۱۴ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۴ تیر برابر با ۵ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،  امروز ۱۴ تیر برابر با ۵ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

رویداد ها:

۲۳۲ - پایان جنگ کاپادوکیه و پیروزی ارتش ایران

چهارم جولای ۲۳۲ میلادی جنگ ۱۶ روزه ارتش امپراتوری ایران با ارتش روم در کاپادوکیه (ترکیه امروز و گوشه ای از ساتراپی سوم ایران، طبق تقسیم بندی داریوش بزگ) با پیروزی قاطع ایران پایان یافت و «سه وروس» امپراتور روم پس از این شکست به اروپا بازگشت. در طول جنگ که از هجدهم جون آغاز شده بود، فرماندهی ارتش ایران را اردشیر پاپکان موسس دودمان ساسانیان شخصا برعهده داشت. بیرون راندن رومیان از مشرق زمین (شرق مدیترانه) یکی از هدفهای اردشیر پاپکان بود.

۱۶۸۷ - نیروی جاذبه و ۳ قاعده حرکت نیوتون

ایزاک نیوتن دانشمند انگلیسی (۱۶۴۳ ـ ۱۷۲۷) پنجم ژوئیه ۱۶۸۷ تالیف مهم خود «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را منتشر ساخت. وی با توسل به قواعد کپلر و حرکت ستارگان، نیروی جاذبه و ۳ قاعده حرکت را که پایه علم «مکانیک» هستند (در مورد اجسام متحرک بر روی کره زمین) به دست داد. او با تجزیه نور خورشید از طریق عبور دادن آن از منشور، همچنین ثابت کرد که آن نور (اصطلاحا سفید) از طیفی از انوار به وجود می آید که دارای طول موج مختلفند. نیوتن همچنین کلکولس (حساب فاضله) تکمیل شده را ارائه داد.

۱۸۱۱ - روزی که ونزوئلا اعلام استقلال کرد

ونزوئلا پنجم ژوئیه ۱۸۱۱ به همت سیمون بولیوار، به عنوان نخستین سرزمین آمریکای لاتین که از استعمار اسپانیا خلاص می شد اعلام استقلال کرد که روز ملی این کشور است. ولی این استقلال دیری نپایید و اسپانیا بولیوار و یاران او را فراری داد.
   
بولیوار پس از دیدار از اروپا، این بار با توسل به جنگ اسپانیا را از ونزوئلا و چند سرزمین دیگر امریکای لاتین بیرون راند. با این که اسپانیا از ۱۸۲۱ دیگر توان جنگ با بولیوار را نداشت، استقلال ونزوئلا از سال ۱۸۲۳ صورت عمل به خود گرفت.

اسپانیایی ها از سال ۱۵۲۲ میلادی در ونزوئلا مستقر شده بودند، ولی چون این سرزمین فاقد طلا بود و اسپانیاییها در جستجوی طلا بودند، در یکی دو قرن اول توجهی به آن نداشتند. مهاجران اروپایی و بومیان و بردگان سیاهپوست که عمدتا در مناطق شمالی ونزوئلا زندگی می کردند از راه کشاورزی معاش خود را به دست می آوردند که پس از کشف نفت در این سرزمین، از قرن بیستم اوضاع چهره دیگری به خود گرفت. مرور زمان ثابت کرده است که مسائل ونزوئلا، پس از کشف و استخراج نفت که مشتری عمده آن ایالات متحده بوده است، نتیجه همین نفت است.

۱۸۳۰ - بهای گزافی که فرانسه برای استعمار الجزایر پرداخت کرد

دولت فرانسه در سال ۱۸۳۰ در صدد تصرف الجزایر بر آمد و پنجم ژوئیه این سال شهر الجزیره و مناطق اطراف آن را گرفت ولی برای استعمار همه الجزایر مجبور شد چهل سال جنگ کند که ۱۷ سال، قهرمان بزرگ این جنگ عبدالقادر (۱۸۸۳ - ۱۸۰۸) فیلسوف صوفی و اندیشمند الجزایری بود که لقب قهرمان ملی الجزایری ها را به دست آورده است.
  
 الجزایر که از سال ۱۰۶ پیش از میلاد جزیی از قلمرو امپراتوری روم شده بود اواخر قرن هفتم میلادی ضمیمه ممالک اسلامی شد و پس از آن نیزهرچند وقت یک بار زیر نگین عثمانی و یا قدرتهای اروپایی قرار می گرفت، اما از نوعی خود مختاری و فدراسیون قبایل برخوردار بود. این قسمت مدیترانه، از دیر زمان سواحل نا امنی داشت که مرکز فعالیت باجگیران دریایی بود و این گروه سرانجام از ناوگان آمریکا و بعدا انگلستان شکست خوردند. در آغاز قرن نوزدهم یهودیان و تجار الجزایری به ناپلئون امپراتور فرانسه وام نقدی داده بودند که پس از تبعید ناپلئون، پول خود را از دولتهای وقت فرانسه مطالبه می کردند و چون در دهه سوم قرن ۱۹ در وصول طلب خود سماجت کردند شارل دهم پادشاه وقت فرانسه در صدد تصرف الجزایر بر آمد و به این سرزمین که به محاذات فرانسه در سوی دیگر دریای مدیترانه قرارگرفته است نیرو فرستاد و بالاخره الجزایر به تصرف فرانسه درآمد.
  
 پس از جنگ جهانی دوم، الجزایری ها برای کسب استقلال خود بپاخاستند و امان فرانسه را بریدند تا در اوایل سال ۱۹۶۲ وعده آن را گرفتند و در ژوئیه موفق به کسب آن شدند. آنان پنجم ژوئیه در سال ۱۹۶۲ را به این جهت سالروز استقلال خود اعلام کردند که مصادف با پنجم ژوئیه بود و ۱۳۲ سال پیش از آن در همین روز فرانسویان الجزایر را مورد حمله نظامی قرار داده بودند. به این ترتیب پنجم ژوئیه روز ملی الجزایر است.

۱۸۹۵ - اختراع بی سیم (رادیو)

گوگلیلمو مارکونی (۱۸۷۴ ـ ۱۹۳۷) ایتالیایی در سال ۱۸۹۵ و یک سال پس از درگذشت فردریک هرتز آلمانی و با استفاده از تجربه او روی امواج الکترومانیتیک موفق به استفاده از این امواج در انتقال پیام و ساخت بی سیم شد. وی که اطاق زیر شیروانی خانه اش (اتک=اتیک و با تلفظ آمریکایی: ادک)را تبدیل به آزمایشگاه فیزیک کرده بود بعدا به انگلستان رفت و به تکمیل اختراع خود پرداخت و دوم ژوئیه ۱۸۹۷ اختراع «بیسیم» را در لندن به نام خود به ثبت داد. از این اختراع نخست در ارسال تلگرام و سپس سخن پراکنی استفاده شد و رادیو بوجود آمد.
  
 رسانه های جهان دوم ژوئیه ۲۰۰۷ به مناسبت یکصد ساله شدن استفاده از امواج الکترومانیتیک (بی سیم) که به ساخت رادیو انجامید فیچرهای متعدد حاوی شرح حال مارکونی مخترع آن منتشر کرده بودند.

۱۹۴۵ - چرچیل در انتخابات انگلستان شکست خورد. این انتخابات انگلستان «بلوغ دمکراسی» این کشور را ثابت کرد، زیرا انگلیسی ها احساس کرده بودند مردی که در زمان جنگ آنان را به پیروزی رساند، شاید نتواند در دوران صلح نخست وزیر خوبی برایشان باشد.

۱۹۵۱ - و بالاخره دادگاه لاهه برضد ایران رای داد

برغم حضور دکتر مصدق نخست وزیر وقت در جلسه دادگاه بین المللی لاهه و مدافعات بعدی وکیل بلژیکی ایران، پنجم ژوئیه ۱۹۵۱ دادگاه لاهه به سود شاکی پرونده (دولت انگلستان) و بر ضد ایران رای داد!. ترومن رئیس جمهوری وقت آمریکا از حزب دمکرات برای حل مسئله از طریق تراضی طرفین، ده روز بعد اورل هریمن دیپلمات آمریکایی را برای مذاکره با دکتر مصدق به تهران فرستاد که نخست وزیر وقت، ملی شدن صنعت نفت ایران را عملی پایان یافته اعلام کرد و حاضر به سازش نشد، تهدید انگلستان که مسئله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد دست کم گرفت و بعدا نیز مناسبات ایران با انگلستان را قطع کرد.

اقدام دادگاه بین المللی لاهه به جهانیان و به ویژه استعمارزدگان ثابت کرد که سازمانها و انجمن های بین المللی «دست ساخت» قدرت ها (سلطه جویان) هستند و حرف شنو آنها و ... و این احساس به تدریج تقویت شده است. روزنامه های وقت تهران در واکنش خود، تشکیلات لاهه را «نادادگاه»، «دادگاه کشک»، «تشکیلات بله قربان گو» و ... خوانده و به اصطلاح؛ پنبه اش را زده بودند بگونه ای که هنوز در اذهان باقی مانده است و ایرانیان به سازمانهای بین المللی که عمدتا پس از هرجنگ از سوی فاتحان بوجود آمده اند اعتماد و اعتنا ندارند.

۱۹۷۷ - کودتای ژنرال ضیاءالحق در پاکستان

پنجم ژوئیه سال ۱۹۷۷ ژنرال ضیاءالحق فرمانده ارتش پاکستان در یک کودتای بدون خونریزی دولت ذوالفقار علی بوتو را که از طریق انتخابات برسر کار آمده بود ساقط و وی را زندانی ساخت که بعدا اعدام شد. بوتو رئیس حزب مردم پاکستان و قبلا وزیرخارجه این کشور بود. بوتو پس از جدا شدن پاکستان شرقی (بنگلادش) از جمهوری اسلامی پاکستان تلاش بسیار کرد که شیرازه امور از هم نپاشد.

۱۳۳۵ - افتتاح اولین خط اتوبوسرانی شرکت واحد در تهران.

۱۳۶۱ - ربودن دیپلمات‏ های ایرانی در لبنان

در چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ ش، سه دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در چهل کیلومتری شمال این شهر در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم اشغالگر داشت. اگرچه ابتدا گفته می‏شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‏اند؛ اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی می‏باشند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی، برای آزادسازی دیپلمات‏ها و اتباع خود از چنگال رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز تن به این کار نداده است. برادر پاسدار حاج احمد متوسلیان از فرماندهان سپاه نیز جزو دیپلمات‏ها بوده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =