کوتاهی در ایجاد مهدکودک در ادارات مانع اجرای قانون جوانی جمعیت است / دردسر شهریه‌های میلیونی برای خانواده‌ها

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی گفت: کارمندی که نهایت حقوقش، هفت میلیون تومان است، چگونه می‌تواند کل این دریافتی را صرف شهریه مهدکودک فرزند خود کند؟ پس رسیدگی به نیازهای دیگر او چه می‌شود؟

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره لزوم ایجاد مهدکودک‌ها در محل اشتغال بانوان که یکی از شرایط هموار شدن مسیر فرزندآوری و جوانی جمعیت است، گفت: پرداختن به این مسئله بسیار با اهمیت است. اینکه مادر بداند کودک در کنار او حضور دارد، باعث آسایش‌ خاطر وی خواهد شد و همچنین زمینه‌ای برای افزایش فرزندآوری است.

کاهش جمیعت ایران از اواخر دهه ۱۴۳۰

وی با تاکید بر ایجاد مهدکودک در محل اشتغال بانوان، افزود: وجود مهدکودک در محل کار، باعث ایجاد امنیت خاطر و بالارفتن کیفیت کاری مادران خواهد شد. در محیط‌های کاری که دسترسی به خانواده برای کارکنان زن وجود ندارد، ایجاد مهدکودک، بسیاری از مشکلات مادران را حل خواهد کرد و آنها می‌توانند با زیر نظر داشتن فرزندان خود، به نیازهای آنها هم رسیدگی کنند. پس تاثیر آن را در رشد فرزندآوری و جوانی جمعیت که بسیار مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بوده، خواهیم دید.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به نیاز کودک به حضور مادر در کنار خود اظهار کرد: کودک تا زمانی که بتواند به مدرسه برود باید در کنار مادرش باشد و به همین دلیل لازم است تمام مراکز خصوصی و دولتی با ایجاد مهدکودک در محل‌کار بانوان، زمینه را برای حضور فرزند در کنار مادر فراهم کنند.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بسیار بر مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت تاکید دارند اما در انجام زمینه‌های آن کوتاهی‌ شده‌است، گفت: وقتی از مادران شاغل خواسته می‌شود که بچه‌دار شوند، آنها با چالش نگه‌داری از فرزند مواجه خواهند شد و این سوال را می‌پرسند که تکلیف مواظبت و نگه داری از کودکانشان چه می‌شود؟ در واقع باید در هر سازمانی مهدکودکی برای نگه‌داری فرزندان وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل اجرانشدن قانون ایجاد مهدکودک در محل‌کار بانوان، چیست، افزود: مشکل این است که به فرمان مقام معظم رهبری توجهی نشده‌ است. سازمان‌های مسئولی که در این زمینه‌ کم‌کاری داشته‌اند باید مورد مواخذه قرار بگیرند. وزارت رفاه و تامین اجتماعی وظیفه شناسایی نهادهایی که کوتاهی کرده‌اند را دارد و باید آنها را مورد بازخواست قرار دهد.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی همچنین افزود: مثل تمام کاستی‌هایی که در سایر بخش‌های اجرایی وجود دارد، در عمل به قوانین فرزندآوری و افزایش جمعیت هم کوتاهی‌ دیده می‌شود. مادران شاغل باید در اتحاد با هم به روسای ادارات خود نامه‌ای بنویسند و از آنها بخواهند تا نسبت به مسئله نگه‌داری از فرزندانشان و ایجاد مهدکودک در محل‌کار خود، فکری کنند. این زنها مادر هستند و باید کودکانشان در کنارشان باشند.

قرایی‌مقدم درباره قصور مسئولان در اجرای قوانین مربوط به فرزندآوری و جوانی جمعیت گفت: مسئولان در این‌باره کوتاهی می‌کنند و باید به آنها گوشزد کرد که اگر خانمی را استخدام می‌کنید، او ممکن‌ است بخواهد صاحب فرزندی شود. فرزند او در کجا و چگونه باید نگه‌داری شود؟

وی با توجه به شهریه‌های بالا و میلیونی کودکستان‌هایی که دور از محل اشتغال بانوان هستند و همچنین وجود مشکلات اقتصادی که باعث کار کردن پابه‌پای مادران و پدران شده اظهار کرد: این خیلی بد است که به مسائلی از این دست توجه نمی‌شود. کارمندی که نهایت حقوقش، هفت میلیون تومان است، چگونه می‌تواند کل این دریافتی را صرف شهریه مهدکودک فرزند خود کند؟ پس رسیدگی به نیازهای دیگر او چه می‌شود؟ از آنجا که میزان حقوق‌ها و دریافتی‌های کارمندان پایین است، سازمان‌های خصوصی و دولتی باید با کمک گرفتن از دانش‌آموختگان رشته‌های تعلیم و تربیت و آموزش پیش‌دبستانی، به نگه‌داری از کودکان مادران شاغل بپردازند و هزینه‌های آن را هم حداقل تا نصف مبلغ، تقبل کنند.

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اگر توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت و فرزندآوری اهمیت دارد، باید حتی در تامین پوشک و شیرخشک و سرلاک کودکان هم حمایت‌هایی برای مادران شاغل به‌ وجود آید.

قرایی‌مقدم با اشاره به وجود ۲ گروه سنی از کودکان در مهدهای کودک گفت: گروه اول از کودکان نوپا تا اطفال چهار ساله و گروه دوم متشکل از بچه‌های چهارساله تا ۶ و هفت‌ساله‌ای است که در این دوران، وارد مدرسه می‌شوند. وجود کودکستان‌ها بسیار به موفقیت تحصیلی این بچه‌ها در آینده کمک خواهد کرد. بنابراین ایجاد مهدکودکها در محل کار ضرورت دارد و سازمان‌ها نباید در ساخت آنها کوتاهی کنند.

خبرنگار: فاطمه قشقایی

انتهای پیام /

کد خبر: 1169276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =