چرا سینما در سبد خانوارها جایی ندارد؟ / تنوع ژانر اصلی‌ترین عنصر مغفول در صنعت فیلمسازی

امروزه یکی از حلقه‌های مفقوده سینمای ایران خلاء ژانر و گونه است و همین موضوع باعث شده که سینما نتواند سلایق گوناگون را به خود جذب کند و لطمه‌های فراوانی به ساختار صنعتی سینما وارد شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، رشد صنعت سینما در  هر کشوری حائز اهمیت است چرا که می‌تواند رشد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و غیره را به همراه داشته باشد. در ایران اما، این صنعت مدتی است که مغفول مانده و آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

فسیل صدرنشین گیشه/ آمار فروش فیلم‌های سینمایی در نوروز

البته در این بین دلایل گوناگونی برای این مشکل مطرح می‌شود و برخی بر این باورند که امروزه یکی از حلقه‌های مفقوده سینمای ایران خلاء ژانر و گونه است و همین موضوع باعث شده که سینما نتواند سلایق گوناگون را به خود جذب کند و  لطمه‌های فراوانی به ساختار صنعتی سینما وارد شده است.

توجه به ژانر کمدی و وحشت مخاطبین سینما را در سال جدید افزایش می‌دهد

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما و بازیگر نیز در گفت‌وگویی در این باره می‌گوید: تولید فیلم‌ها و محتوای فرهنگی که بر اساس سلایق و ژانرهای مختلف نیست، یکی از چالش‌های سینماست.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که امسال در جشنواره فیلم فجر دیدیم این بود که گونه‌های مختلف در سینما نبود و بیشتر فیلم‌های درام و یا با فضای جبهه و مقاومت بود و دو فیلم کودک و نوجوان اما فیلم‌های ژانر وحشت و کمدی همچنان در جشنواره فیلم فجر نایاب است. اگر این موضوع در تولیدات سال آینده سینما ما مورد نظر نباشد، به عقیده من چالش جدی در جذب مخاطب خواهیم داشت و سرمایه‌گذاری جدی در سینما صورت نمی‌گیرد.

سیدزاده گفت: به نظرم ممیزی‌ها نیز باید تا حدی کمتر شود تا در زمینه کمدی و وحشت نیز تولید داشته باشیم. کمدی‌های ما که عموماً‌ کمدی‌های سخیفی است که با چندتا شوخی می‌خنداند؛ جای کمدی شریف در این میان خیلی کم است. برای ساخت فیلم‌های کمدی و وحشت باید طبق قواعد ژانری جهانی فیلم ساخت و البته حمایت از سلایق و دیدگاه‌های تازه در این میان همراه با نظارت دقیق مستمر و درست بر آنچه تولید می‌شود.

سیدزاده در پایان گفت که به نظرم با حمایت همه مسئولین و برقراری عدالت و اختصاص بودجه‌ها به همه سلایق و گروه‌های سینمایی، سال خوب و پرشکوهی را می‌توانیم برای سینمای کشور در نظر بگیریم.

افزایش قیمت بلیط سینما موجب دوری تماشاگران از عرصه هنر خواهد شد

برخی دیگر نیز گرانی بلیط سینما را عامل دوری مردم از این صنعت می‌دانند، تا جایی که سیروس همتی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در این باره می‌گوید: افزایش قیمت بلیط سینما موجب دوری تماشاگران از عرصه هنر خواهد شد و ما تماشاگرانی را که از قشر ضعیف جامعه هستند را از دست خواهیم داد.

همتی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که فقط معیشت برای مردم مهم است و سینما و تئاتر هیچ جایگاهی در سبد خانوارها ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، در سال‌های اخیر آثار مختلفی در سینمای ایران تولید شدند که نمونه‌های موفقی هستند؛ اما موضوع مهمی که در فیلم‌های دو دهه اخیر به چشم می‌خورد، نبود ژانرهای متنوع است. متاسفانه با توجه به فیلم‌های موجود در بازار، می‌توان گفت که تنها دو ژانر کمدی و درام اجتماعی روی پرده سفید به نمایش گذاشته می‌شود و بهتر است سینماگران و مسئولان به فکری چاره‌ای برای جذب حداکثری مخاطب برآیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1178102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =