کارنامه ۱۰۰ روزه دولت | ضعف دولت در توجه به آموزش و پرورش / حضور میدانی رئیس‌جمهور بین مردم نقطه مثبت

صد روز از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد و اقدامات دولت زیر ذره‌بین کارشناسان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بود که مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس‌جمهوری ایران با حضور مقامات کشوری، لشکری و مهمانان خارجی از ۸۰ کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حالا صد روز از استقرار دولت سیزدهم می گذرد.

۱۶ مرداد ماه، اولین جلسه ستاد ملی کرونا با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در آن جلسه بر طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا که شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرآیند تامین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب و کارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش های مختلف بود، تاکید شد.

۱۷ مرداد نیز اولین جلسه با حضور هیئت دولت گذشته برگزار شد و در این جلسه با اختصاص مبلغ یک هزار میلیارد ریال اعتبار تملک به وزارت نیرو اختصاص یافت و وزارت نیرو نیز موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام عملیات مذکور، گزارش عملکرد اعتبار فوق را هر سه ماه به سازمان های برنامه و بودجه کشور و مدیریت بحران کشور ارسال نماید.

۳۱ مرداد، اولین جلسه هیات دولت با حضور وزرای جدید برگزار شد و در این جلسه ضمن قدردانی از وزرای سابق بر دوری از اتخاذ تصمیمات لحظه‌ای بویژه در زمینه های اقتصادی و همدلی و انسجام مسئولان تاکید شد.

ابراهیم رئیسی

در این مدت صد روز، رئیس جمهور دو بار یعنی ۱۳ شهریور و ۲۶ مهر ماه با مردم سخن گفت. رئیسی در اولین گفت‌وگوی خود با مردم درباره مذاکرات برجام، ساخت مسکن، تامین کالاهای اساسی، بازگشایی مدارس گفت‌وگو کرد و در دومین سخنرانی خود به مسائلی همچون ساخت ۴ میلیون مسکن در آینده، لغو تحریم‌ها و مذاکرات برجام و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرداخت.

رئیسی در این مدت، آخر هفته‌ها را به حضور در میان مردم اختصاص داد و تاکنون از ۱۰ شهر و استان کشور بازدید کرده است؛ خوزستان، سیستان و بلوچستان، طبس، ایلام، یاسوج، بوشهر، شیراز، اردبیل، منطقه اندیکا و سمنان شهرها واستان‌هایی بود که رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به آنجا سفر کرده است. در مدت این صد روز ۱۳ بار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شد که محور موضوعات این جلسات عمدتا اقتصاد کشور، نرخ تورم، تقویت ارزش پولی، حمایت از تولید داخلی، کنترل قیمت‌ها، ثبات در بازار، تنظیم بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

به طور کلی، از نقاط مثبت دولت در این ۱۰۰ روز می توان به احیای سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی، خروج مسکن از رکود سیاستی، حاکم نکردن ادبیات "آواربرداری یا تقصیر قبلی هاست"، برگزاری مستمر و منظم نشست سران قوا، جان تازه در گردشگری با ایده های جدید، روی ریل افتادن تامین کالاهای اساسی، دیپلماسی فعال (منطقه، شانگهای، برجام)، حرکت دولت به سمت حذف ارز ترجیحی و تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی و تلاش شخص رئیس جمهور برای شفافیت با مردم اشاره کرد.

نقطه مثبت دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بعد از گذشت دو سال از ورود ویروس کرونا به کشور و با وجود مشکلات عمده ای که در زمینه واکسن کرونا در دولت قبل داشتیم اما این مشکلات در دولت سیزدهم پایان یافت تا جایی که از واردات واکسن بی نیاز شدیم، چرا که ۸۱ میلیون دوز واکسن کرونا در طول مدت سه ماه در کشور تامین شد که یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

اما دولت سیزدهم در طول این صد روز نقاط ضعفی نیز داشت که از جمله آنها عبارتند از: انتصاب‌های دیرهنگام و معلق بودن بدنه مدیریتی، دغدغه انسجام در تیم اقتصادی، تعلل در تعیین سخنگوی دولت، انتصاب فامیلی و نسبی وزار، وضعیت سرعت اینترنت و کندی مداوم آن، محقق نشدن وعده های بورسی، تاخیر در معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش.

عملکرد دولت سیزدهم از نگاه کارشناسان

با مرور بر اقدامات دولت سیزدهم در طول ۱۰۰ روز گذشته، شاهد اقدامات موثر در بخش‌های مهمی مانند رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم، واکسیناسیون کرونا، بازگشایی مدارس و... بودیم.

در همین رابطه با چند تن از کارشناسان و متخصصان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

سعید لیلاز

سعید لیلاز کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره عملکرد صد روزه دولت عنوان کرد: از نقاط مثبت دولت سیزدهم سفرهای استانی رئیس جمهور است. واقعیت قضیه این است که انجام سفرهای استانی حتی اگر منجر به هیچ دستاورد ملموسی هم نشود بهتر از انجام نشدن آن است.

لیلاز ادامه داد: دو تصمیم و اقدام مهم توسط آقای رئیسی صورت گرفت که می‌توان گفت دو مورد از فوری‌ترین مسائل این دولت بود که یکی مسئله کرونا و دیگری مسئله تورم است.

وی گفت: در حال حاضر با گذشت ۱۰۰ روز از عمر این دولت می توانیم اعلام کنیم که مسئله کرونا در ایران حل شده، چرا که ۱۰۰ میلیون دز واکسن تزریق شده و ۶۰ میلیون دز در انبارها ذخیره داریم که در حال حاضر باید بگوییم که در این زمینه مشکلی نداریم، به طوری که مجبور شدیم جلوی واردات واکسن در کشور را بگیریم و این یک دستاورد بزرگ است.

لیلاز ادامه داد: مسئله دیگر این است که دولت متوجه شده مسئله اصلی اقتصاد ایران مسئله تورم و حل این مسئله بدون تن دادن به رکود است و سعی دولت بر این است که رشد نقدینگی را به عنوان علت اصلی همه مشکلات اقتصادی ایران به گونه‌ای تحت کنترل درآورد.

وی همچنین گفت: نقد بزرگ به دولت در حوزه سیاست‌های اقتصادی این است با توجه به اشراف شخص رئیس جمهور به این مسئله، انتظار می رود که با سرعت بیشتری دست به تحول زده شود.
لیلاز در پایان نیز گفت: توصیه بنده به آقای رئیسی این است که مسائل اجتماعی و فرهنگی را دست کم نگیرد و به عنوان نماینده ایران در مقابل طرح‌های غیر کارشناسی مانند طرح صیانت بایستد.

زهیر اصفهانی

پاشنه آشیل دولت سیزدهم ناهماهنگی در تیم اقتصادی است

زهیر اصفهانی کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره اظهار کرد: گذشت دو سه ماه از عمر دولت زمان کافی برای ارزیابی نیست اما از نقاط قوت دولت در طی صد روز گذشته می‌توان به عمل کردن شخص رئیس جمهور به وعده خود در زمینه واکسیناسیون کرونا اشاره کرد که یک امر بسیار مهم است.

وی در ادامه با بیان اینکه نقطه مثبت دیگر در دولت سیزدهم تعامل بسیار خوب با رسانه‌هاست، گفت: در دولت فعلی شاهد هستیم که انتقاد از دولت آزاد است و حتی شکایاتی که از رسانه‌ها و خبرنگاران شده بود، به دستور شخص رئیس جمهور منتفی شد و این نشان می‌دهد که دولت تعامل بسیار خوبی با رکن اول آزادی بیان در جامعه که رسانه‌ها هستند دارد و همین امر باعث شده تا فضای نقد و گفت‌وگو در جامعه بهتر و بروزتر شود.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سفرهای استانی و بدون تشریفات رئیسی گفت: شاید این دیدارها برای مردم شهرهای بزرگ و پایتخت‌نشین چندان قابل درک نباشد اما به لحاظ بعد روانی برای مردمی که از مرکز به دور هستند بسیار اهمیت دارد و باعث می شود که دولت را از آنِ خود بدانند.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل اصلی دولت سیزدهم وضعیت اقتصادی است، گفت: وضعیت اقتصادی کنونی کشور چندان خوشایند نیست و اینکه وزیر اقتصاد، معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهمور دارای برنامه‌های مختلفی هستند و هماهنگی خوبی در تیم اقتصادی مشاهده نمی‌شود یک نقطه منفی جدی برای دولت محسوب می‌شود.

محمدصادق کوشکی

بی‌اعتنایی به وزارت آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست

همچنین، محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: طی این ۱۰۰ روز آنچه به نظر شاخص تر و بارزتر می‌رسد این است که حسی در دولت به‌ویژه شخص رئیس جمهور وجود دارد که در پی کاهش فاصله با مردم بوده و تمایل به حضور بین مردم داشته تا از نزدیک شاهد مشکلات آنان باشد و بدون سر وصدا و جنجال واقعیت‌ها را کشف کنند و در واقع فقط به گزارش‌ها کفایت نکنند.

کوشکی با اشاره به سفرهای استانی و بدون تشریفات رئیس جمهور یا بعضی از اعضای هیئت دولت، عنوان کرد: این حرکت هم تلاشی در جهت فهم بهتر مشکلات جامعه بوده هم احترام گذاشتن به مردم جامعه است که در دولت‌های پیشین چنین چیزی را شاهد نبودیم.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به نقاط ضعف دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: متاسفانه دولت سیزدهم به شدت در مقوله تحول در مدیریت دچار تعلل است به طوری که بخش قابل توجهی از مدیران دولتی افرادی هستند که در دولت قبل نیز حضور داشتند و مشکل حضور چنین افرادی این است که از انگیزه کافی برای ادامه کار برخوردار نبوده و اگر هم کاری انجام می‌دهند طبق روال گذشته است که بر خلاف دیدگاه‌ها و اهداف دولت فعلی حرکت بوده است.

کوشکی ادامه داد: نکته دیگری که بسیار مهم به نظر می‌رسد بلاتکلیفی آموزش و پرورش است که انتظار می‌رود جدی‌ترین و قدرتمندترین وزیر کشور برای این وزارتخانه تعیین شود و اینکه بیشترین توجه در دولت سیزدهم باید به وزارت آموزش و پرورش می‌شد اما مشاهده می‌کنیم که ضعیف‌ترین گزینه‌ها برای این وزارتخانه انتخاب می‌شوند.

جعفر قنادباشی

لزوم اقدامات جدی در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایسکانیوز اظهار کرد: یکی از عملکردهای مهم، کلیدی و تاثیرگذار در هر دولت، انتصاباتی است که از خرد تا کلان صورت می‌گیرد و طبیعی است که این امر زمان‌بر باشد به خصوص در دولت فعلی که یک جناح کنار رفت و جناح دیگری بر روی کار آمد به همین دلیل تغییر مدیریت‌ها نیز زمان بیشتری به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: چند اولویت در دستور کار دولت بود که بسیار حائز اهمیت است: یکی مسئله کرونا بود که دولت سیزدهم در این زمینه بسیار خوب عمل کرد و سبب شد یک نمای بسیار مثبت از کوشش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و و دولت وی ظاهر شود و این مسئله امیدواری‌های بسیاری در دل مردم ایجاد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از دیگر نکات مثبت دولت سیزدهم باید به بازدیدهای سرزده و سفرهای استانی رئیس جمهور در روزهای تعطیل و حضور بر سر پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره کرد که این امر برای کشوری که در عرصه اقتصادی بسیار کُند و به نوعی زمین‌گیر شده بود بسیار کمک‌کننده بوده و در حال حاضر نشانه‌هایی از حرکت به سمت رونق دیده می‌شود.

قنادباشی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی و روابط با همسایگان اظهار کرد: به‌رغم اینکه سه ماه مدت کمی است اما در عرصه سیاست خارجی عملکرد قابل قبولی داشتیم.

وی در ادامه گفت: در عرصه فرهنگ و آموزش و پرورش هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است و با توجه به اهمیت این حوزه انتظار می‌رفت که دولت اقدامات کلان و گسترده‌ای انجام دهد که متاسفانه تا کنون شاهد چنین اقداماتی نبوده‌ایم و در این زمینه کاستی‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =