تنگه واشی بهشتی در فیروزکوه / جاذبه‌های گردشگری ییلاقی تماشایی در اطراف تهران

تنگه واشی یکی از بهترین مقاصد پیک نیک آخر هفته برای ساکنان تهران و اطراف آن است. این تنگه زیبا و آبشار انتهایی آن در نزدیکی شهر فیروزکوه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تنگه واشی از بهترین ییلاق های نزدیک تهران و مقصدی مناسب برای سفر یک روزه از تهران و گذراندن آخر هفته های گرم تابستانی است. این منطقه در نزدیکی فیروزکوه واقع شده و طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار، از جاذبه‌های آن است.

فیلبند روستایی شناور روی ابرها / جاذبه‌های گردشگری بام شرقی مازندران

موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و رودخانه تنگه واشی روز گرم تابستانی را برایتان مطبوع و دلپذیر می‌کند. این تنگه در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های تابستانی اهالی تهران تبدیل شده و هرساله جمعیت زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. این تنگه در ۱۷ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه قرار دارد، آب‌وهوای مطبوعی دارد و سفر یک‌روزه خوبی برای شما رقم خواهد زد.

این تنگه فرصت خوبی برای خروج از تهران در قالب یک سفر یک‌روزه است و با طبیعت بکر و جذاب خود، شما را مسحور می‌کند. اصلی‌ترین دلیل دیدار شما از تنگه واشی، می‌تواند فرار از گرمای سوزان تابستان، پیاده‌روی در رودخانه، آب‌بازی، تماشای ۳ کتیبه از دوران قاجار و آب‌تنی در زیر آبشاری زیبا در انتهای مسیر باشد.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار گرفته است. در کیلومتر دو جاده فیروزکوه به تهران،‌ مسیر فرعی به‌سمت روستای «جلیزجند» وجود دارد. این روستا در ۱۰ کیلومتری این جاده فرعی، دروازه ورود به‌سمت تنگه واشی است. با گذشتن از روستا و دشت وسیع کشاورزی پس از آن و باغ‌های میوه، به رودخانه‌ای می‌رسید که در طول تنگه واشی جریان دارد و از آبشار ساواشی سرچشمه می‌گیرد. از این منطقه چشم‌انداز مناسبی به تنگه و مسیر وجود ندارد.

تنگه واشی

آدرس تنگه واشی: جاده تهران - فیروزکوه، کیلومتر ۱۷ جاده

جاذبه های طبیعی و تاریخی تنگه واشی

روستای جلیزجند در ابتدای مسیر تنگه، روستایی پرپیچ‌وخم و با پستی و بلندی فراوان است. در بسیاری از قسمت‌ها مسیر بسیار باریک می‌شود. می‌توانید زمانی را به قدم زدن در روستا و لذت از آب و هوای بکر آن اختصاص دهید. گردش در روستای جلیزجند خالی از لطف نیست. دوغ پنج گیاه این روستا که ترکیبی از گیاهان محلی آویشن، نعناع، کاکوتی، پونه جنگلی و پونه کوهی است، طرفداران زیادی دارد.

پس از گذشتن از روستا، به پهنه‌ای سرسبز و زیبا خواهید رسید که مزارع گندم و سیب‌زمینی و باغ‌های میوه در آن خودنمایی می‌کنند. در اغلب اوقات، کشاورزان و باغداران مشغول کار هستند و با رویی گشاده از گردشگران استقبال می‌کنند.

قسمت ابتدایی تنگه، چشم‌انداز و فضای خاصی برای اتراق ندارد. برای لذت بردن از طبیعت این منطقه باید دل به آب بزنید. با وارد شدن به تنگه واشی و گذراندن فاصله‌ای در حدود یک و نیم کیلومتر در آب، به دشت زیبای ساواشی خواهید رسید. اگر تمایل به اتراق کردن دارید، این دشت زیبا برای این منظور مناسب است. به یاد داشته باشید که عبور از تنگه واشی برای همه افراد ساده نیست. این منطقه گرچه یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی اطراف تهران است، اما طی کردن این مسیر برای کودکان و افراد دارای ناتوانی‌های جسمی مقدور نیست.

پس از اتراق در این دشت و رفع خستگی، نوبت به ورود به تنگه دوم می‌رسد. تنگه سا سنگلاخی است و گذشتن از آن نیاز به صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی سبک دارد، اما عمق آب آن از تنگه واشی کمتر و مسیر آن نیز کوتاه‌تر است. در طول این مسیر،‌ منظره آب جاری روی سنگ‌ها و ریزش آن به پایین، آبشارهای کوچک و زیبا ساخته‌اند. باید خیلی مراقب باشید که روی سنگ‌های خیس سر نخورید.

با رسیدن به انتهای تنگه سا، آبشار ساواشی آشکار می‌شود و تماشای زیبایی آن، خستگی شما را ازبین می‌برد. این قسمت از تنگه کاملا سنگلاخی است و برای اتراق کردن خیلی فضای مناسبی ندارد. به‌خصوص اگر در روزهای تعطیل به این منطقه سفر کنید، بهتر است برای اتراق طولانی و صرف غذا و تنقلات، دشت ساواشی را انتخاب کنید. در پشت آبشار دشت زیبا و مناظر دیدنی وجود دارند، اما تردد به آنجا چندان هم ساده نیست.

    آبشار ساواشی فیروزکوه
    تنگه سا در فیروزکوه
    تنگه واشی فیروزکوه
    دشت ساواشی فیروزکوه

نقش برجسته تنگه واشی

نقش برجسته تنگه واشی

در طول مسیر تنگه واشی، کتیبه تاریخی زیبایی خودنمایی می‌کند، که یادگار از دوران قاجار است. این کتیبه سنگی ابعادی در حدود ۶ در هفت متر دارد و یکی از سه کتیبه معروف فتحعلی شاه قاجار است. عمر این کتیبه تاریخی به حدود ۱۸۵ سال می‌رسد و تصویر شکارگاه با منظره اسب، نیزه‌ها، شکارها و پسران و نوادگان فتحعلی شاه در آن حکاکی شده‌اند. این شاه قاجار با الگوبرداری از نقش برجسته‌های شیراز، سه هنرمند معمار ،نقاش و سنگ‌تراش را به خلق این اثر مامور کرد. قرار گرفتن این کتیبه در دل کوه، آن را از آسیب‌های طبیعی حفظ کرده است اما متاسفانه در طول زمان گردشگران آسیب‌هایی به ایین کتیبه رسانده‌اند.

وسایل لازم برای سفر به تنگه واشی

در سفر به تنگه واشی از واجب‌ترین وسایل، می‌توان به کرم ضدآفتاب، عینک دودی مناسب و کلاه‌های آفتابگیر اشاره کرد. به‌دلیل تردد در این تنگه در ماه‌های گرم سال و طی کردن فاصله‌ای طولانی در دشت و کوه، تابش مستقیم آفتاب می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و گرمازدگی شما شود. گرچه بخش زیادی از مسیر در آب طی می‌شود و قسمت‌های زیادی از آن آفتاب‌گیر نیست، اما در بخش دیگر راه آفتاب بالای سر شما است، پس از سر و صورت خود محافظت کنید.

کفش مناسب پیاده روی و کفش اضافی یا صندل مناسب نیز، برای استفاده در آب ضروری است.

 تنگه واشی

همچنین، برای اتراق در دشت زیبای ساواشی باید مسیری را در آب طی کنید که در بعضی نقاط تا کمر در آب فرو می‌روید؛ پس حتی الامکان وسایل اتراق محدود و کم حجم همراه خود ببرید و از کوله‌پشتی ضد آب استفاده کنید. در طول مسیر و انتهای آن امکاناتی وجود ندارد، پس به‌اندازه مناسب مواد غذایی و آب با خود ببرید.

برای زیرانداز از نوع سبک آن استفاده کنید تا بتوانید حتی‌الامکان آن را در کوله جای دهید. همراه داشتن لباس اضافی و بادگیر، از واجب‌ترین موارد هستند.

از جمله سایر موارد لازم برای سفر یک روزه به تنگه واشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

            کفش کوهنوردی
            دمپایی یا صندل برای عبور از آب
            جعبه کمک‌های اولیه سفری
            GPS برای مسیریابی
            عصای کوهنوردی برای حفظ تعادل در زمان عبور از آب

به خاطر داشته باشید پس از لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه، چیزی به یادگار در آن باقی نگذارید. حفظ و حراست از میراث ارزشمند طبیعی کشورمان، تنها وظیفه ما در مقابل این طبیعت بخشنده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =