وجود اختلاف میان دولت و مجلس در لایحه رتبه بندی معلمان

بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است دولت و مجلس درباره رتبه بندی معلمان اختلافی ندارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، در جدیدترین اخبار رتبه بندی معلمان احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در یک گفت وگو اعلام کرده است که دولت و مجلس درباره لایحه رتبه بندی معلمان اختلافی ندارند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت توانایی اجرای تغییرات مجلس در لایحه رتبه بندی معلمان را دارد یا نه گفته است: این کار شدنی است. گهگاه خودمان را می ترسانیم که جمعیت معلمان بالا است، بنابراین شدنی نیست.

بیشتر بخوانید:

کشمکش بر سر اعتبار لایحه رتبه بندی معلمان

نظر مرکز پژوهشها درباره لایحه رتبه بندی معلمان

چه سناریویی برای رتبه‌ بندی معلمان رقم می‌خورد؟

جمعیت ما بیش از دو برابر جمعیت وزارت بهداشت و درمان است. دریافتی وزارت بهداشت خیلی پایین تر از عدد وزارت آموزش و پرورش است. اما در بودجه سال 1400 عدد آنها بالاتر از وزارت آموزش و پرورش با جمعیت یک میلیون نفری است. چرا که خواستند و عدد رساندند. الان هم اگر بخواهند چه مجلس و چه دولت می توان توجه جدی برای آموزش و پرورش کرد.

اهمیت ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان

ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان مهترین بند این لایحه است و بر اساس این ماده افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در هر رتبه نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها باشد.محمد رضاخواه، عضو کارگروه تشکل های فرهنگیان برای بررسی لایحه رتبه بندی معلمان درباره اهمییت این بند لایحه رتبه بندی معلمان نوشته است:

اصلی‌ترین مصوبه تشکل های فرهنگیان تغییر مقیاس حقوقی معلمان از کارکنان دولت به اعضای هیئت علمی دانشگاه بود.

بند ۷ لایحه رتبه بندی معلمان، منابع مالی لایحه را تا ۸۰ درصد دریافتی های هیات علمی دانشگاه ها همتراز می کند

معلم کارمند نیست و نباید مقیاس حقوقی معلمان با کارمندان دولت سنجیده شود.

نمی توان حقوق معلمان را بر اساس مقیاس کارمندان دولت تنظیم و کاری مانند هیات علمی دانشگاه ها از آن ها خواست

دریافتی فرهنگیان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها فقط در احکام کارگزینی خلاصه می شود.

معلمان و هیات علمی دانشگاه ها، از سایر اقلام موجود در حقوق کارمندان دولت بی بهره اند.

معلمان احکامی مانند سایر کارکنان دولت و بدون دریافتی سایر مزایای آنها را دارند

بند ۷ لایحه رتبه بندی فرهنگیان فقط بر اساس مقیاسی با اعضای هیات علمی دانشگاه ها سنجیده شود.

مهمترین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان

بر اساس آخرین خبر رتبه بندی معلمان جلسات کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه بررسی مواد لایحه رتبه بندی معلمان را آغاز کرد و اواخر هفته گذشته نسخه ویرایش شده آن منتشر شد. بر این اساس در ماده 2 این لایحه مشمولان رتبه بندی معلمان مشخص شد، در ماده 3 تعداد و نام رتبه های ونحوه طبقه بندی معلمان جدید الاستخدان پس از تصویب لایحه مشخص شد. در ماده 4 مدت انتظاردریافت رتبه و تعجیل نخبگان ، در ماده 5 نحوه رتبه بندی شاغلان کنونی مطرح شده است. در ماده 7 که مهترین بخش اسن لایحه بود مشخص شد که افزایش حقوق ناشی از رتبه بندی در هر رتبه ،کمتر از ۸۰ درصد حقوق و مزایای هیات علمی متناظر در همان رتبه در دانشگاه ها نباشد. در ماده 8 موضوع رتبه بندی بازنشستگان ، ماده 9 تمام وقت شدن همه معلمان و در ماده 10 به مهلت یک ماهه برای تهیه آیین نامه اجرایی اشاره شده است. جزئیات این تغییرات را در فایل زیر گوش کنید.

شرط دو سال حذف شد و معلم از ابتدای کار خود رتبه بندی میشود.

توقف در هر رتبه به ۵ سال رسید،تعجیل منطقه محروم اضافه شد و توقف نخبه ها به ۳ سال رسید.

سابقه برای کسب رتبه های ۴ و ۵ به ترتیب ۱۵ و ۲۱ سال شد.

محدودیت هر رتبه حذف شد.

سه سال زمان برای اجرای کامل حذف شد، اجرای رتبه بندی در سال اول صورت گیرد.

تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه مبنی بر همترازی حداقل ۸۰٪ حقوق معلم با همسطح خود در هیات علمی دانشگاه لحاظ گردید.

زمان برای تدوین آئین نامه اجرایی حداکثر ۱ ماه است.

علاوه بر این بر اساس آخرین تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان آموزگار، دبیر، هنر آموز، مربی امورتربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند شامل رتبه بندی معلمان می شوند. در این میان سوال برخی از فرهنگیان این است که آیا زیر لیسانس ها هم شامل رتبه بندی می شوند یا نه. بر اساس پیگیری های کانال فرهنگیان طی آخرین تماسی که یکی از نمایندگان معلمان با منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس داشته است، او اعلام کرده است معلمان با مدرک پایین تر از لیسانس نیز مشمول رتبه بندی خواهند شد و نحوه اعمال سابقه و ... بر عهده وزارت آموزش پرورش است.

رامین کریمی نیا نماینده سازمان معلمان در مورد تغییرات لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش مجلس گفته است: بر اساس تغییرات جدید در لایحه رتبه بندی معلمان رتبه بندی شامل افراد زیر می شود: آموزگار، دبیر، هنر آموز، مربی امورتربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون و معلمانی که در ادارات آموزش و پرورش کار می کنند . تغییر دوم این است که معلمان در رتبه های زیر قرار می گیرند:

آموزشیار معلم معادل رتبه ۱

مربی معلم معادل رتبه ۲

استادیار معلم معادل رتبه ۳

دانشیار معلم معادل رتبه ۴

استاد معلم معادل رتبه ۵

انتهای پیام/
کد خبر: 1104440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
      1 0
      بگو آقای نوبخت اگر نمی خواهی رتبه بندی انجام دهی مستقیم بگو انجام نمی دهم ما فرهنگیان که مسخره شما نیستیم خودته مسخره کن با دروغگوی خودت