۴ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۴ آذر هجری شمسی برابر با ۲۵ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۴ آذر هجری شمسی برابر با ۲۵ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۳ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

سال ۲۳۴۸ پیش از میلاد - توفان نوح

به روایت روزنگار (تقویم تاریخ) اسقف جیمز آشرUssher ، توفان نوح (The Great Deluge) بیست و پنجم نوامبر سال ۲۳۴۸ پیش از میلاد آغاز شد. طبق این روزنگار، نوح که از پیش وقوع این توفان به وی الهام شده بود، یک کشتی ساخت و گروهی از مردم و موجودات دیگر را در آن قرار داد که نجات یابند و نسلشان منقرض نشود.

بعضی را نظر بر این است که بقایایی که در کوههای آرارات کشف شده و هنوز باقی است متعلق به همان کشتی نوح است که پس از رفع توفان در آنجا بر زمین نشسته است.

 به نوشته اسقف آشر، از سه پسر نوح: «سام Shem ، حام و یافث (یافظ) Japheth» بعدا سه گروه جمعیت به وجود آمدند که اعراب و یهودیان از نسل سام هستند.

دیگران که در این زمینه مطالعه کرده اند وقوع توفان نوح را در اواخر ماه نوامبر، ولی هزاران سال پیش از زمانی که اسقف آشر به دست داده رقم زده اند.

باید دانست که جهان در طول تاریخ، در بیست و پنجم نوامبر شاهد زمین لرزه ها، سونامی ها، توفانها و گردبادهای متعدد پُر تلفات بوده است.

۲۶۶ - روزی که شهر بیشاپور Bishapoor ساخته شد

به گزارش کرونیکلهای جهان (روزشمار رویدادهای مهم ملل جهان در طول زمان)، شهر بیشاپور در منطقه کازرون ۲۴ نوامبر سال ۲۶۶ میلادی تکمیل شد. کار ساختن این شهر که به تصمیم شاپور یکم، شاه ساسانی وقت ساخته شد نزدیک به شش سال طول کشید. در ساختن این شهر هم از اسیران رومی استفاده شد. ارتش ایران به فرماندهی شاپور یکم در سال ۲۶۰ در ناحیه «ادسا (امروز: ارفا = اورفا)» در شرق فرات (جنوب ترکیه امروز) ارتش روم را شکستی سخت داد و والرین امپراتور این کشور با ۷۱ هزار نظامی رومی را اسیر کرد که از این اسیران برای ساختن سد شوشنر (بند قیصر)، ساختن شهر گندی شاپور در خوزستان و بیشاپور در فارس استفاده شد. در ساختن شهر بیشاپور از معماران یونانی و رومی هم استفاده شده بود. شکل ساختمانها و خیابان بندی شهر بیشاپور (خیابانهای متقاطع) حکایت از ایرانی ـ اروپایی بودن این شهر دارد. بیشاپور در مسیر راه استخر (شیراز) به شوش و تیسفون ساخته شده بود.

شاپور یکم که به تاسیس شهرهای تازه در مسیر راههای مهم و یا مناطق مستعد صنعت و کشاورزی علاقه داشت، شهر نیشابور خراسان را هم در دامنه کوه بینالود بساخت.

شاپور یکم کار تاسیس شهرهای بزرگ را با ساختن شهر قزوین (کاسپین) آغاز کرد. سوم نوامبر سال ۲۴۵ دستور ساختن قزوین را صادر کرد و این شهر ظرف سه سال ساخته شد و در سال ۲۴۸ میلادی تکمیل شد. شاپور یکم به احترام طایفه کاسپین که در این منطقه تا گیلان زندگی می کردند نام خود را بر این شهر نگذارد و به نام همان طایفه اسم گذاری کرد. اروپاییان دریای مازندران (خزر) را به نام همین طایفه، کاسپین می گویند و می نویسند که بین المللی شده است.

۱۷۸۳ - تخلیه و خروج نیروهای استعماری انگلستان از سرزمین امریکا

انگلستان از اولین سال‏های قرن هفدهم حضور استعماری خود در امریکا را آغاز نمود و آن منطقه را برای فعالیت تجاری بازرگانان انگلیسی آماده کرد. هم‏زمان با انگلستان و پیش از آن، سایر کشورهای اروپایی هم‏چون اسپانیا و فرانسه نیز در امریکا حضور استعماری داشتند. سلطه‏ گران اروپایی علاوه بر تاراج منابع و ذخایر ارضی، به قتل عام بومیان و سرخ‏پوستان این منطقه مبادرت می‏ورزیدند. با این حال از سال‏های نخست قرن هجدهم، فعالیت‏های استقلال‏طلبانه در امریکا رشد نمود و به صدور اعلامیه استقلال امریکا در چهارم ژوئیه ۱۷۷۶م انجامید. در عین حال جنگ‏های استقلال ادامه یافت و نیروهای فرانسوی نیز بر اساس مصالح خود در اروپا، به کمک استقلال ‏طلبان آمدند. از سوی دیگر انگلستان نیز خواهان پایان جنگ و خروج از باتلاقی بود که پایان نداشت. از اوائل سال ۱۷۸۲م مذاکرات صلح به صورت محرمانه آغاز شد و با به رسمیت شناختن استقلال امریکا توسط انگلستان خاتمه یافت. بر اساس توافقات به عمل آمده، کانادا در اختیار انگلستان باقی ماند و سایر مناطقْ، استقلال خود را به دست آوردند.

سرانجام این قرارداد که مسئله مالکیت مناطق دیگری از جهان را نیز تعیین می‏نمود، در سپتامبر ۱۷۸۳م به امضاء رسید. با این حال هنوز یک سپاه انگلیسی در بندر نیویورک حضور داشت. بالاخره در ۲۵ نوامبر ۱۷۸۳م آخرین کشتی انگلیس این بندر را ترک نمود. بدین ترتیب حضور مستقیم و استعماری انگلستان در امریکا پس از حدود دو قرن، خاتمه یافت. انگلیسی‏ها از یک طرف معتقد بودند امریکایی‏ها بعداً از این جدایی پشیمان شده باز هم به دامان انگلستان باز می‏گردند و از سوی دیگر، با آزاد شدن نیروهای انگلیسی از منطقه امریکای شمالی، انگلستان توانست در مناطق دیگر جهان به گسترش مستعمرات خود بپردازد.

۱۸۶۷ - پشیمانی نوبل از ساخت دینامیت، وقف اموال برای جوایز نوبل

آلفرد نوبل (مهندس سوئدی فارغ التحصیل روسیه) ۲۵ نوامبر سال ۱۸۶۷ اعلام کرد که ماده منفجره دینامیت را اختراع و تولید کرده است و در همین روز این اختراع را به ثبت داد. وی بعدا از اینکه یک وسیله تخریب و کشتار ساخته بود پشیمان شده بود و برای جبران آن دارایی اش را وقف دادن جایزه سالانه به کسانی کرد که در طول سال به بشریت خدمت بزرگ کرده باشند. دادن این جوایز که در دهه های اخیر رنگ سیاسی به خود گرفته است برغم انتقادهای تند با همان روش هنوز ادامه دارد.

۱۹۷۳ - دولت سرهنگ جورج پاپادوپولوس در یونان در یک کودتای بدون خونریزی که توسط سرتیپ دمتریوس لئونیدیس فرمانده دژبان ارتش انجام شد برکنار گردید!. جورج پاپادوپولوس و چند سرهنگ دیگر در سال ۱۹۶۷ کودتا کرده و حکومت را به دست گرفته بودند که دولت آنان به حکومت سرهنگها معروف است. پاپادوپولوس که پس از پیروزی کودتا برغم سلطنتی بودن یونان خودرا رئیس جمهور خوانده بود دیکتاتوری پیشه کرده بود و فساد گسترش می یافت. بعضی منابع، پاپادوپولس را حقوق بگیر «سیا» قلمداد کرده و نوشته اند که طبق نقشه آن سازمان اطلاعاتی آمریکا بر سر کار آمده بود. اعتراض و تظاهرات دانشجویان یونانی که از دیکتاتوری پاپادوپولوس خسته شده بودند در نوامبر ۱۹۷۳ که بیش از یک هفته طول کشیده بود وسیله به دست فرمانده دژبان داد تا کودتا کند که این کودتاگر هم نتوانست بیش از چندماه حکومت کند و دمکراسی به یونان بازگشت و کارامانلیس نخست وزیر شد و کودتاگران قبلی محاکمه و مجازات شدند.

۱۹۷۸ - یک جت مسافربر امریکن ارلاینز از نوع «دی سی ـ ۱۰» هنگام بلند شدن از فرودگاه شیکاگو سرنگون شد و ۲۷۵ تن کشته شدند. این نوع هواپیما که قبلا هم سانحه بوجود آورده بود از آن پس به تدریج به حمل بار اختصاص یافته اند.

۱۹۸۶ - بمباران هوایی اندیمشک در جریان جنگ ایران و عراق، که با مدت زمان ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه طولانی‌ترین حمله هوایی پس‌از جنگ جهانی دوم به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =