۶ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۶ تیر برابر با ۲۷ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۶ تیر برابر با ۲۷ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید:

۵ تیر در تاریخ چه گذشت؟

۹۶۷م: ایالت کرمان ۲۷ ژوئن سال ۹۶۷ میلادی (ششم تیرماه) به متصرفات فناخسرو دیلمی پیوست. در آن زمان کرمان که جنوب آن را خلیج فارس و دریای عمان تشکیل می داد به مراتب وسیعتر از امروز بود. با پیوستن کرمان به قلمرو عضدالدوله، سراسر ایران دارای حکومت های ایرانی شد که سامانیان و آل بویه سهم بیشتری داشتند. قلمرو عضدالدوله پس از پیوستن کرمان، شامل سراسر جنوب و مرکز ایران بود.

۷۵۱م: پس از سقوط ساسانیان و فروپاشی امپراتوری ایران، منطقه فرارود (خراسان بزرگتر) بیش از مناطق دیگر ایرانزمین دچار خلاء قدرت شد. «فرارود» آخرین منطقه ای بود که یزدگرد سوم (آخرین شاه ساسانی) جهت ایستادگی در برابر عرب به آنجا رفته بود. پس از ترور او در مرو، پادگانهای ایرانی در مرزهای شمال شرقی میهن هم (که در منطقه فرارود به «مرزبان» موسوم بودند و بزرگترین آنها در «خجند» استقرارداشت) منحل شدند. از آنجا که شمار نیروهای وارده عرب به «فرارود» در پی شکست یزدگرد سوم چندان زیاد نبود عناصر چینی ساکن در اطراف رود تاریم و آن سوی «سیردریا» از این رود گذشته و وارد منطقه شده و ازجمله بر بخارا، سمرقند و تاشکند نیز مستولی شده بودند.

این چینیان در ژوئن سال ۷۵۱ میلادی و یک سال پس از روی کار آمدن عباسیان در کنار رود تالاس Talas از پارسیان فرارود که بطور خودجوش دسته های مسلح تشکیل داده و برای دفاع از سرزمین نیاکان یکپارچه شده بودند شکست خوردند و از منطقه (منطقه ای که اعراب «ماوراء النهر» می خوانند) عقب نشینی کردند. اقوام تورکیک (غزها و ...) که به صورت مسالمت آمیز (به نام چرانیدن گوسفندانشان) مهاجرت کرده بودند باقی مانند که غزنویان و سلجوقیان از آن جمله اند. پارسیان (تاجیکان) در ایستادگی ژوئن ۷۵۱ در برابر عناصر چینی از کمک نیروهای نظامی عباسیان برخوردار بودند. عباسیان با کمک ایرانیان به قدرت رسیده و برجای امویان نشسته بودند.


۱۹۴۳م: دکتر میلسپو مستشار آمریکایی مالیه ایران ۲۷ ژوئن ۱۹۴۳ (شصت و شش سال پیش در ششم تیرماه) در مصاحبه ای گفته بود که نمی داند چرا ایرانیان ثروتمند از دادن مالیات که حق جامعه از درآمد آنان است تا این حد گریزان هستند و نمی خواهند امور مالیاتی وطنشان که به سود همه و عامل تقویت بنیه و پیشرفت کشور، ضامن تداوم درآمد و تامین امنیت آنان است تنظیم و رو به راه شود . همین بی نظمی مالیاتی عامل ایجاد مسائل متعدد، بی پولی دولت و روشن نبودن وضع اقتصاد ایران بوده است و مطبوعات که به طبقه مورد اعتماد دولت و سیاسیون تعلق دارند نمی کوشند که به حل مسائل وطنشان کمک و از ایجاد مسائل تازه پیشگیری شود و تا اعمال نفوذ و مسئله مالیات برطرف و مطبوعات اصلاح نشوند نجات ایران و افتادن در راه پیشرفت امکانپذیر نخواهد بود.

۱۹۴۲م: به خواست متفقین که ایران را اشغال نظامی کرده بودند و نمی خواستند که وطن ما بعدا هم یک نیرویی دفاعی چشمگیر داشته باشد ۲۷ ژوئن ۱۹۴۲ (ششم تیر ماه ۱۳۲۱) دستور داده شد که دبیرستانهای نظام که برای دانشکده افسری ارتش ایران دانشجو آماده می ساختند منحل شوند. دانش آموزان این دبیرستانها از آغاز سال تحصیلی بعد به دبیرستان های معمولی انتقال یافتند. از طریق دبیرستانهای نظام جوانان مستعد حرفه های سپاهیگری جذب ارتش می شدند. به علاوه، از طریق این دبیرستانها یک فرد از سالهای نوجوانی با رفتار و زندگی نظامی آشنا می شد و به آن خوی می گرفت.

۱۳۲۹م: در این روز در سال ۱۳۲۹ (ژوئن ۱۹۵۰) هنگامی که سپهبد رزم آرا گام به تالار مجلس در بهارستان گذاشت تا وزیرانش را معرفی کند دکتر مصدق نماینده تهران فریاد برآورد که این آدم چرا به مجلس آمده، ما که در حالت جنگ با کسی نیستیم که نخست وزیر نظامی داشته باشیم، دیکتاتوری بس است، شرم کنید، ما او را نمی خواهیم و ... و در این حال از فرط ناراحتی غش کرد و بر زمین افتاد. اکثریت مجلس با وجود اعتراض دکتر مصدق به نخست وزیر شدن رزم آرا رای موافق داد و نخست وزیر شدن او تصویب شد.


۱۳۶۰ش: ششم تیر ماه سال ۱۳۶۰ هجری خورشیدی (سال ۱۹۸۱ میلادی و در این سال مصادف با ۲۷ ژوئن) آیت الله سیدعلی حسینی خامنه ای (در آن زمان ۴۲ ساله، حجت الاسلام، امام جمعه تهران و نماینده ولی فقیه در شورای عالی دفاع) در مسجد ابوذر، نه چندان دور از میدان راه آهن تهران بر اثر انفجار بمبی که در یک دستگاه ضبط صوت قرار داده شده بود مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت. آسیب دیدگی دست او از همان انفجار است. وی پس از ختم نماز مشغول دادن پاسخ به پرسشها بود که ضبط صوت منفجر شد. رسم بود که علاقه مندان ضبط صوت بگذارند و اظهارات خطباء را برای تکثیر ضبط کنند و بازرسی قبلی انجام نمی گرفت.

۲۰۰۴م: آزاد شدن و خروج دو عضو نیروی دریایی و شش تفنگدار انگلیسی از ایران در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ تعجب برانگیز بود. گمان نمی رفت این نظامیان که چهار روز پیش از آن به اتهام تجاوز به آبهای ایران در اروند رود دستگیر شده و به تهران منتقل گردیده بودند به این آسانی و سرعت آزاد شوند زیرا که جهانیان عکسهای آنان را با چشم بسته و در حال اعتراف در تلویزیون تهران دیده بودند و خبر آزاد شدنشان با این سرعت ،باعث تعجب شده بود. این انگلیسی ها که بخشی از نیروهای اشغالگر انگلیسی جنوب عراق بودند با سه قایق گشتی به آبهای ایران تجاوز کرده بودند و سلاحهای متعدد از آنان به دست آمده بود. حرکت دادن این عده پس از دستگیری باچشم بسته، ماجرای گروگانهای آمریکایی در سال ۱۹۷۹ را در اذهان تداعی می کرد و گمان نمی رفت در مدتی کوتاه آزاد شوند. معمولا متجاوزان به قلمرو یک کشور را مدتی در بازداشت نگهمیدارند تا سرمشقی برای دیگران شود که مسئله را تکرار نکنند و وارد قلمرو یک کشور مستقل نشوند.

۱۳۸۳ش: انتشار گزارش حادثه مرگبار پنجم تیرماه ۱۳۸۳ برخورد تانکر در راه زاهدان با چند اتوبوس در یکی از روزنامه های پایتخت، باردیگر ضعف خبر گیری و خبرنویسی ما را آشگار ساخت.

این روزنامه در«لید» خبر ( پاراگراف اول ) ننوشته بود که حادثه در کجا اتفاق افتاده که هر خواننده مایل به دیدن فوری آن عبارت است، و سپس شرح ماجرا را از قول یک مقام انتظامی زاهدان نوشته بود که استنباط شد حادثه در آنجا اتفاق افتاده بود. شروع گزارش رویدادی که مشهود است و محرمانه نیست از زبان یک مقام، کاری است که در «خبرنویسی حرفه ای» تایید نمی شود. چنین اظهاراتی باید پس از شرح عناصر اصلی خبر آورده شود.


۱۳۸۳ش: روزنامه همشهری، چاپ تهران در تیرماه ۱۳۸۳ از قول وزیر دادگستری نوشته شده بود که چون ما دارای «شورای نگهبان» هستیم، دیگر نیازی به ایجاد دادگاه قانون اساسی احساس نمی شود.

باید گفت که اصول ۹۱ ، ۹۳ ، ۹۴ ، ۹۶ ، ۹۸ و ۹۹ قانون اساسی وظایف شورای نگهبان را که عمدتا یک بال قوه مقننه است روشن ساخته است. پاسداری از قانون اساسی که بر عهده رئیس جمهور هم گذارده شده به مفهوم مرجع رسیدگی به تظلمات مربوط و ناشی از نقض قانون اساسی نیست. اصل ۱۵۹، مرجع رسمی تظلمات و شکایات را دادگستری معین کرده که می تواند حکم لازم الاجرا صادر کند. اگر شورای نگهبان بخواهد به این شکایات رسیدگی و حکم بدهد تشکیلاتی دهها برابر سازمان امروز، و آیین دادرسی لازم دارد.


۱۶۹۳م: ۲۷ ژوئن سالروز انتشار نخستین مجله بانوان جهان در سال ۱۶۹۳در لندن است. مدیر آن مردی به نام «جان دانتون» بود. این مجله بعدا یک صفحه هم تحت عنوان «صفحه مسائل» دایر کرد که در آن به پرسش های عمومی مربوط به مسائل خانوادگی و زناشویی خوانندگان پاسخ داده می شد.

۱۹۳۷م: «کلیتون کرک پاتریک» سردبیر سابق شیکاگو تریبیون و از روزنامه نگاران بنام قرن بیستم آمریکا در ژوئن ۲۰۰۴ در ۸۹ سالگی فوت شد. وی که از سال ۱۹۳۷ وارد حرفه روزنامه نگاری شده بود در سال ۱۹۶۹ به سردبیری شیکاگو تریبیون ارتقاء یافته بود.

کرک پاتریک بلافاصله پس از به دست گرفتن سردبیری شیکاگو تریبیون روش این روزنامه را که دهها سال راستگرا بود تغییر داد و بی طرف کرد؛ زیرا که طبق اصول روزنامه نگاری حرفه ای، تنها روزنامه های حزبی حق دارند «جهتگیری سیاسی» داشته باشند، نه روزنامه های عمومی (حرفه ای) که با پول آحاد مردم (تکفروشی و اعلان) به حیاتشان ادامه می دهند. برپایه اصول ژورنالیسم حرفه ای که کرک پاتریک آن را دقیقا در شیکاگوتریبیون به اجرا درآورد، دفاع از وطن و منافع هموطنان از وظایف و تکالیف یک روزنامه عمومی و حرفه ای است، ولی اگر چنین روزنامه ای «جهت سیاسی خاصی» را درپیش گیرد و آن را در انتخاب مطالب و در لابلای گزارش های معمولی خود (که ذاتا باید مطلق باشند) بکار برد، از کسوت یک رسانه عمومی (قاعدتا بی طرف) خارج می شود. به نظر کرک پاتریک، یک روزنامه حزبی می تواند مطلب غیر سیاسی بنویسد ولی روزنامه حرفه ای حق ندارد به تلقین سیاستها و نظرات یک جناح دست بزند. با این روش بود، که تیراژ تریبیون در اندک مدتی سه برابر شد.

۱۹۱۷م: بیست و هفتم ژوئن ۱۹۱۷(ششم تیرماه ۱۲۹۶) و در جریان جنگ جهانی اول (معروف به جنگ اروپائیان) نخستین واحد نظامی آمریکا اعزامی به اروپا برای شرکت در این جنگ و نبرد بر ضد آلمان،

وارد فرانسه شد. نخستین گلوله این جنگ در تابستان ۱۹۱۴ شلیک شده بود. با ورود این یگان نظامی به فرانسه، انزوای طولانی آمریکا (ایالات متحده) نیز پایان یافت و طولی نکشید که وارد میدان بازی جهان شد که پس از ورود به جنگ جهانی دوم، از میان ویرانه های این جنگ به صورت ابر قدرت سربرآورد و از ۱۹۹۱ پس از خروج داوطلبانه رقیب (اتحاد شوروی) از صحنه، میداندار بازی قدرت شده است. ورود ایالات متحده در هر دو جنگ بزرگ جهانی قرن بیستم، با محاسبه دقیق و از اواسط هر دو جنگ آغاز شده بود. مورخان، «جنگ» را عامل پیدایش قدرت آمریکا نوشته اند.

۱۹۴۵م: ۲۷ ژوئن سال ۱۹۴۵، منشور ملل متحد در نشست سانفرانسیسکو به امضای نمایندگان ۵۰ کشور از جمله ایران رسید، ولی به سبب وجود نقص هایی در این منشور از جمله ندادن اختیارات به "مجمع عمومی" و قرار دادن اختیارات اجرایی در دست "شورای امنیت" ۱۵ نفره و به ویژه دولتهای پنجگانه فاتح جنگ جهانی دوم که حق رد (وتو) قطعنامه های پیشنهادی را دارند؛ این سازمان همانند «جامعه ملل پیش از آن» در پیشگیری از جنگ و خونریزی، حفظ صلح جهانی و حراست از حاکمیت و تمامیت اعضای خود و رعایت حقوق بشر در کشورهای عضو موثر واقع نشده و با این منشور و این ارکان نخواهد شد. نباید فراموش کرد که فکر ایجاد این سازمان از فاتحان اصلی آلمان نازی (آلمان ناسیونال سوسیالیست) است. این فاتحان با هدف حفظ برتری خود بر جهانیان، اندیشه تاسیس سازمان ملل را به میان آوردند و چون کشورهای موسس آن متحد یکدیگر در جنگ با آلمان و متحدانش ازجمله ژاپن بودند نامش را "سازمان ملل متحد" گذاردند.

۱۹۵۳م: ۲۷ ژوئن ۱۹۵۴ طبق نقشه و با کمک سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) دولت انتخابی گواتمالا برانداخته شد.

پس از رویداد ۲۸ مرداد تهران (اوت ۱۹۵۳ میلادی)، براندازی گواتمالا دومین حادثه از این دست بود.

۲۰۰۴م: ۲۵ ژوئن ۲۰۰۴ پیش از ورود جورج بوش به ایرلند یک سوم نیروی انتظامی این کشور کوچک اروپایی، مرکب از شش هزار تن، برای محافظت از جان او و کنترل تظاهرات ضد آمریکایی فرا خوانده شده بودند. با وجود این، بیش از ده هزار ایرلندی در خیابانهای دوبلین بر ضد سیاست بوش در عراق تظاهرات کردند و متجاوز از ششصد ایرلندی پس از این که شنیدند که بوش به جای فرودگاه دوبلین از طریق فرودگاه «شنون» وارد آن کشور می شود با شتاب زیاد خود را به آنجا رسانیدند و برضد او شعار دادند. ایرلندی های معترض، بر ضد دولت خود شان هم شعار می دادند که چرا اجازه داده است هواپیماهای آمریکایی در سر راه خود به عراق، از فرودگاه شنون برای بنزین گیری استفاده کنند.

۲۰۰۴م: در پی یک افشا گری خلاف اخلاق حسنه، جک ریان نامزد حزب جمهوریخواه امریکا برای احراز سناتوری ایلی نوی که احتمال پیروزی او زیاد بود ۲۶ ژوئن ۲۰۰۴ انصراف خود را اعلام کرد.

این افشاگری بر این پایه بود که جک چندی پیش که با همسرش «جری» به نیویورک رفته بود او را با خود به یک کلوب اصطلاحا «سکس آزاد» برده بود و در آنجا هوس کرده بود که مقابل چشم دیگران با همسرش نزدیکی کند که «جری» بعدا به همین سبب طلاق گرفته بود.

۲۰۰۴م: اظهارات ۲۴ ژوئن ۲۰۰۴ فرماندار استانبول تازگی دارد و اگر تایید شود رشته ای است که سر دراز خواهد داشت. فرماندار استانبول انفجارهای مرگبار این شهر را که بر ضد نشست سران ناتو در آنجا انجام گرفت به پای کمونیست ها نوشت. با بیان این موضوع، کمونیست ها را هم وارد عمل کرده اند. سالها بود که تنها برخی از مسلمان را عامل هر ضدیت مسلحانه و خرابکاری معرفی می کردند و از متهم کردن دیگران خبری نبود. اگر اتهام وارده از سوی فرماندار استانبول درست باشد؛ کمونیست ها اصول قدیمی خود را که رد ترور بود رها ساخته و به راه آنارشیستهای قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ قدم گذارده اند که پدیده تازه ای است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =