۱۱ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۱ تیر برابر با ۲ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۱ تیر برابر با ۲ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ تیر در تاریخ چه گذشت؟

۱۰۳۰م:یک ماه پس از این که مسعود غزنوی برادرش محمد را کور کرد تا بدون داشتن رقیب و با خاطری آسوده برجای پدر (محمود غزنوی) بنشیند، در قلمرو غزنویان ـ ایران خاوری آن زمان (افغانستان و پاکستان کنونی) ـ میان مردم دو دستگی بروز کرد که در دراز مدت به تضعیف حکومت غزنویان و پایان کار آنان انجامید.

۱۹۴۶م:دوم ژوئیه سال ۱۹۴۶ نشست ادیبان و نویسندگان ایران که از ۲۵ ژوئن (چهارم تیر ماه ۱۳۲۵ خورشیدی) برای نوسازی روزنامه نگاری، ترجمه و نثرنویسی و اظهار نظر درباره شعر تشکیل شده بود با صدور قطعنامه (توصیه نامه) ای پایان یافت که تا سالها الگوی نویسندگی بود.

۲۰۰۵م:دولت آمریکا ۲۹ و ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ فشارهای سیاسی تازه ای بر جمهوری اسلامی ایران وارد ساخت. فشارهای تازه با صدور دستور جورج بوش به دادستان کل این کشور آغاز شد که اموال کمپانی هایی را که با ایران در تولید اسلحه کشتار جمعی همکاری دارند و یا همکاری خواهند داشت توقیف کند.

رئیس جمهوری آمریکا همزمان از مصاحبه پنج تن از گروگانهای سابق از جمله «ویلیام دائرتی» مامور بازنشسته «سیا» و سرهنگ بازنشسته «چارلز اسکات» با شبکه های تلویزیونی و این ادعای آنان که احمدی نژاد را در نوامبر ۱۹۷۹ میان دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا دیده بودند استفاده ضمنی کرد و در سی ام ژوئن گفت که او منتظر دریافت این جواب است که آیا احمدی نژاد در آن گروگانگیری شرکت داشته است یا نه.

۱۹۶۱م:دوم ژوئیه سال ۱۹۶۱ ارنست همینگوی Ernest Hemingvay داستان نگار بلند آوازه آمریکایی در خانه اش در منطقه کوهستانی کچوم واقع در ایالت «آیداهو» آن کشور با گلوله تفنگ شکاری خودکشی کرد. وی هنگام مرگ ۶۲ ساله بود. همینگوی که در ۲۱ ژوئیه سال ۱۸۹۹ به دنیا آمده بود، در سال ۱۹۵۵ برنده جایزه نوبل درادبیات شده بود و به خاطر داستان «پیر مرد و دریا» جایزه پولیتزر به دست آورده بود. همینگوی نویسنده داستانهای «نیروی عاطفه»، «خورشید همیشه می درخشد»، «پیر مرد و دریا»، «زنگها برای که به صدا در می آیند؟» و ... ظاهرا از فرارسیدن پیری، روزهای سخت سالخوردگی و از کارافتادگی که در آستانه اش قرار گرفته بود نگران بود که تحت تاثیر همین ترس، سرانجام دست به خودکشی زد. پدر او هم در آغاز سالخوردگی خودکشی کرده بود. همینگوی مردی شجاع بود و در جریان جنگ جهانی اول که در جبهه های اروپا خبرنگار نظامی بود خطرات متعدد از سر گذرانیده بود و از دو سانحه هوائی جان سالم به در برده بود. وی سالهای سال در کوبا زندگی می کرد و به این کشور علاقه عاطفی خاص داشت. خانه همینگوی در کوبا به صورت موزه درآمده است.

۲۰۰۵م:بیست و هشتم ژوئن ۲۰۰۵ «واریسوفVarisov» روزنامه نگار روس که شهرت داشت کارشناس امور قفقاز است در داغستان هدف گلوله قرارگرفت و کشته شد و قتل او صدای اعتراض روزنامه نگاران را در گوشه و کنار جهان بلند کرد و انجمن های مختلف از جمله «کمیته محافظت از روزنامه نگاران» قتل وارسیوف را محکوم کرده و درخواست اعلام انگیزه قتل و دستگری و مجازات عاملان آن شده است که گفته اند کار باند تبهکاران سازمان یافته بوده است.


۱۹۷۴م:بانو «ایزابل پرون» یکم ژوئیه ۱۹۷۴ برجای شوهرش «خوان پرون» نشست و رئیس جمهور آرژانتین شد. وی که ۴۳ ساله بود دو روز پیش از آن و پس از اینکه پزشکان از درمان پرون ابراز یاس کردند سوگند یاد کرده بود ولی تا شوهرش زنده بود بر صندلی او ننشست. ایزابل که نخستین رئیس جمهور زن در قاره آمریکا بشمار می آید قبلا منشی پرون و در جوانی یک دانسر بود. آخرین سمت او پیش از ریاست جمهوری، معاونت خوان پرون بود. وی سومین زن پرون بود. پرون که هنوز حزب او (عدالت گستر) حکومت آرژانتین را به دست دارد یک ناسیونال سوسیالیست بود.


۲۰۰۴م:یکم ژوئیه ۲۰۰۴ ، طبق برنامه اعلام شده از قبل، صدام حسین و ۱۱ تن دستیارانش را با هلی کوپتر از محلی نامعلوم به نقطه ای نزدیکتر منتقل کردند و سپس با اتوبوس زره پوش و اسکورت نظامی به ساختمانی در «کمپ ویکتوری» واقع در استراحتگاه ییلاقی پیشین ریاست جمهوری عراق در حاشیه غربی بغداد که قرار بود در آنجا اتهامات وارده به آنان تفهیم شود منتقل ساختند. از این محل نظامیان آمریکایی به عنوان قرارگاه استفاده می کنند و دفاتر دادگاههای نظامی آمریکا نیز در آنجا استقراردارد.

۲۰۰۵م:یکم ژوئیه ۲۰۰۵ در جریان دیدار «هو جین تائو» رهبر چین از روسیه، دو دولت «اوراسیا» و همپیمان در سازمان شانگهای سندی را امضا کردند که عنوانش را «اعلامیه نظم جهانی در قرن ۲۱ » داده و از آن پس سیاست های خود را برپایه آن قرارداده اند.

در این اعلامیه، هو و پوتین ـ مردان قدرتمند چین و روسیه ـ تاکید بر ایجاد توازن نیروها در جهان و حذف انحصار حهانی قدرت کرده و متعهد به تحقق آن شده اند که این قاعده، پس از فروپاشی شوروی، عملا بر جهان حکمفرما نبوده است.

در این سند همچنین حذف استاندارد دوگانه در روابط بین المللی و از جمله مبارزه با تروریسم و تحمیل مدلهای معّین به کشورها برای اداره امور خود درخواست شده است.

«هو» ۳۰ ژوئن ۲۰۰۵ برای چندمین بار ظرف یک سال وارد مسکو شده بود تا با پوتین پیرامون تحکیم و گسترش مناسبات اقتصادی ـ سیاسی دو کشور، امور نظامی و نفت و افزایش حجم مبادلات تا میزان ۸۰ میلیارد دلار در سال، همکاریهای دو کشور در مقابله با تهدید منافع دوکشور، و بالاخره امنیت آسیای میانه مذاکره کند.

۲۰۰۵م:سی ام ژوئن ۲۰۰۵ در آمریکا برخی از اسناد تازه ای که از طبقه بندی خارج شده اند انتشار یافتند. یکی از این اسناد، عین (متن) گفت و گوی ۵ نوامبر ۱۹۷۱ نیکسون رئیس جمهور وقت با مشاور ویژه اش هنری کیسینجر است. این مشاوره که در پی مکالمه بانو گاندی نخست وزیر وقت هند و نیکسون صورت گرفته بود و طبق معمول، توسط کاخ سفید ضبط شده بود خشم نیکسون و کیسینجر را نسبت به بانو گاندی نشان می دهد.

طبق این نوار، نیکسون بانو گاندی را «عفریته» خوانده بود و کیسینجر گفته بود که هندیها از آن «حرامزاده» ها هستند!.

این دو مقام آمریکایی گفته بودند که نمی دانند چرا حزب کنگره هند مسکو را رها نمی کند و تا دنباله رو مسکو باشد، در جناح متخاصم با ما (آمریکا) قرار دارد و ما باید همیشه خطر حمله هند به پاکستان را در نظر داشته باشیم که از دست دادن پاکستان خسران بزرگی برای آمریکا خواهد بود.

۱۹۷۶م:دوم ژوئیه ۱۹۷۶کارهای مربوط به تامین عملی وحدت ویتنام که از یک سال پیش از آن پس از سقوط سایگون آغاز شده بود رسما به پایان رسید و دو بخش شمال و جنوب ویتنام که طبق قرارداد ۱۹۵۴ ژنو موقتا از هم جدا شده بودند رسما به صورت یکپارچه درآمدند و جمهوری سوسیالیستی ویتنام را ساختند. ویتنامی ها برای تامین وحدت وطن و استقلال خود مجبور به جنگ و درآویختن با سه قدرت وقت جهان؛ ژاپن، فرانسه و آمریکا شده بودند. آنان در این راه از دادن تلفات سنگین نهراسیدند، پیروز شدند و این پیروزی ویتنام را در سطح جهان به صورت قهرمان و ملتی شاخص درآورده و به این ملت غرور ویژه داده است. ویتنام تنها کشور جهان است که آمریکا در آنجا وارد عملیات نظامی شد، ولی به فکر استقرار دائمی نیافتاد.

۴۱۹: والنتینیان که از سال ۴۲۵ تا ۴۵۵ امپراتور روم بود به دنیا آمد.

۱۵۶۶: نستروداموس nostrodamus استرالوجر( ستاره خوان - طالع بین ) و پزشگ فرانسوی که پیش گویی ها برای جهان کرده است درگذشت.

۱۷۷۸: ژان ژاک روسو فیلسوف عصر روشنگری اروپا که ۲۸ ژوئن ۱۷۱۲ به دنیا آمده بود درگذشت.

۱۸۸۱: جیمز گارفیلد رئیس جمهوری وقت آمریکا به دست یک وکیل قضایی که از او تقاضای پست سفارت کرده بود گلوله خورد و مجروح شد. وی بعدا بر اثر این جراحت درگذشت.

۱۸۹۰: قانون ضد تراست به تصویب کنگره آمریکا رسید.

۱۹۱۷: در شورش نژادی در شهر سن لوئی آمریکا ۴۸ تن کشته شدند. سیاهپوستانی که خواهان برابر شدن دستمزد کارگران سیاه و سفید بودند که کار معینی را انجام می دادند آن را آغاز کرده بودند.

۱۹۳۷: بانو " امیلیا ارهارت " هوانورد آمریکایی در جریان پرواز دور دنیا بر فراز خط استوا، بر فراز اقیانوس آرام ناپدید شد. وی نخستین خلبان زن بود که عرض اقیانوس اطلس را با هواپیما پیموده بود.

۱۹۵۷: در آمریکا طرح نخستین زیر دریایی که مجهز به موشک هدایت شونده باید می بود آماده شد و این زیر دریایی بعدا " گری بک " نامیده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1146270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =