زخمی کهنه بر پیکر سینمای ایران / سرقت ۳ فیلم در کمتر از یک ماه

همراه با گسترش شبکه‌های اجتماعی سرقت فیلم نیز وارد فازه تازه‌ای شده است تا جایی که در کمتر از یک، شاهد سرقت سه فیلم سینمایی بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سرقت فیلم در سینمای ایران موضوعی است که تازگی ندارد و در گذشته نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم، اما حالا با گسترش شبکه‌های اجتماعی این اقدام وارد فاز تازه‌ای شده است تا جایی که در کمتر از یک ماه، شاهد سرقت سه فیلم سینمایی بوده‌ایم، آن هم فیلم‌هایی که هنوز در سینما اکران نشده بودند.

چرا سینما در سبد خانوارها جایی ندارد؟ / تنوع ژانر اصلی‌ترین عنصر مغفول در صنعت فیلمسازی

برادران لیلا، جنگ جهانی سوم و خط فرضی، سه فیلمی هستند که قبل از اکران بر روی پرده سینما سر از فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی درآوردند و این مسئله نشان می‌دهد که شاید دسترسی قاچاقچیان بیشتر از آن چیزی است که گمان می‌کنیم. موضوعی که می‌تواند خطری بزرگ برای سینمای ایران باشد و امنیت شغلی شاغلین این حرفه را با مشکل روبرو کند.

در گذشته این‌گونه بود که در اغلب موارد آثار از روی پرده فیلمبرداری و به سرقت می‌رفتند مثلا فیلم «مارمولک» که در یکی از سینماهای مشهد به سرقت رفت، اما حالا همه چیز پیشرفته‌تر شده تا جایی که می‌توان به کیفیت‌های گوناگون یک اثر سرقت شده دسترسی پیدا کرد و بررسی این موضوع لازم است که چه اتفاقی افتاده که قاچاقچیان به سراغ آثاری می‌روند که هنوز اکران نشده است؟

البته تجربه سالیان اخیر هم نشان‌دهنده این است که فرآیند سرقت، یا در نتیجه اهمال‌کاری صاحبان اثر و یا در نتیجه سهل‌انگاری کارمندان وزارت ارشاد رخ می‌دهد. اما نکته قابل توجه این است که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آثار سینمایی حراست نمی‌کند؟ در حالی که وجود ستاد مبارزه با سرقت فیلم با افرادی کاربلد که پیگیر مسئله سرقت فیلم‌ها باشند می‌تواند حلال مشکلات باشد، چرا که سینمای ایران برای مبارزه با سرقت فیلم دیگر نیازی به گروه‌های ضربتی پلیس ندارد و تنها کافی است که شناسایی قاچاقچیان با کمک پلیس فتا در اولویت سازمان سینمایی قرار بگیرد.

برای مقابله با سرقت فیلم‌های سینمایی نیازمند حضور کارشناسان خبره در فضای مجازی هستیم و این یک امر ضروری برای حفاظت از سرمایه در سینمای ایران به شمار می‌رود تا شاهد از دست رفتن سرمایه هنرمندان کشورمان نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =