آغاز مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر در هرات

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر هرات به فارس گفت: به دنبال دستور رهبر طالبان با کشت و توزیع مواد مخدر در این ولایت به شدت برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کشت و قاچاق مواد مخدر که در حکومت گذشته به دلیل عدم توانایی و توجه مسؤولان حکومتی به شدت افزایش یافته بود، هزاران شهروند افغانستان بخصوص زنان و کودکان را معتاد ساخته است، اما مسؤولان حکومت طالبان در هرات به دنبال دستور رهبر این گروه مبارزه جدی را با این مواد خانمان‌سوز آغاز کردند.

مولوی حیاط الله روحانی رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات در گفت‌وگو با فارس گفت: پس از دستور مقامات ارشد حکومتی مبنی برجمع آوری معتادین تاکنون این اداره توانسته تا 2 هزار و500 نفر را از مناطق مختلف هرات جمع آوری کند و  1800 نفر پس از ترک اعتیاد به آغوش خانواده بازگشتند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در هرات بیش از 75 هزار معتاد حضور دارد که متاسفانه 5 هزار تن آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

روحانی گفت: نیروهای مبارزه با مواد مخدر هرات تاکنون در شهرستان‌های مختلف هرات توانسته‌اند تا 2 هزار هکتار زمین تحت کشت مواد مخدر را تخریب کنند و 250 تن از قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر در این ولایت بازداشت شده‌اند.

رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس هرات بیان داشت: در طول 9 ماه گذشته در عملیات‌های مختلف نیروهای این اداره توانسته اند تا بیش از یک هزار کیلوگرم مواد مخدر مختلف را از مرکز شهر و شهرستان‌ها جمع‌آوری کنند.

از طرف دیگر سید محمد سادات مسؤول برنامه کاهش تقاضای مواد مخدر اداره بهداشت هرات در این مورد گفت: از میان بیش از 70 هزار معتاد که در هرات حضور دارند بیش از 5 هزار تن آنها بی‌سرپناه هستند که پس از دستور مسؤولان مرکزی و با امکانات موجود در اداره بهداشت تاکنون یک هزار و 500 تن تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم گسترده از معتادین که در هرات نیاز به بودجه برای مبارزه با این امر و معالجه بیماران وجود دارد.

مولانا نعیم الحق حقانی رئیس اداره اطلاعات وفرهنگ هرات نیز گفت: متاسفانه در افغانستان نزدیک به 5 میلیون شهروند معتاد به مواد مخدر وجود دارد که از دستاوردهای حکومت گذشته بوده که به جامانده است اما حکومت طالبان  با کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه کرده و برنامه منظمی در این راستا دارد. 

این مقام حکومت طالبان ادامه داد: در کنار حکومت نیاز است تا شهروندان در مناطق مختلف برای مبارزه با مواد مخدر یک بسیج عمومی را ایجاد کنند تا در آینده دیگر شاهد حضور هزاران افراد مبتلا به مواد مخدر نباشیم.

ابراهیم مصئون استاد دانشگاه نیز در این خصوص گفت: در حکومت گذشته برای مبارزه با مواد مخدر قانون‌های خوبی مصوب شده که هیچگاه اجرا نشد، اما در دولت فعلی به توجه به ممنوعیت کشت مواد مخدر می توان کارهای بیشتری در این زمینه انجام داد.

لازم به ذکر است که افراد مبتلا به مواد مخدر در هرات نیز عدم توجه مسؤولان و افزایش بیکاری و مشکلات روحی روانی را عامل افزایش معتادان عنوان کرده و خواستار برخورد موثر با این عوامل شدند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1145797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =