنگ بشویید تا باقیمانده آن شسته شود.

چگونه چرخ های کروم را تمیز کنیم؟

انواع مختلف چرخ ها ممکن است به یک محلول تمیز کننده هدفمند نیاز داشته باشند، خواه آلومینیوم، آلیاژ یا کروم باشند. در این روش از یک راه حل خانگی براق کننده تایر استفاده کنید تا درخشندگی را روی چرخ های کرومی به ارمغان بیاورید.

تایر کروم براق

وقتی رینگ های شما از آلومینیوم یا از کروم ساخته شده اند، وسیله نقلیه خود را در مکانی سایه پارک کنید. پس از تمیز کردن لاستیک های کرومی، لاک لاستیک را روی یک پارچه میکروفیبر یا اسفنج اپلیکاتور بمالید و آن را به

سطح رینگ لاستیک بمالید.

اجازه دهید پولیش بماند تا خشک شود و به رنگ تیره درآید. از پارچه میکروفیبر برای پاک کردن پولیش لاستیک استفاده کنید.

تمیز کردن چرخ های آلیاژی

در حالی که چرخ های آلیاژی نسبت به انواع فلز خالص، دوام بیشتری دارند، اما همچنان نیاز به تمیز کردن منظم دارند. این محلول تمیز کننده برای از بین بردن خاک های روزمره جاده به خوبی عمل می کند.

مواد لازم برای پاک کننده چرخ آلیاژی :

آب لیمو یا سرکه سفید

قوطی اسپری

یک بطری اسپری را با سرکه سفید یا آب لیمو پر کنید. آن را روی سطح مجاز چرخ اسپری کنید و اجازه دهید حدود ده دقیقه بماند. از یک اسفنج برای پاک کردن لکه های شل شده استفاده کنید. کل سطح لاستیک را با شلنگ آب اسپری کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن چرخ های آلومینیومی

هنگام تمیز کردن چرخ های آلومینیوم خودرو، به یاد داشته باشید که از یک پولیش آلومینیومی خانگی ساده که برای رینگ ها طراحی شده است استفاده کنید و از هرگونه پاک کننده اسیدی دوری کنید. در صورت استفاده از اسیدها بر روی سطوحی که برای آنها در نظر گرفته نشده اند می توانند آسیب زیادی وارد کنند.

تمیز کردن چرخ های آلومینیومی

برای تمیز کردن چرخ های آلومینیومی، از شلنگ با فشار بالا استفاده کنید و مطمئن شوید که آن وارد تمام شکاف ها، سوراخ ها و رینگ های چرخ می شود و تجمع کثیفی را از بین می برد.

سپس چرخ ها را با پاک کننده ی چرخ های آلومینیومی اسپری کنید و محل را با برس لاستیک که دارای موهای نرم است بشویید تا از خراشیدگی سطح رینگ جلوگیری کنید. برای از بین بردن لکه های آب روی لاستیک ماشین، چرخ ها را بشویید و آنها را با دقت خشک کنید.

تمیز کردن چرخ های آلیاژی با پاک کننده اجاق گاز

اگر لاستیک های آلیاژی دارید که کثیف شده اند، می توانید از پاک کننده فر برای تمیز کردن رینگ ها استفاده کنید.

– تمیز کننده چرخ آلیاژی سنگین

– تمیز کننده فر

– دستکش

– محافظ چشم

– برس چرخ

پاک کننده اجاق گاز، محرک و چربی زدایی قوی است که چربی و روغن سخت را از بین می برد، بنابراین هنگام تمیز کردن لاستیک ها از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

پاک کننده را روی تمام سطح رینگ های آلیاژی اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا گرد و غبار و کثیفی ها را روی چرخ ها شل کند و باعث از بین رفتن آن ها شود. برای پاک کردن کثیفی های شل شده از یک برس چرخ دار با موهای نرم استفاده کنید. برای شستشوی پاک کننده کثیف از شلنگ استفاده کنید.

چگونه لاستیک های ماشین خود را تمیز کنیم ؟

در حالی که تایرهای شما به اندازه بقیه ماشین شما کثیفی را نشان نمی دهند، اما بیشترین گرد و غبار و کثیفی را می گیرند. با آگاهی از نحوه تمیز کردن لاستیک های کثیف خودرو و نحوه افزایش سطح درخشندگی مورد نظر خود، ظاهر خودروی خود را شاداب نگه دارید.

توصیه می کنیم از یک پانسمان لاستیک استفاده کنید تا لاستیک های خود را براق کنند و از آنها در برابر شرایط محیطی آسیب رسان که آنها را پیر می کند محافظت کنید. دو نوع پانسمان لاستیک شامل فوم لاستیک و براق کننده لاستیک است. فوم های لاستیک، آن ها را تمیز و براق می کند، در حالی که براق کننده ی لاستیک سطح بالاتری از درخشش را برای لاستیک های تمیز به ارمغان می آورد. پانسمان لاستیک ها همچنین دارای روکش های متفاوتی هستند که به سلیقه شخصی بستگی دارد - ظاهری براق یا ظاهری مات.

از پانسمان لاستیک با سفید کننده استفاده نکنید زیرا ممکن است لاستیک های شما را بی حال و خاکستری نشان دهد و چرخ های شما را لکه دار کند. از پانسمان روی آج ها استفاده نکنید، زیرا هنگام رانندگی می تواند خطرناک باشد.

برای تمیز کردن لکه های سخت تر، مانند قطره ها، و برای دیوارهای سفید، سعی کنید از یک پد مرطوب مخصوص تمیز کردن استفاده کنید. صرف نظر از نوع محصولی که انتخاب می کنید، یک پارچه نیز برای پاک کردن اسپری بیش از حد از رینگ ها در دسترس داشته باشید. تمیز کردن با پارچه به شما این امکان را می دهد که درخشش لاستیک های خود را سفارشی کنید.

از چرخ ها با درزگیر محافظت کنید؟

پس از تمیز کردن چرخ ها و رینگ های خودرو با پولیش چرخ های آلومینیومی خانگی یا انواع تجاری، از نوعی محافظ، درزگیر یا پوشش لاستیک استفاده کنید تا گرد و غبار و تجمع آلودگی جاده ها را از بین ببرید.

حفاظت از چرخ

درزگیرهای چرخ به دو صورت مومی و اسپری در دسترس هستند. اطمینان حاصل کنید که از درزگیر مناسب برای نوع رینگ خود، استفاده می کنید. مقداری از درزگیر موم را روی یک پد ماشین بمالید و آن را مستقیماً روی تمام قسمت های لبه از جمله پره ها، توپی مرکزی و ... بمالید.

مالش درزگیر را تا زمانی که تمام رگه ها و لکه های قابل مشاهده از بین بروند ادامه دهید. برای درزگیرهای اسپری، اسپری را تقریباً پنج اینچ از لبه دور نگه دارید و از یک حرکت پهلو به پهلو و بالا به پایین برای اسپری کل سطح استفاده کنید.

قبل از اینکه چرخ ها را با یک پارچه میکروفیبر تمیز و یکدست کنید، اجازه دهید درزگیر حدود نیم ساعت خشک شود و مطمئن شوید که شکاف ها را نیز جلا داده اید.

مراقبت از خودرو بسیار فراتر از تعویض روغن و بردن وسیله نقلیه خود به کارواش است. تمیز کردن صحیح و منظم چرخ ها تضمین می کند که گرد و غبار باعث خوردگی قسمت های فلزی چرخ های شما نمی شود.

نگهداری و تمیز خودرو نه تنها باعث تمیزی و زیبایی خودرو می شود، بلکه باعث حفظ ایمنی وسایل نقلیه ی شما می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =