آخرین جزئیات جلسه با کمیسیون اصل ۹۰/ برای پیشگیری از تقلب در کنکور رایزنی شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره جزئیات جلسه اخیرشان با کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در این جلسه موضوع برگزاری کنکور و پیشگیری از تقلب، رایزنی و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخی از دانشجویان علوم پزشکی گلایه‌هایی پیرامون نامشخص بودن وضعیتشان که به اجبار سازمان سنجش مجددا در کنکور شرکت کرده بودند، مطرح می‌کردند. کمیسیون اصل نود با توجه به شکایات این دانشجویان به موضوع ورود و استفساریه‌ای را ارائه کرد.

از قرار معلوم سازمان سنجش علیرغم تایید توسط شورای نگهبان از اجرای استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به جرائم و تخلفات در آزمون‌های سراسری استنکاف و از ادامه تحصیل دانشجویان مذکور جلوگیری می‌کند. نماینده مردم نیشابور در این رابطه سوالی را از وزیر علوم مطرح و وزیر توضیحاتی را ارائه کرد که نماینده مربوطه قانع نشد. این سوال ۸ آذرماه توسط محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس در صحن اعلام وصول شد.

هاجر چنارانی در این باره به ایسکانیوز گفت: ما از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ پیگیر تعیین تکلیف دانشجویان اخراجی هستیم. مجلس شورای اسلامی از طریق استفساریه کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌ها است و بر اساس تقریبا یک هزار و ۳۶ نفر از دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها بازگشتند.

به گفته وی، هنوز حدود ۵۰ دانشجوی اخراجی موفق به بازگشت به کلاس‌های درس نشده‌اند. البته مجلس پیگیر آنان نیز بوده و برای بازگشت این دانشجویان به دانشگاه‌ها تلاش می‌کند. به نظر می‌رسد برای بازگشت آنها، مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

دلایل سازمان سنجش برای برگزاری مجدد کنکور از دانشجویان قانونی نیست

البته انتقاد و اعتراض به اجبار در حضور چند باره در آزمون سراسری، در سال‌های گذشته نیز مطرح و پیگیری شده بود. حجت الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی یکی از نمایندگی بود که این موضوع را از سازمان سنجش و وزارت علوم پیگیری کرده بود. وی اعتقاد دارد که رئیس سازمان سنجش در کمیسیون اصل ۹۰ برای گرفتن آزمون مجدد از دانشجویان به ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری ارجاع می‌داد، در حالی که در آن ماده اجازه برگزاری آزمون مجدد برای برخی از داوطلبان داده شده است و نه دانشجویانی که در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام شجاعی می‌گوید که اگر فرض کنیم ادعاهای وارد شده به دانشجویان حتی صحت هم داشته باشد، با این حال برگزاری مجدد آزمون بعد از گذشت دو سال راه حلی غیرقانونی و غیر منطقی است و اگر مشکلی بوده باید در همان سال و قبل از ثبت نام در دانشگاه توسط سازمان سنجش مورد رسیدگی قرار می‌گرفت؛ نه اینکه بعد از چند سال سازمان سنجش به فکر آزمون مجدد بیفتد.

وزارت علوم رویه غلط سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مجدد را اصلاح کند

در این ارتباط نیز علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رویه غلط سازمان سنجش برای برگزاری آزمون مجدد را اصلاح کند. 

همچنین وی مطرح می‌کند که  سازمان سنجش در مورد پرونده‌های مفتوح نیز پس از ابلاغ استفساریه امکان ادامه رسیدگی ندارد؛ اما این سازمان همچنان در برخی موارد رویه خلاف قانون قبلی را ادامه داده و از اجرای صراحت قانون، استنکاف کرده است.

توضیحات وزیر علوم درباره جلسه با کمیسیون اصل ۹۰

مقرر شده بود هفته گذشته اعضای کمیسیون اصل نود با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش در خصوص عدم اجرای استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری جلسه‌ای برگزار کنند. محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره جزئیات جلسه مشترک با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه موضوع برگزاری کنکور و پیشگیری از تقلب و تخلفاتی که ممکن است در کنکور رخ دهد، رایزنی و تبادل نظر شد.

البته وزیر علوم سوال خبرنگار ایسکانیوز درباره «ادعای چنارانی نماینده مجلس مبنی بر اخراج برخی از دانشجویان از دانشگاه بدون سند و مدرک» را بی‌پاسخ گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =