ازسرگیری رایرنی غریی‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای

نشریه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشت که قدرت‌های اروپایی و آمریکا، رایزنی‌ها درباره چگونگی تعامل با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را از سرگرفته‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، این نشریه انگلیسی با اشاره به توقف مذاکرات وین و مقصر جلوه‌دادن ایران در مسیر گفت وگوها نوشت که طی ماه‌های اخیر تماس‌هایی با مقامات ایرانی برای از سرگیری توافق سال ۹۴ جریان داشته است.

رسانه صهیونیستی: ایران تبدیل به یک کشور هسته‌ای شده است

این نشریه انگلیسی به ملاقات نمایندگان تروئیکای اروپایی و علی باقری کنی مذاکره کننده هسته‌ای ایران در اسلو اشاره کرد و یادآور شد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا متعهد شد که به توافق با ایران بازگردد و تحریم‌ها را کاهش دهد. اما به تازگی مقامات آمریکایی گفته‌اند که بازگشت به این توافق در دستور کار نیست و هرگونه توافق با ایران محدودتر خواهد بود.

این نشریه انگلیسی ادعا کرد: دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند گزینه‌های بالقوه شامل نوعی توافق موقت یا اقدام تنش‌زدایی از سوی هر دو طرف است که بر اساس آن ایران سطح غنی‌سازی خود را در ازای برخی کاهش تحریم‌ها، کاهش می‌دهد.

فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت: «این درک وجود دارد که ما به یک برنامه دیپلماتیک فعال برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیاز داریم. چیزی که من را نگران می‌کند این است که ایران ممکن است راه خود را به سمت جنگ با اسرائیل ادامه دهد.» دیپلمات دیگری نیز گفته است: «بعید به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، اما ممکن است نوعی توافق موقتی صورت گیرد.»

این نشریه انگلیسی در ادامه بدون اشاره به تداوم بی‌اعتنایی کاخ سفید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برجام، افزود: یک مقام آمریکایی گفت که واشنگتن "همیشه معتقد بود دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است اما اکنون چیزی برای اعلام نداریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم."

در همین حال علی واعظ کارشناس مسائل ایران در گروه بحران، به فایننشال تایمز گفت: «تروئیکا بیشتر به واشنگتن نگاه می‌کند تا ببیند آیا دولت بایدن تصمیمی می‌گیرد یا خیر. آنها ناامید شده‌اند زیرا ایالات متحده فقط می‌خواهد تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ روی این موضوع سرپوش بگذارد. نگرانی اصلی در اینجا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.»

گفتنی است؛ مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1184086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =