۶ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ آذر هجری شمسی برابر با ۲۷ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۶ آذر هجری شمسی برابر با ۲۷ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۵ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۶ آذر ۱۳۷۷

حجت‏ الاسلام محمدعلی شرقی عالم بزرگ و صاحب آثار ارزنده ای چون قاموس نهج‏البلاغه، قیام حق و اصول وافی در ۷۴ سالگی درگذشت.

۶  آذر ۱۳۷۴

سید صادق گوهرین ادیب و پژوهشگر برجسته ی عرفان اسلامی و خالق آثاری چون پیر جنگی، داستان بهرام گور، شرح اصطلاحات تصوف و شیخ صنعان در ۸۱ سالگی درگذشت.

۶  آذر ۱۳۵۷

کارکنان اداره ی برق تهران در اعتراض به حکومت نظامی، جریان برق را به مدت ۲ ساعت قطع کردند، این قطعی برق همزمان با پخش اخبار تلویزیون دولتی رژیم صورت گرفت.

۶  آذر ۱۳۵۱

تمرین نظامی (مانور) ایران، انگلیس و آمریکا که از بیست و هفتم آبان گذشته در آب های خلیج فارس آغاز شده بود، پایان یافت.

۶ آذر ۱۳۵۰

ماموران حکومتی، عده ای از طلاب حوزه های علمیه در تهران و قم را به دلیل چاپ پیام های امام خمینی بازداشت کردند.

۶ آذر ۱۳۳۴

ماموران فرمانداری نظامی، خلیل طهماسبی و بیشتر اعضای فداییان اسلام را بازداشت کردند.

۶ آذر ۱۳۲۲

کنفرانس تهران در جریان جنگ جهانی دوم، با حضور رهبران سه کشور متفقین، فرانکلین روزولت رییس جمهوری آمریکا، وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس و ژوزف استالین رییس جمهوری شوروی در تهران آغاز به کار کرد. در این کنفرانس که سه روز به طول انجامید، طرح عملیات نهایی برای درهم شکستن نیروی مقاومت آلمانی ها تهیه شد.

۶ آذر ۱۳۱۱

رضاخان، امتیاز نامه ی دارسی، که در زمان مظفرالدین شاه به امضا رسیده بود، در اقدامی عوام فریبانه سوزاند. هدف او فراهم سازی زمینه ی پذیرش قرارداد جدید نفتی با انگلیسی ها بود. قرارداد تمدید امتیاز دارسی در اردیبهشت سال ۱۳۱۲ میان حسن تقی زاده به عنوان وزیر دارایی و سرجان کدمن رییس هیأت مدیره شرکت نفت ایران و انگلیس امضا شد.

۶ آذر ۱۳۰۶

ایران و افغانستان یک پیمان امنیتی امضا کردند. ۲ طرف در این پیمان نامه متعهد شدند از تجاوز به مرزهای یکدیگر خودداری کنند، در هیچ عملیات خصمانه علیه یکدیگر شرکت نکنند، مخالفان را در خاک یکدیگر پناه ندهند و اختلاف های موجود را از راه گفت وگو حل کنند.

۶ آذر ۱۳۰۰

روزنامه توفان که مدتی توقیف بود، به دستور قوام السلطنه از توقیف خارج شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =