آخرین تحولات اوکراین| ۱۱ پایگاه نظامی اوکراین تحت کنترل روسیه درآمد

ارتش روسیه در جریان عملیات نظامی، شهرکی در محور لوهانسک را آزاد کرد و ۱۱ پایگاه نیروهای مسلح اوکراین را در اختیار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عربستان سعودی برگزاری رایزنی‌هایی پیرامون مذاکرات صلح در مورد مناقشه اوکراین را تایید کرده است.  خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SAP)  گزارش داد که این کشور امروز، شنبه ۵ آگوست، میزبان نشستی با حضور مشاوران امنیت ملی و نمایندگان چندین کشور درباره بحران اوکراین در شهر جده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| پوتین و رهبران آفریقا بر ادامه گفتگو در مورد صلح در کی‌یف توافق کردند

در این گزارش یادآوری شده که مقامات ریاض امیدوارند که این رایزنی‌ها به تقویت گفتگوها و همکاری از طریق تبادل نظر، هماهنگی و بحث در سطح بین المللی به منظور یافتن راه‌های حل بحران اوکراین با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی کمک کند.

هفته گذشته،  روزنامه "وال استریت ژورنال" گزارش داده بود که عربستان سعودی قصد خود برای برگزاری مذاکرات بین کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای کلیدی در حال توسعه در روزهای ۶-۵ آگوست در جده را اعلام کرده است. البته شرکت روسیه، بعنوان یک طرف این درگیری، در این نشست برنامه ریزی نشده است.

در این رابطه، وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که به دعوت پادشاهی عربستان سعودی، "لی هوی"، نماینده ویژه این کشور در امور اوراسیا، در نشست بین المللی درباره مناقشه اوکراین در جده شرکت خواهد کرد. در بیانیه منتشره در این باره تاکید شده، چین آماده همکاری با جامعه بین المللی برای ادامه ایفای نقش سازنده در یافتن راه حل سیاسی برای بحران اوکراین است.

به عقیده آلکسی پوشکوف، سناتور روس، کشورهایی مانند چین و برزیل که قرار است در مذاکرات عربستان سعودی درباره بحران اوکراین شرکت کنند، در این نشست در بازی آمریکا مشارکت نخواهند داشت. وی با اشاره به مواضع روشن پکن، یادآور شد: مقامات برازیلیا بطور علنی گفته‌اند که تصمیم گیری در مورد حل و فصل در اوکراین بدون مشارکت طرف روسی قابل قبول نیست. به این دلیل، اجلاس جده ممکن است به سمتی غیرمنتظره برای ایالات متحده  پیش برود و کشورهای جهان غیرغربی به جای حمایت از «فرمول صلح» زلنسکی، ممکن است دیدگاه خود درباره راه‌های برون رفت از بحران، از جمله  در نظر گرفتن منافع امنیتی روسیه را بیان کنند که قطعاً به مزاق مقامات واشنگتن خوش نخواهد آمد.

چند روز قبل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که نشست جده در صورتی که به غرب کمک کند تا ماهیت فاجعه بار طرح ظاهرا صلح آمیز ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را درک کند، نتیجه مثبتی خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس دفتر زلنسکی در رایزنی پیرامون اوکراین در عربستان سعودی شرکت خواهد کرد

آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین، ریاست هیئت این کشور در رایزنی‌های پیرامون روند اوضاع پیرامون اوکراین که در روزهای ۵ تا ۶ آگوست در عربستان سعودی برگزار می شود، برعهده خواهد داشت.

ایگور ژوکووا، معاون رئیس دفتر رهبر اوکراین در مصاحبه‌ای گفت: «هیئت اوکراینی به ریاست آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری در اجلاس جده شرکت خواهد کرد. سایر کشورها در این نشست با حضور مشاوران سیاسی و همچنین مشاوران امنیت ملی و مسائل سیاست خارجی حضور خواهند داشت.»

ژوکووا افزود: «امروز ما انتظار داریم که بیش از ۴۰ کشور در این رایزنی‌ها حضور داشته باشند.»

سناتور روس: نتایج مذاکرات جده، بدون حضور روسیه، برای آمریکا غیرمنتظره خواهد بود

آلکسی پوشکوف، سناتور روس بامداد امروز، شنبه ابراز عقیده کرد که نه چین و نه برزیل که قرار است در مذاکرات عربستان سعودی در مورد مناقشه اوکراین شرکت کنند، در این نشست در بازی در نظر گرفته شده از سوی آمریکا مشارکت نخواهند داشت. 

این مقام پارلمانی با اشاره به اینکه مواضع عادلانه پکن برای روسیه مشخص است، یادآور شد، به ویژه، برازیلیا بطور علنی اعلام کرده که تصمیم گیری در مورد حل و فصل در اوکراین بدون مشارکت طرف روسی منطقی و قابل قبول نیست.

پوشکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: به دلیل همه این‌ها، اجلاس جده ممکن است به سمتی غیرمنتظره برای ایالات متحده تبدیل شود: کشورهای جهان غیرغربی به جای حمایت از «فرمول صلح» [ولادیمیر] زلنسکی، می‌توانند دیدگاه خود را از بحران و راه‌های برون رفت از آن، از جمله مواردی که در نظر گرفتن منافع امنیتی روسیه است، بیان کنند که قطعاً به مزاق مقامات واشنگتن خوش نخواهد آمد.

آنتونوف ادعای رسانه‌ها در مورد تلاش روسیه برای به تاخیر انداختن جنگ تا انتخابات آمریکا را رد کرد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، شنبه اعلام کرد که ادامه اقدامات نظامی این کشور در اوکراین به هیچ وجه ارتباطی به "اختلافات سیاسی داخلی در ایالات متحده" ندارد و مسکو تنها برای رسیدن به اهداف اعلام شده خود تلاش می‌کند. 

وی در پیامی در کانال تلگرامی نمایندگی دیپلماتیک روسیه گفت: «ما به کنایه‌های رسانه‌های محلی به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد عملیات ویژه را تا انتخابات ریاست‌ جمهوری در سال ۲۰۲۴ آمریکا به تعویق بیندازد، و  ارتباط آن با برخی «امیدها» به نتیجه آن‌ برای تضعیف حمایت از کی‌یف توجه کرده‌ایم.»

وی افزود: «اقدامات نظامی در نظر گرفته شده برای دفاع از منافع ملی روسیه، هیچ ارتباطی به جناح بندیهای سیاسی داخلی در ایالات متحده بستگی ندارد. درگیری نظامی در اوکراین اهداف و مقاصد روشنی را دنبال می کند و ما آنها را تا زمانی که به طور کامل محقق شوند ادامه خواهیم داد.»

آنتونوف تاکید کرد: «ما به کسانی که سعی در حدس و گمان بی پایه و اساس درباره این موضوع دارند توصیه می کنیم روی چیزهای دیگری تمرکز کنند. غرب و بالاتر از همه ایالات متحده، باید به بیهودگی عرضه سلاح به اوکراین و تشویق آنها به اقدامات تروریستی پی ببرند و از توهم بیهوده در تحمیل شکست استراتژیکی بر روسیه دست بردارند.»

سفیر روسیه ادامه داد: «آنها باید برنامه انتقال جنگنده F-۱۶ به کی‌یف را که می توانند برای حمل سلاح های هسته‌ای مجهز شوند، رها کنند. چنین اقدامی تنها منجر به تشدید غیرقابل قبول و افزایش خطر درگیری هسته‌ای خواهد شد.»

به عقیده وی، هرچه دولت ایالات متحده زودتر به خود بیاید، شانس حل دیپلماتیک بحران اوکراین و بازگرداندن صلح و عدالت در منطقه زودتر خواهد بود. مسائل مربوط به تضمین امنیت کشور و حاکمیت روسیه برای همه روس‌ها ارزش مطلق دارد.

خسارت وارده به نفتکش روسی در تنگه کرچ در نتیجه حمله ارتش اوکراینی 

مرکز هماهنگی نجات دریایی (MSCC) منطقه نوواروسیسک روسیه صبح امروز، شنبه گزارش داد که تمامی خدمه نفتکشی که در تنگه کرچ در جریان حمله طرف اوکراینی آسیب دید، در سلامت هستند.

یک مقام آگاه در این مرکز به خبرگزاری تاس گفت: «می توان گفت که نفتکش مذکور فقط از قسمت جنوبی آسیب دیده است. خدمه سالم هستند و آسیبی ندیدند. ارائه خدمات نجات دریایی در حال انجام است و دو یدک کش در حال حاضر به محل رسیده‌اند. اکنون آنها در حال بررسی هستند که آیا نیازی است که نفتکش یدک کشیده شود یا نه.»

اولیگ کروچکوف، مشاور رئیس کریمه شب گذشته از فعال شدن سیستم های دفاع هوایی در چندین منطقه این جمهوری خبر داد. وی صبح امروز نیز یادآور شد که صداهای بلندی که در طول شب توسط ساکنان تنگه کرچ شنیده شد، هیچ ربطی به پل کریمه نداشت. در خود پل، تهدید حمله هوایی اعلام شد و تردد به طور موقت بر روی پل مسدود شد.

پیش از این نیز اعلام شد که شب جمعه، تلاش ی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی دیگر با هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) به اهدافی در قلمرو شبه جزیره کریمه خنثی شد. اواخر هفته گذشته نیز  وزارت دفاع روسیه تلاش طرف اوکراینی برای انجام حمله با ۲۵ هواپیمای بدون سرنشین به اهدافی در خاک شبه جزیره کریمه را خنثی کرد.

ژنرال ارتش اوکراین: نیروهای مسلح روسیه می توانند ظرف ۱۲ ساعت به کی‌یف برسند

"سرگئی کریوانوس" سرلشکر بازنشسته نیروهای مسلح اوکراین شب گذشته، جمعه، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات کی‌یف قدرت کامل نیروهای مسلح روسیه را دست کم می‌گیرند و این مسئله می تواند عواقب بسیار جدی برای اوکراین به دنبال داشته باشد. او گفت: «کارشناسان نظامی، از جمله من، هشدار داده‌ایم که آنها (ارتش روسیه) می توانند ظرف ۱۲ ساعت خود را به کی‌یف برسانند.»

به گفته این ژنرال سابق، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هنگام ارزیابی توانایی‌ها و قدرت نیروهای روسی اشتباهات قابل توجهی مرتکب شد، بنابراین ارزش ندارد که بدترین سناریوها برای توسعه اوضاع برای نیروهای مسلح اوکراین و مقامات کی‌یف را کنار گذاشته و نادیده بگیریم. 

پیش از این، اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی ایالات متحده نیز روز قبل ابراز عقیده کرد که روسیه تمام امکانات لازم برای آزادسازی شهر خارکوف را در اختیار دارد و یادآور شد که نیروهای مسلح اوکراین در آستانه فروپاشی هستند. وی تاکید کرد، البته تصرف شهرها هدف نظامیان روسیه در اوکراین نیست و ظاهراً آنها در درجه اول به سیاست آزادسازی مناطق مسکونی در منطقه درگیری نظامی پایبند هستند.

مقامات لیتوانی بیش از ۲۵۰ روس را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور شناختند

وزارت مهاجرت جمهوری لیتوانی روز جمعه اعلام کرد که درخواست بیش از یک هزار شهروند روسی و بلاروسی که برای مجوز اقامت یا روادید ورود به مقامات این جمهوری حوزه دریای بالتیک مراجعه کرده بودند، رد شده است، زیرا دولت لیتوانی این افراد را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی می‌کنند. 

در این پیام آمده است: پس از جمع‌بندی داده‌های پرسشنامه‌های ویژه در رابطه با وضعیت بحران اوکراین که برای شهروندان روسیه و بلاروس ارائه شد، یک هزار و ۱۶۴  شهروند این دو کشور به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی لیتوانی شناخته شدند.  در مجموع، این وزارتخانه ۲۵۴ شهروند روسیه را از رقم فوق شمارش کرد: ۴۳ روس از مجوز اقامت موقت محروم شدند، ۴۶ نفر درخواست تمدید این سند کردند که برای ۵۹ نفر لغو شد. ۵۲ شهروند روسیه از حق اقامت دائم در این کشور محروم شدند. در ۵۲ مورد، شهروندان روسیه از دریافت ویزای ملی لیتوانی محروم شدند.

بر اساس محاسبات این اداره، ۹۱۰ شهروند بلاروس نیز تهدیدی برای امنیت ملی هستند.این وزارتخانه افزود: "بطور کلی یک هزار و ۱۶۴ نفر از اتباع این دو کشور ورود به لیتوانی منع شدند."

رسانه آمریکایی: تحویل جنگنده F-۱۶ به اوکراین وضعیت منطقه درگیری را تغییر نمی‌دهد

شبکه تلویزیونی NBC News شب گذشته گزارش داد که تحویل جنگنده‌های F-۱۶ به اوکراین تغییری در وضعیت منطقه درگیری نظامی ایجاد نخواهد کرد. مقامات آمریکایی می گویند که این جنگنده‌ها به تنهایی برای تغییر روند اوضاع کافی نیستند.

در این گزارش اشاره شد، تحویل این نوع جنگنده، همراه با آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با هواپیماهای جنگی، ماه ها طول می کشد تا این هواپیمای مورد علاقه در میدان نبرد ظاهر شود.

در این رابطه، روزنامه پولیتیکو نیز روز جمعه به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که سطح ناکافی دانش انگلیسی در بین خلبانان اوکراینی برای آموزش آنها برای پرواز با  جنگنده های F-۱۶ مشکل ساز شده است. در مجموع ۳۲ خلبان اوکراینی، که برای دو اسکادران کافی است، برای مشارکت بالقوه در برنامه آموزشی شناسایی شده‌اند، اما مهارت بسیار کم آنها در درک زبان انگلیسی همچنان یک مانع بزرگ در این راه است.

به نوشته این روزنامه، از مجموع خلبانان منتخب، تنها هشت نفر به زبان خارجی در سطحی مسلط هستند که به آنها امکان می دهد بلافاصله پس از تصویب طرح آموزشی و دریافت مجوز رسمی از ایالات متحده، آموزش جنگنده های آمریکایی را آغاز کنند. ۲۰ نفر دیگر که تا حدودی انگلیسی صحبت می‌کنند باید ابتدا دوره های زبان را در انگلستان در ماه اگوست شروع کنند.

پیش از این، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین گفت که خلبانان اوکراینی از همین ماه آگوست آموزش پرواز با جنگنده های  F-۱۶ را آغاز خواهند کرد. به گفته وی، تحویل و استفاده رزمی از جنگنده‌ها باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا با زلنسکی دیدار کرد

کریستوفر کریستی، یکی از نامزدهای حزب جمهوری خواه برای پست ریاست جمهوری آمریکا به اوکراین سفر کرده است. این مسئله را شب گذشته، جمعه رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی خود اعلام کرد. او در کانال تلگرام گفت: «من امروز با یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه، فرماندار سابق نیوجرسی، کریستوفر کریستی ملاقات داشتم.»

زلنسکی گفت که از حمایت این سیاستمدار آمریکایی تشکر کرده است.

کریستی دومین شرکت کننده در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که به اوکراین سفر کرد. پیش از این، در اواخر ماه ژوئن، مایکل پنس، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا از کی‌یف بازدید کرد. وی با زلنسکی دیدار و درباره کمک های نظامی بیشتر آمریکا گفتگو کرد. به گفته پنس، دولت جو بایدن در کمک رسانی به اوکراین بسیار کند عمل می کند. 

 بلاروس دریافت یادداشت اعتراض لهستان درباره ادعای نقض مرزها را تایید کرد

وزارت امور خارجه بلاروس دریافت یادداشتی از سفارت لهستان در این جمهوری مبنی بر نقض احتمالی مرزهای هوایی توسط دو بالگرد نظامی نیروهای مسلح بلاروس را تایید کرد. دفتر مطبوعاتی این وزارتخانه روز جمعه اعلام کرد: ما متذکر می شویم که یادداشت منتقل شده حاوی شواهد «غیرقابل انکاری» نیست و طرف لهستانی داده های کنترل واقعی خطوط مرزی را ارائه نکرده است.

وزارت خارجه بلاروس تاکید کرد که مینسک پروازها بالگردهای نظامی در خطوط مرزی را به ورشو اطلاع داده بود و آنها حریم هوایی این کشور را نقض نکردند.

روسیه در بین پنج اقتصاد بزرگ جهان باقی مانده است

ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در جریان یک سفر کاری به منطقه کراسنویارسک در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تنها یک اقتصاد واقعا قدرتمند و متنوع مانند روسیه می تواند از تاثیر تحریم‌های شدید جهان غرب جان سالم به در ببرد.

وی بدین ترتیب، در مورد برآوردهای بانک جهانی از تولید ناخالص داخلی در برابری قدرت خرید کشورهای جهان در پایان سال ۲۰۲۲ اظهار نظر کرد. طبق این اطلاعات، روسیه در بین پنج اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد.

این وزیر افزود: «تنها یک اقتصاد متنوع و واقعا قدرتمند که بر اساس اصول بازار بنا شده است، جایی که مالکان، سرمایه گذاران و رهبران تجاری موثری وجود دارند که واقعاً به توسعه صنایع و کارکنان خود اهمیت می دهند، می تواند از چنین تأثیر تحریم‌ها جان سالم به در ببرد. روسیه در بسیاری از بازارهای جهانی سهم قابل توجهی دارد و هر گونه تلاش برای "منزوی ساختن" ما محکوم به شکست است. ما آنقدر بزرگ هستیم که نمی‌توانیم منزوی شویم، این مسئله برای همه آشکار است.»

ابراز ناامیدی بلاروس از تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های جدید  

وزارت امور خارجه بلاروس روز جمعه  اعلام کرد که مقامات مینسک از تصمیم بی پایه و اساس اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه این جمهوری بسیار ناامید شده اند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای یادآور شد: ما این اقدام را ادامه سیاست غیردوستانه اتحادیه اروپا در قبال کشورمان، تلاش دیگری برای مداخله آشکار در امور داخلی یک کشور مستقل می دانیم. اعمال محدودیت های تحریمی بی فایده و ناکارآمد است و همچنین تأثیر منفی بر همه طرفین دارد که مدت‌هاست در عمل تأیید شده است.

وزارت خارجه بلاروس همچنین تاکید کرد که چنین اقداماتی از سوی اتحادیه اروپا و متحدان این اتحاد منجر به تهدید بحران غذایی در جهان شد. ما به صراحت اعلام می کنیم که هرگونه تلاش خارجی برای بازدارندگی توسعه کشور ما از همان ابتدا محکوم به شکست است. ضمن اینکه، طرف بلاروسی این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات تلافی جویانه انجام دهد.

ارتش اوکراین بیش از ۴۳ هزار نظامی خود را از آغاز ضد حمله از دست داده است

سپهبد ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که از زمان شروع ضد حمله در ژوئن تا پایان جولای، نیروهای مسلح اوکراین بیش از ۴۳ هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند. 

این مقام نظامی افزود: از آغاز تهاجم نظامیان اوکراینی، نیروهای روسیه بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ واحد تسلیحات نظامی سنگین، از جمله ۲۶ فروند هواپیما، یک هزار و ۸۳۱ دستگاه تانک را منهدم کرده‌اند. به گفته وی،  سایر خوردهای سنگین، از جمله ۲۵ تانک لئوپارد آلمانی، هفت تانک چرخدار AMX فرانسوی و ۲۱ خودروی رزمی پیاده نظام بردلی آمریکایی نیز در جریان ضد حمله نابود شده‌اند. 

وی یادآور شد: نیروهای مسلح فدراسیون روسیه همچنین ۷۴۷ قبضه توپ و خمپاره انداز صحرایی از جمله تولیدات آمریکا و ۸۴ دستگاه توپخانه خودکششی لهستانی، آمریکایی، فرانسوی و آلمانی را منهدم کردند.

پیش از این مشاور سابق رئیس پنتاگون، سرهنگ داگلاس مک گرگور گفت که نیروهای مسلح اوکراین از آغاز درگیری نظامی تاکنون ۳۵۰ هزار نیروی نظامی را از دست داده‌اند.  این نظامی آمریکایی افزود: واقعیت این است که ارسال تسلیحات به کی‌یف توسط کشورهای غربی نقش مهمی در ضد حمله ندارد. مک گرگور همچنین وضعیت نیروهای اوکراینی را وحشتناک ارزیابی کرد.

سربازان فراری اوکراینی سعی کردند با مخفی شدن در یک ون به مولداوی بگریزند

روز جمعه ۴ آگوست، سرویس مرزبانی دولتی اوکراین، چهار شهروند اوکراینی در سن واجد شرایط خدمت نظامی را که سعی داشتند به طور غیرقانونی به کشور مولداوی فرار  کنند و خود را در یک ماشین ون مخفی کرده بودند، دستگیر کرد.

در پیام منتشره در کانال تلگرامی سرویس مرزبانی اوکراین آمده است: «حدود ۳۰۰ متر تا مرز مولداوی بیشتر باقی نمانده بود که این ماشین ون به همراه تمام "سرنشینیان مخفی شده در آن" که مرزبانان از قبل از آن مطلع بودند توقف شد. اگرچه راننده اطمینان داد که محموله‌ای ندارد، اما نیروهیا مرزبانی او را برای بررسی دقیق هدایت کرده و در نتیجه چهار مرد در سن خدمت نظامی در محل مخفی سازی شده این مینی بوس پنهان شده بودند، به آخر خط رسیدند.»

مشخص شده است که هزینه این سفر ناموفق ۴ هزار دلار بوده که از این افراد گرفته شده بود.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین روز پنج شنبه گفت که در نتیجه بازرسی‌ها در دفاتر ثبت‌نام و سربازگیری، تخلفات و نقض قوانین بسیار زیادی شناسایی شده است.

زاخارووا از آمریکا خواست که از ریاکاری و دروغگویی در مورد توافق غلات دست بردارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از مقامات آمریکایی درخواست کرد تا از ریاکاری و دروغ گویی در خصوص اجرای توافقنامه صادرات غلات دست بردارند. این دیپلمات بدین ترتیب به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد آمادگی کاخ سفید برای کمک به صادرات غلات روسیه در صورت بازگشت این کشور به طرح دریای سیاه، پاسخ داد.

زاخارووا گفت: در این رابطه و در پاسخ به اظهارات واشنگتن و دیگر پایتخت‌های غربی، می‌خواهم بگویم بس است. ریاکاری، دروغگویی و تحریف حقایق دیگر بس است. واقعیت با ادعای آنها بسیار فاصله دارد.

به گفته وی، کشورهای غربی در مورد امتناع از رفع مانع برای صادرات کودهای روسی برای انتقال بلاعوض به فقیرترین کشورهای جهان اظهار نظر نمی کنند، اما آنها تلاش می کنند تا عرضه انسان دوستانه گندم از روسیه به کشورهای واقعاً نیازمند آفریقا را کم اهمیت جلوه دهند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نیز روز جمعه در مورد اظهارات جدید بلینکن اظهار نظر کرده و  تاکید کرد: فدراسیون روسیه ادعای ایالات متحده در مورد آمادگی خود برای رفع موانع برای صادرات محصولات کشاورزی روسیه را باور ندارد.

بیانیه مشترک پوتین و رهبران مأموریت آفریقا در اوکراین منتشر شد

وب سایت رسمی کاخ کرملین روز جمعه بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رهبران کشورهای آفریقایی شرکت کننده در مأموریت صلح اوکراین را منتشر کرد.

در این سند، رهبران کشورها به پیشرفت های حاصله در زمینه تحقق پیشنهادات مربوط به مسائل بشردوستانه که در اولین نشست آنها در تاریخ ۱۷ ژوئن مورد بحث قرار گرفت اشاره کردند. صحبت به ویژه بر سر مسائل مربوط به رعایت حقوق کودکان در مناطق جنگی و همچنین تبادل اسرا بین روسیه و اوکراین است. ضمن اینکه رهبران توافق کردند که تلاش های بشردوستانه نتایج بیشتری به همراه خواهد داشت.

این بیانیه همچنین خواستار برداشتن گام‌های مشخصی برای رفع موانع بر سر راه صادرات غلات و کودهای شیمیایی روسیه شدند تا این امکان بوجود آید که اجرای کامل توافقنامه غلات از سر گرفته شود.

رهبران روسیه و آفریقا همچنین از سازمان ملل خواستند تا اقداماتی را برای رفع انسداد ۲۰۰ هزار تن کودهای روسی مسدود شده در بنادر اتحادیه اروپا برای تحویل فوری و رایگان بیشتر آنها به کشورهای آفریقایی اتخاذ کند.

در این سند آمده است: «رهبران توافق کردند که گفت‌وگو درباره ابتکار صلح آفریقا در خصوص اوکراین را ادامه دهند تا مسیر دیپلماتیک برای برقراری صلح هموار شود.»

یک روز قبل، دولت سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز متن بیانیه مشترکی را منتشر کرده بود که در آن، با اشاره به موارد ذکر شده بالا، اعلام شد پوتین و رهبران آفریقا توافق کردند که گفتگوهای خود در مورد طرح صلح در اوکراین را ادامه خواهند داد.

۱۱ پایگاه نظامی اوکراین تحت کنترل روسیه درآمد

ارتش روسیه در جریان عملیات نظامی، شهرکی در محور لوهانسک را آزاد کرد و ۱۱ پایگاه نیروهای مسلح اوکراین را در اختیار گرفت. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه منطقه مسکونی «نووسیلوفسکوئه» در محور کوپیانسک (لوهانسک) را آزاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =