۳۰ مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۳۰ مهر برابر با ۲۲ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز ۳۰ مهر برابر با ۲۲ اکتبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۹ مهر؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۱۶۸۸ - زادروز نادرشاه سردار بزرگ مشرق زمین

بیست و دوم اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ایران است که در سال ۱۶۸۸ میلادی در دستگرد خراسان به دنیا آمد و ۵۹ سال عمر کرد و مرزهای ایران را در شمال و شمال غربی، جنوب و شرق به حد زمان ساسانیان رسانید و در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمین های ارمنی نشین بیرون راند و شهرهای کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنین به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روسها، مرزهای ایران در داغستان را تثبیت کرد.

مورخان نظامی «نادر» را آخرین سردار بزرگ مشرق زمین خوانده اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبکها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسیدن به سن بلوغ و نیز درگذشت مادرش، از این اسارت فرار کرد و به ایل افشار پناهنده شد و به همین سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آن که در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن ۱۷۴۷ در جریان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامی فتح آباد واقع در ۱۲ کیلومتری قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد و با مرگ او تاریخ شرق ورق خورد و تا نیمه قرن بیستم گرفتار استعمار اروپایی و فلاکت بود. نادر شاه بود که گفت بدون قدرت دریایی موثر نمی شود به استعمار اروپایی بر شرق پایان داد و ایران بدون قدرت دریایی، از ناحیه جنوب آسیب پذیرتر از مرزهای سه جانب دیگر است و برای ساخت یک ناوگان نیرومند باید از پارسیان هند کمک گرفت که طمع دیگری ندارند. وی خودرا «نادر ایرانزمین» می خواند.

۱۷۹۷ - «آندره ژاک کارنرین Andre – Jacques Carnerin» فرانسوی نخستین فردی بشمار می آید که با چتر نجات فرود آمده است. وی درآسمان پاریس با چتر نجات از ارتفاع هزار متری از یک بالن پایین پرید و بر زمین فرود آمد

۱۹۳۸ - نخستین ماشین فتوکپی توسط "چارلز کارلسون "ساخته شد و نامش را «زیراکس» گذارد که از واژه یونانی «زیروگرافی» به معنای «خشک نویسی» گرفته شده است.

۱۹۶۳ - محاکمه پایه گذاران نهضت آزادی

۳۰ مهرماه ۱۳۴۲ (۲۲ اکتبر ۱۹۶۳) محاکمه موسسان و اعضای ارشد نهضت آزادی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در یک محکمه نظامی تهران آغاز شد.

اشخاصی که محاکمه می شدند به این شرح اعلام شده بودند: مهدی بازرگان، یدالله سحابی، آیت الله سید محمود طالقانی، عزت الله سحابی، عباس شیبانی، ابوالفضل حکیمی، احمد علی بابایی، مهدی جعفری، پرویز عدالت منش و ....

مهدی بازرگان (نخستین رئیس دولت، پس از انقلاب) با اطلاع دکتر مصدق که در احمد آباد به حالت تبعید غیرقانونی بسر می برد، نهضت آزادی را تاسیس کرده بود.

۱۹۷۹ - ورود شاه به نیویورک برای درمان سرطان

۲۲ اکتبر ۱۹۷۹ پهلوی دوم ـ شاه برکنارشده ایران به اجازه جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا برای درمان بیماری سرطان خود وارد این کشور شد و در یک بیمارستان نیویورک بستری گردید. ورود وی به آمریکا با تظاهرات اعتراض آمیز برخی از ایرانیان ساکن آمریکا و مخالفت تهران رو به رو شد و سرانجام بهانه تصرف سفارت آمریکا قرار گرفت که فصلی از تاریخ عمومی معاصر را تشکیل می دهد، زیرا که به آن صورت، قبلا سابقه نداشت. درباره این سفر و نتایج آن که تا به امروز ـ هر روز وسعت و پیچیدگی بیشتری یافته و ایران و غرب بویژه ایالات متحده را در برابر هم قرار داده تفسیرهای گوناگون شده است. با گذشت ۳۲ سال از آن زمان، مورخان هنوز نتوانسته اند علل و عوامل آن را دقیقا به دست دهند و بحران روابط ادامه خواهد داشت، زیرا که امکان سازش در افق نمودار نیست.

۱۳۶۱ - صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق

بنا به تقاضای عراق، موضوع جنگ برای اولین بار با عنوان تبعات طولانی شدن منازعه مسلحانه بین ایران و عراق، در دستور کار سی و هفتمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت. مجمع عمومی در ۳۰ مهر ۲۲ ( ۱۳۶۱ اکتبر ۱۹۸۲ م) با ۱۱۹ رأی موافق، ۱ رأی مخالف (جمهوری اسلامی ایران)، ۱۵ رأی ممتنع و ۲۰ غایب، قطعنامه ۳۷/۳ را تصویب کرد که مهم‏ترین اقدام مجمع در قبال جنگ ایران و عراق به حساب می‏آید. عنوان این قعطنامه خود حاکی از آن بود که آنچه مجمع را وادار به صدور قطعنامه کرد ادامه منازعه است و نه شروع جنگ و تجاوز. همچنین تا زمانی که عراق در داخل خاک ایران پیشروی کرده بود، مجمع، سکوت و انفعال اختیار کرده بود ولی با آزادسازی خرمشهر و عقب‏نشینی و شکست سهمگین رژیم بعث، مجمع به فکر صدور قطعنامه افتاد. وجود تنها یک رأی مخالف به قطعنامه مجمع، جمهوری اسلامی ایران را به کلی از مجمع، در خصوص جنگ عراق با ایران، ناامید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =