ساخت نخستین فرش خورشیدی روی ریل قطار

یک استارتاپ اروپایی دستگاه مکانیکی‌ای را ابداع کرده که صفحات خورشیدی قابل حمل را در مسیر راه‌آهن مستقر می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ استارتاپ سان-ویز معتقد است که می‌توان این نوآوری را در نیمی از خطوط راه‌آهن در سرتاسر جهان پیاده‌سازی کرد.

محققان این استارتاپ می‌گویند که منطقه منطقه بین خطوط راه‌آهن به اندازه‌ای وسیع است که می‌تواند پنل‌های خورشیدی با اندازه استاندارد را بدون ایجاد مانع در عبور قطار در خود جا دهد و از این طریق می‌توان در سوئیس بخشی از برق مورد نیاز شهروندان را تولید کرد.

ساخت سلول‌ خورشیدی اسفنجی برای کاشت در بدن

آنها می‌افزایند: ساخت تاسیسات بزرگ به دلیل کمبود فضای موجود دشوار است و از سوی دیگر، پنل‌های خورشیدی بین ریل هیچ تاثیر بصری یا زیست محیطی ندارند.

روند کار

استارتاپ سان-ویز از پنل‌های خورشیدی پیش‌مونتاژ شده کارخانه‌ای در سوئیس استفاده می‌کند. پنل‌های یک متری به سادگی بین خطوط قطار قرار می‌گیرند و با استفاده از مکانیسم پیستونی به ریل‌ها متصل می‌شوند. این پنل‌ها زمانی که قطار خاصی در امتداد مسیر حرکت می‌کند، باز می‌شوند.

قطار هنگام حرکت، صفحات فتوولتائیک را در امتداد مسیر راه‌آهن مانند فرشی که باز می‌شود، پخش می‌کند. صفحه فتوولتائیک، صفحاتی نیمه‌رسانا هستند که نور را به جریان الکتریسیته تبدیل می‌کنند.

گفتنی است که نصب پنل خورشیدی در امتداد خطوط راه‌آهن مفهوم جدیدی نیست. قطعات فتوولتائیک نصب شده روی تراورس‌های راه‌آهن توسط دو شرکت دیگر، گرین ریل ایتالیا و بانک ست انرژی انگلیس، هم‌اکنون در حال آزمایش هستند. با این حال، سان-ویز با مشارکت موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان اولین شرکتی است که یک سیستم متحرک را به ثبت رسانده است.

برق تولید شده این پنل‌های خورشیدی به شبکه برق فرستاده و برای تامین برق منازل استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از این انرژی برای عملیات ریلی میسر نیست، زیرا به فناوری تخصصی نیاز دارد.

البته این شرکت راه زیادی برای پیاده‌سازی قطعی این پنل‌های خورشیدی دارد، زیرا اتحادیه بین‌المللی معتقد است که این پنل‌ها ممکن است باعث ریزترک‌ها، افزایش خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها یا حتی باعث پرت شدن حواس رانندگان قطار به دلیل بازتاب‌ نور در آنها شود.

50 درصد راه‌آهن‌های جهان

استارتاپ سان-ویز معتقد است که ۵۰ درصد راه‌آهن‌های جهان می‌توانند از این سیستم جدید استفاده کنند. طول کل شبکه ریلی سوئیس 5317 کیلومتر است و از نظر تئوری می‌توان تمام آن را با پنل‌های خورشیدی پوشاند. این مساحت تقریباً برابر با 760 زمین فوتبال را پوشش می‌دهد و تونل‌ها و مکان‌هایی با نور خورشید محدود را حذف می‌کند.

ساخت نخستین فرش خورشیدی روی ریل قطار

سان-ویز می‌گوید: سیستم ریلی این کشور می‌تواند سالانه یک تراوات ساعت انرژی خورشیدی یا حدود 2 درصد از کل نیاز برق سوئیس را تولید کند.

کد خبر: 1175289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =