درباره مشهد بیشتر بدانید

مشهد کلانشهری در شمال شرقی ایران بوده که مرکز استان خراسان رضوی نیز به حساب می آید.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، این شهر همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران محسوب می شده و همین مسئله باعث افزایش اهمیت تاریخی و توریستی این شهر شده و بتواند سالانه میلیون ها گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب کند. در این مطلب قصد داریم تا شهر زیبای مشهد را به طور کامل و جامع به شما معرفی کنیم .تا با شناخت بهتر ویژگی ها، امکانات ، تفریحات و جاهای دیدنی این شهر، بهترین و مناسب ترین تور مشهد را تهیه و سفر به یادماندنی را برای خود و خانوادتان تهیه کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

در بخش اول اگر بخواهیم شهر مشهد را به شما معرفی کنیم باید گفت که این شهر در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین کلان شهرهای ایران به حساب آمده و از آن به عنوان مرکز استان خراسان رضوی نیز یاد می شود. امروزه از مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران نیز یاد شده و به دلیل قرارگیری حرم امام رضا (ع)، این شهر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است.

یکی از موضوعات مهمی که به منظور بررسی یک شهر باید توجه داشته باشید، تاریخ آن شهر است. در همین راستا اگر بخواهیم در مورد تاریخ مشهد توضیحاتی به شما ارائه دهیم باید گفت که این شهر تاریخ طولانی داشته، اما مهم ترین بخش از تاریخ مشهد در زمان افشاریان است که این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در حال حاضر یکی از مهم ترین دلایل اهمیت شهر مشهد، همان طور که اشاره کردیم به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) در این شهر است و سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر ایرانی و ۲ میلیون زائر خارجی از سراسر دنیا به شهر مشهد سفر کرده و از آن بازدید می کنند. همین مسئله باعث شده تا این شهر جایگاه ویژه ای از نظر گردشگری نیز داشته باشد.

مشهد

نام قدیم مشهد

اگر بخواهیم نگاهی به نام قدیم شهر مشهد بیاندازیم باید گفت که نام قدیم شهر مشهد، طوس بوده است و در نوشته های تاریخی شاهد استفاده از این واژه هستیم. یکی از سوالات مهمی که پرسیده می شود این است که معنی واژه مشهد چیست؟ در پاسخ به این سوال بسیار مهم باید گفت که این واژه به معنی محل شهود و محل شهادت است. اگر بخواهیم در این رابطه توضیحاتی را ارائه دهیم باید گفت که امام رضا (ع) پس از آن که به دست مامون، خلیفه عباسی به قتل رسید، در آرامگاه هارونی سناباد به خاک سپرده شد و از آن پس به دلیل قرارگیری حرم امام رضا (ع) در این منطقه، به این بخش، مشهد یا همان محل شهادت گفتند. نکته مهمی که در این رابطه باید بدانید این است که در زمان شاه طهماسب صفوی مردم منطقه توس به مشهد کوچ داده شدند و همین مسئله باعث شد که این شهر اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.

هتل های مشهد - اگر قصد انتخاب و رزرو هتل در شهر مشهد دارید حتما بر روی لینک کلیک کرده تا لیست کامل همراه با اطلاعات جامع از هتل های لوکس تا اقتصادی شهر مشهد را ببینید.

 مساحت و جمعیت مشهد

یکی از مهم ترین نکاتی که به منظور بررسی یک شهر باید به آن توجه داشته باشید، مساحت و جمعیت آن شهر است. اگر بخواهیم شهر مشهد را از این منظر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم باید گفت که جمعیت این شهر بیش از سه میلیون نفر بوده و همین مسئله باعث شده تا از آن به عنوان دومین شهر ایران یاد شود. همچنین از نظر مساحت نیز شهر مشهد دارای مساحت ۳۵۱ کیلومتر مربع بوده و به همین واسطه است که از نظر وسعت نیز مشهد به عنوان دومین شهر بزرگ ایران شناخته شود. همچنین باید به این نکته نیز اشاره داشت که ارتفاع این شهر ۱۰۵۰ متر از سطح دریا است.

فرهنگ بومی مشهد

اگر بخواهیم نگاهی به فرهنگ بومی شهر مشهد انداخته و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که فرهنگ مشهد از چند منظر حائز اهمیت بوده و به همین دلیل می توان از آن به عنوان یکی از فرهنگ های مهم ایران یاد کرد. در بخش اول باید به این مسئله توجه داشته باشید که لهجه مشهدی جایگاه ویژه ای در بین مردم این منطقه داشته و همین موضوع باعث افزایش اهمیت این لهجه در ایران شده است. نکته دیگری که در رابطه با فرهنگ این شهر باید به آن توجه داشته باشید، غذاهای محلی و سنتی است که شما می توانید در اقصی نقاط این منطقه مشاهده کنید. نکته جالبی که باید بدانید این است که گستردگی فرهنگ و آداب و رسوم خراسان به قدری است که بررسی هر یک از آن ها نیاز مطلب جداگانه ای دارد. یکی از موضوعات بسیار جالبی که در رابطه با فرهنگ مشهد باید به آن توجه داشته باشید، آداب و رسوم و مراسماتی است که در طول سال در این منطقه برگزار می شود. در حقیقت باید به این مسئله اشاره داشته باشیم که پیش از شهادت امام رضا (ع) و همچنین قبل از دوران صفویه در تمام نقاط منطقه خراسان شاهد برگزاری مراسمات و آداب و رسوم هایی ایرانی و باستانی به صورت بسیار جدی بودیم که از مهم ترین آن ها می توان به چهارشنبه سوری اشاره کرد. پس از رسمی شدن مذهب شیعه در ایران آداب و رسوم شیعی و اسلامی نیز جایگاه ویژه ای در بین مردم منطقه مشهد پیدا کرد و همین مسئله باعث شده تا امروز شما در نقاط مختلف شهر مشهد و در طول سال بتوانید مراسمات و آداب و رسوم مختلف ایرانی و اسلامی را مشاهده کنید.

 آب و هوای مشهد

به منظور بررسی آب و هوای شهر مشهد لازم است تا به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص این شهر که در منطقه مرزی بین شمال و جنوب منطقه خراسان قرار گرفته، شهر مشهد دارای تداخل جنبه های مختلف آب و هوایی بوده و همین موضوع باعث شده تا این اقلیم در طبقه بندی مناطق سرد و خشک قرار بگیرد.  همین موضوع باعث شده تا شما در طول سال بتوانید آب و هوا گوناگونی را در شهر مشهد مشاهده کنید. به عنوان مثال در زمستان، این شهر دارای آب و هوای بسیار سرد بوده و گاهی شاهد بارش برف و باران نیز هستیم. از سوی دیگر تابستان های این منطقه بسیار گرم شده و درجه حرارت هوا تا ۴۳ درجه نیز افزایش پیدا می کند. در حقیقت می توان گفت مشهد یکی از متنوع ترین شرایط آب و هوایی را در ایران دارد و شما می توانید چهار فصل را با ویژگی های منحصر به فرد خود به راحتی در این شهر مشاهده کنید.

مشهد

دیدنی های مشهد

یکی از سوالات بسیار مهمی که پرسیده می شود این است که شهر مشهد چه دیدنی هایی دارد. در این بخش قصد داریم تا شما را با چند مورد از مهم ترین دیدنی های شهر مشهد آشنا کرده و در رابطه با آن ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم :

حرم امام رضا (ع) :

حرم امام رضا (ع) یکی از مهم ترین دیدنی های شهر مشهد است. این حرم در مرکز شهر مشهد واقع شده و یکی از مقدس ترین مکان های کشور ایران است. حرم امام رضا (ع) امروزه از بخش های مختلفی تشکیل شده و شما می توانید علاوه بر ضریح امام رضا (ع)، از سایر بخش های این حرم که شامل موزه ها، رواق ها، کتابخانه ها و... می شود دیدن کرده و از هر یک از این مکان ها بازدید کنید.

 آرامگاه فردوسی :

یکی دیگر از دیدنی های بسیار مهم شهر مشهد آرامگاه فردوسی است که در واقع محل خاکسپاری حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده و امروزه در بین اهالی فرهنگ جایگاه ویژه ای دارد. آرامگاه فردوسی در منطقه توس قرار گرفته است اما می توان به راحتی و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به این مکان دسترسی پیدا کرد. اگر قصد دارید تا از محل خاکسپاری یکی از بزرگترین شاعران دنیا دیدن کنید، پیشنهاد ما این است که حتماً بازدید از شهر توس و آرامگاه فردوسی را در برنامه خود قرار دهید.

آرامگاه نادرشاه :

آرامگاه نادرشاه یا مجموعه باغ موزه نادری یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر مشهد است که در واقع محل یادبود نادر شاه افشار بوده و در آن شاهد موزه های مختلفی هستیم.
در این موزه ها اسلحه های دوره های گوناگون ایران و همچنین وسایل و آثار مربوط به دوران نادر شاه نمایش داده می شود. آرامگاه نادر شاه افشار را می توان یکی از بخش های تاریخی و جذاب شهر مشهد نامید که به شما پیشنهاد می دهیم تا از آن بازدید کنید.

مشهد

حمام مهدی قلی بیک :

حمام مهدی قلی بیک یکی از حمام های عمومی است که مربوط به دوران صفوی بوده و در شهر مشهد قرار دارد. این حمام امروزه به عنوان یکی از زیباترین و قدیمی ترین حمام های این منطقه شناخته می شود. به شما پیشنهاد می دهیم تا حتماً از این مکان بازدید کنید، چرا که در حال حاضر این بنا تبدیل به موزه مردم شناسی شهر مشهد شده است و شما می توانید در آن لوازم قدیمی بسیار زیادی را مشاهده کرده و همچنین بیشتر با تاریخ شهر مشهد آشنا شوید.

خانه داروغه :

یکی دیگر از جاذبه های توریستی و گردشگری شهر مشهد خانه داروغه است که قدمت آن به دوره قاجار باز می گردد. این خانه به دستور یوسف خان هراتی داروغه شهر مشهد به وجود آمده و به لحاظ فرم و شکل معماری یکی از زیباترین و خاص ترین خانه های قدیمی ایرانی است. به شما پیشنهاد می دهیم تا در هنگام سفر به شهر مشهد برای بازدید از این منطقه به خیابان نواب صفوی رفته و از این مجموعه زیبا و خاص نیز دیدن کنید.

 الماس شرق :

خرید کردن یکی از تفریحات لذت بخشی است که می توانید در سفر به آن مشغول شوید. اگر در شهر مشهد قصد دارید تا به سراغ یکی از مهم ترین مجتمع های تجاری و بازارهای این شهر بروید، می توانید به مجتمع تجاری الماس شرق رفته و از این مکان بازدید کنید. این بازار بزرگ ۶ طبقه که در آن می توانید انواع محصولات را مشاهده کرده و آن ها را خریداری کنید، یک مجتمع تجاری با زیربنای ۸۵ هزار متر مربع بوده و در آن ۱۵۰۰ واحد تجاری، کافی شاپ، رستوران، فست فود، شهربازی، نمازخانه، سالن اجتماعات و... وجود دارد. در سفر به مشهد شما می توانید از این مجموعه بازدید کرده و محصولات مختلفی را از این بازار خریداری کنید.

کوه سنگی :

این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور می باشد. پارک کوهسنگی مشهد یکی از مکان های تفریحی محبوب این شهر می باشد که گردشگر زیادی دارد  و یکی از زیباترین پارک های ساخته شده در ایران است. در این پارک، استخری بزرگ وجود دارد و تلفیق آب و منظره کوه سنگی، در میان پارک و فضای سبز آن منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده است.

معروف ترین بازارهای مشهد

شهر مشهد مملو از بازارهای زیبا و خاصی است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید متناسب با محصولات مورد نیاز خود به سراغ هر یک از این بازارها رفته و اقدام به خرید کنید. اگر قصد دارید تا به سراغ معروف ترین بازارهای مشهد رفته و از آن بازدید کنید، پیشنهاد ما این است که حتماً بازدید است بازارهایی که در این بخش به شما معرفی می کنیم را در برنامه خود قرار دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =