چرایی نامگذاری میدانی به نام منیریه

در زمان نامگذاری بسیاری از محلات با توجه به نام مالک عمده محله یا شخصیت برجسته و شاخص در آن منطقه انجام می‌شده است. نام محله منیریه هم برگرفته از نام خانم منیرالسطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار و مادر کامران میرزا نایب السطنه است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، محله منیریه تهران از محلات قدیمی و اصیل تهران می باشد که همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است، این محله‌ در منطقه‌ی ۱۱ شهرداری وجنوب شهر تهران قرار گرفته و از سمت غرب با خیابان کارگر جنوبی، از سمت شمال با خیابان امام خمینی و از سمت جنوب با خیابان‌های ابوسعید و خیابان معیری و از سمت شرق با خیابان ولیعصر همسایه است.

بافت محله منیریه

محله‌ منیریه یکی از محلات قدیمی تهران است که همچنان حال و هوای قدیمی خود را حفظ کرده است، اگر گذرتان به کوچه های این محله بیافتد حتما متوجه تاریخی بودن آن می‌شوید. البته طی سال‌های اخیر با افزایش مهاجرت به تهران و رونق گرفتن آپارتمان‌نشینی، روند ساخت و ساز آپارتمان در این محله سیر صعودی داشته است و شما علاوه بر مشاهده‌ی خانه‌های ویلایی و حیاطدار با بافت قدیمی، آپارتمان‌های نوساز و مجتمع‌های مسکونی را در منیریه خواهید دید. چیزی که در این محله بیشتر از همه به چشم می‌آید تعدد فروشگاه‌ها و مراکز تجاری است که همگی عرضه کننده لوازم و البسه ورزشی هستند. بنابراین خیابان منیریه یکی از خیابان های پرجنب و جوش و شلوغ شهر تهران به شمار می‌رود.

علت نام گذاری محله منیریه

از زمان قاجار محله‌ منیریه یکی از محلات اعیان‌نشین شهر تهران به شمار می‌رفته است. در آن زمان، یعنی دوران قاجار نامگذاری بسیاری از محلات با توجه به نام مالک عمده محله یا شخصیت برجسته و شاخص در آن منطقه انجام می‌شده است. محله منیریه یکی از این محلات بوده و نام آن برگرفته از نام خانم منیرالسطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار و مادر کامران میرزا نایب السطنه است.

خوب است بدانید که طبق آنچه در منابع معتبر آورده شده است و خانم رقیه رحیمی شادهی که پژوهشگر تاریخ تهران است اشاره کرده، زمانیکه خندق عهد عتیق از میان برداشته می‌گردد و در واقع به محدود شهر اضافه می‌شود، منیریه از جمله محله‌هایی است که جز دارالخلافه تهران قرار می‌گیرد و مدتها بعد در دوران رضاخان که خندق تهران پر می‌شود ساخت و ساز در این منطقه رونق پیدا می‌کند و باغ‌های این محله به قطعات کوچکتری تقسیم می‌گردند و اصول خیابان‌بندی در آن به اجرا در می‌آید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از وقایع تاریخی مهم که در محدوده‌ی منیریه رخ داده است، اولین تصادف خودرو در تهران بوده است که منجر به فوت درویش خان یکی از هنرمندان به نام موسیقی ایرانی در اواخر دوران قاجار شده است. این حادثه در شب ۲ آذر سال ۱۳۰۵ اتفاق افتاده است.

منیریه

خیابان های مهم منیریه

محله‌ منیریه دسترسی خوبی به وسایل حمل‌و نقل عمومی دارد، خط اتوبوسرانی میدان تجریش-راه آهن در این محله دارای ایستگاه است و دسترسی به شمال و جنوب شهر را فراهم می‌نماید. همچنین ایستگاه مترو منیریه یکی دیگر از مزیتهای این محله است که نقش مهمی در رفت و امد به این محله ایفا می‌کند. علاوه بر ایستگاه مترو منیریه، دو ایستگاه متروی حسن آباد و ایستگاه مترو دانشگاه امام علی در این منطقه قرار گرفته اند. ضمن اینکه برای رفتن به منیریه می‌توانید از تاکسی استفاده کنید. دو خیابان کارگر جنوبی و خیابان ولیعصر دسترسی مناسبی به محله منیریه دارند.

مراکز آموزشی و فرهنگی منیریه

محله‌ی منیریه دارای تعداد زیادی مراکز آموزشی می‌باشد، نام تعدادی از مدارس این محله در ادامه آورده شده است:

دبستان عادی دولتی پسرانه قدس واقع در میدان منیریه، خیابان معیری

دبستان هیات امنایی حضرت رقیه نرسیده به میدان منیریه، کوچه حکمی

متوسطه دوره اول عادی دولتی دخترانه آئین اسلام واقع در خیابان منیریه، ترجمان شمالی

متوسطه دوره اول غیردولتی دخترانه حجاب واقع در میدان منیریه

متوسطه دوره اول هیات امنایی پسرانه عیسی بهرامی نرسیده به میدان منیریه، جنب اداره پست

هنرستان فنی حرفه ای شهید حیدری پایین تر از میدان منیریه

هنرستان کار و دانش پسرانه شهید نیازی واقع در خیابان ابوسعید، کوچه شهید ابهری

ضمنا بهتر است بدانید که دانشگاه افسری امام علی هم در محدوده‌ی محله منیریه قرار دارد. در مورد سایر مراکز آمورشی مانند آموزش زبان خارجی و آموزش موسیقی میتوان به آموزشگاه زبان شکوه و آموزشگاه زبان ابوالسعید اشاره کرد. همچنین آموزشگاه موسیقی خسرو شیرین در این محله برای علاقمندان به موسیقی وجود دارد.

چرایی نامگذاری میدانی به نام منیریه

مراکز خرید محله منیریه

خیابان منیریه بورس لوازم ورزشی در تهران به حساب می‌آید و اکثر برندهای ورزشی مطرح در این منطقه نمایندگی دارند. علاوه بر تهرانی‌ها بسیاری از افراد از شهرستان ها برای خرید وسایل ورزشی به منیریه مراجعه می‌کنند. ضمنا چندین پاساژ از جمله پاساژ کاوه، تابان، حکمت ایرانیان و … هم در این محله وجود دارند که همگی مراکزی برای عرضه لوازم ورزشی هستند. از فروشگاه‌های زنجیره ای هم فروشگاه جانبو واقع در میدان منیریه و فروشگاه رفاه نرسیده به میدان منیریه و فروشگاه های هفت در این محله شعبه دارند.

اگر از ساکنین محله منیریه هستید، باید به اطلاعتان برسانیم که بازار میوه و تره بار این محله در میدان منیریه واقع در خیابان معیری واقع شده است.

مساجد و حسینیه های شاخص محله منیریه

مسجد و حسینیه احمدیه واقع در میدان منیریه ، نبش خیابان شانزدهم، مسجد سید نصرالله زعیم واقع در میدان منیریه خیابان معیری، مسجد دارالسلام واقع در خیابان ابهری، مسجد فخریه واقع در خیابان ولیعصر بالاتر از میدان منیریه و مسجد عیسی وزیر از مساجد محله منیریه هستند. علاوه بر مسجدهای معرفی‌شده، حسینیه حضرت موسی ابن جعفر واقع در میدان منیریه از دیگر مراکز مذهبی منیریه به شمار می‌رود.

مراکز درمانی محله منیریه

درمانگاه خیریه علوی زنجانی‌ها واقع در میدان منیریه یکی از مراکز درمانی شاخص در این محله به حساب می‌آید. بیمارستان نجات نیز در این محدوده واقع شده است و نام دیگر بیمارستان واقع در محله منیریه بیمارستان و مرکز توانبخشی اخوان است. از داروخانه‌های این محله می‌توان داروخانه منیریه واقع در میدان منیریه،خیابان معیری داروخانه امیریه نرسیده به میدان منیریه روبه روی خیابان فرهنگ را نام برد.

مراکز مهم دولتی محله منیریه

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در محله منیریه قرار دارد. ضمنا اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۱ در میدان منیریه، خیابان معیری واقع شده است.

علاوه بر این دو مرکز سازمان ثبت احوال کشور و دادسرای عمومی هم در نزدیکی محله منیریه است.

منیریه

اماکن تفریحی و ورزشی محله منیریه

اگرچه این محله دارای درختان سرسبز و قدیمی است اما متاسفانه فضای سبزی ندارد و دلیل آن هم افزایش ساخت و ساز در این منطقه و تراکم جمعیت است. همانطور که در ابتدای این مطلب هم عنوان نمودیم محله ی منیریه یکی از بخش‌های تاریخی تهران است. خانه امیربهادر یکی از خانه‌های با ارزش دوره قاجاریه است که در خیابان ولی عصر، جنوب میدان منیریه قرار گرفته است. این خانه به مرحوم حسین پاشازاده معروف به امیربهادر جنگ؛ وزیر جنگ مظفرالدین شاه قاجار بوده تعلق داشته است. از دیگر جاذبه های تاریخی این محله میتوان به موزه ملی قرآن کریم با زیربنایی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی)(ره) و خیابان ولی عصر(عج) اشاره نمود.

فرهنگسرای ابوسعید جنب درمانگاه زنجانیها در نزدیکی میدان منیریه از مراکز فرهنگی محله به حساب می‌آید. بهتر است بدانید که مجتمع تفریحی تجاری چارسو که در خیابان جمهوری قرار دارد، به این محله نزدیک است و علاقمندان میتوانند از سینمای آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =