روسیه: اوکراین از بمب خوشه‌ای استفاده کند اقدام مشابه انجام می‌دهیم

وزیر دفاع روسیه نسبت به استفاده احتمالی بمب خوشه‌ای ساخت آمریکا توسط ارتش اوکراین و پاسخ مشابه مسکو هشدار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزیر دفاع روسیه غروب سه شنبه به وقت تهران بار دیگر نسبت به استفاده احتمالی ارتش اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای ساخت آمریکا هشدار داد.

آخرین تحولات اوکراین| آمریکا روی حمایت تغییرناپذیر سایر کشورها از کی‌یف حساب می‌کند

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت که اگر آمریکا  بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، این کشور مجبور به استفاده از ابزارهای مشابه  خواهد شد.

«پیمان ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای» یک معاهده بین‌المللی است که هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این پیمان روز ۳۰ مه ۲۰۰۸ در دوبلین به تصویب رسید و از اوت ۲۰۱۰ اجرایی شد. آمریکا، روسیه و اوکراین جزو کشورهایی هستند که این معاهده را امضا نکرده‌اند. این بمب‌ها پس از پرتاب به شمار زیادی بمب کوچکتر تبدیل می‌شوند که می‌تواند باعث کشتار گسترده غیرنظامیان شود. بمب‌های منفجر نشده نیز برای چند دهه خطر به همراه دارند.

آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد بمب‌های خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع است. 

شویگو در ادامه گفت که روسیه دارای بمب‌های خوشه ای است، اما تاکنون از استفاده از آنها در عملیات نظامی خود خودداری کرده است.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است.

 وزیر دفاع اوکراین روز شنبه با استقبال از تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف، از عدم استفاده از این بمب‌ها در خاک روسیه خبر داد.

 «آلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین از تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف استقبال کرد و گفت این اقدام به بازپس‌گیری خاک اوکراین کمک می‌کند. رزنیکوف در توییتی نوشت: «اوکراین از این مهمات فقط برای بازپس‌گیری سرزمین‌های خود استفاده خواهد کرد. این مهمات در قلمرو به رسمیت شناخته شده روسیه استفاده نخواهد شد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1189295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =