زنان ناجی می شوند یا قربانی؟

زهرا منصوری*

گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز- «هزار و یک شب» عنوان سریال تازه مصطفی کیایی است، کارگردانی که پیش از این هم عرصه سریال‌سازی را آزموده و اتفاقاً موفق هم ظاهر شده بود، «هم گناه» و «بی‌گناه» سریال‌هایی که چه در مقام کارگردان و چه تهیه‌کننده روانه شبکه نمایش خانگی کرده بود حول محور مسائل اجتماعی بود. او در «هزار و یک شب» باز هم سراغ مضامین اجتماعی رفته اما آنچه این سریال را با سایر آثار او متمایز می‌کند تمرکز روی زنان است و پیش‌برنده روند اصلی داستان هستند. این را هم از این سه قسمت نخستی که تاکنون پخش شده می‌توان دریافت و هم از خلاصه داستان‌هایی که پیش از این خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از «هزار و یک شب» منتشر کرده بودند. «هزار و یک شب» محصولی از ایران و با حضور بازیگران ترکیه ای است که البته در سه قسمت نخست هنوز بازیگران ترک به سریال اضافه نشده‌اند و احتمالاً در قسمت‌های آتی این اتفاق رخ خواهد داد.

داستان سریال با ناپدیدشدن یا آسیب‌دیدن هم‌زمان چند زن در نقاط مختلف آغاز می‌شود؛ اتفاقی که نه‌تنها خانواده‌ها و اطرافیان، بلکه مخاطب را نیز درگیر نوعی بی‌اعتمادی می‌کند. روایت به‌صورت موازی در دو زمان مختلف پیش می‌رود و این دوگانگی زمانی از طریق تغییر دکور، لوکیشن و فضاسازی به مخاطب منتقل می‌شود. در مرکز این روایت شخصیتی مرموز به نام «زمان» قرار دارد؛ کاراکتری که عامل ربودن زنان است و در قسمت سوم با دیالوگی کلیدی «شاید یک شب جهان من رها بشه از غم درد و رنج اگر یکی از این زن‌ها همونی باشه که من دنبالشم و اگر نباشن می میرن» نشان از همین موضوع دارد.

این دیالوگ و حتی نام سریال، ارتباط آشکار «هزار و یک شب» کیایی با کتاب معروف «هزار و یک شب» را نشان می‌دهد. همان‌طور که در قصه کهن، پادشاه زنانی را به اسارت می‌گیرد و قصه‌گویی را شرط زنده‌ماندن آن‌ها قرار می‌دهد، در این سریال نیز «زمان» زنانی را طعمه می‌کند و گویا در پی یافتن زنی خاص است؛ زنی که بتواند رنج درونی او را پایان دهد. هرچند انگیزه این شخصیت هنوز به‌طور کامل روشن نشده، اما همین ابهام یکی از نقاط قوت سریال است.

از منظر روایت، «هزار و یک شب» تلاش می‌کند میان خط اصلی داستان (زنان ربوده‌شده و راز «زمان») و خرده‌روایت‌های خانوادگی تعادل برقرار کند. یکی از این خطوط فرعی، داستان سمیر و نیلوفر است؛ جایی که گذشته مشترک سمیر با مادر نیلوفر، آینده این دختر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیلوفر در عین حال حلقه اتصال مهمی با خواهرش است و به نظر می‌رسد در قسمت‌های آینده نقش کلیدی‌تری در افشای رازها ایفا کند.
راز زنان ربوده‌شده چیست؟ انگیزه واقعی «زمان» کدام است؟ و آیا زنان این قصه، همچون شهرزاد، می‌توانند با روایت و آگاهی، سرنوشت خود را تغییر دهند؟ «هزار و یک شب» شروعی کنجکاوی‌برانگیز و قابل دفاع دارد؛ سریالی که با تکیه بر مضامین زنانه، اقتباس آزاد از یک روایت کهن و فضاسازی معمایی، تلاش می‌کند حرف تازه‌ای در کارنامه مصطفی کیایی و در میان تولیدات شبکه نمایش خانگی ایران بزند.

زهرا منصوری-خبرنگار*

انتهای پیام/

کد خبر: 1290883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =