گردشگری ایران / دانشگاه سه ‌گوش اهواز

یکی از بناهای قدیمی اهواز، ساختمان معروف به دانشگاه سه‌ گوش است که استادان و دانشجویان بسیاری روزهای جوانی را در آنجا گذرانده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اهواز به هوای گرم و رود پرخروش کارونش مشهور است و بدون شک نیمی از آن هایی که با خرید بلیط هواپیما به اهواز سفر می کنند قصد تماشای کارون را دارند و شاید کمتر کسی از دانشگاه سه گوش های که بخشی از تاریخ این شهر را به دوش می کشد خبر داشته باشد. دانشگاهی که همانند تاریخ اهواز ماجراهای فراوانی به خود دیده و سال ها شاهد رفت و آمد خوشی ها و ناخوشی های مردم اهواز بوده و سال های جنگ را پا به پای مردم اهواز ایستادگی کرده و ترکش دشمنان را به جان خریده است. هنوز هم می توان جای ضد هوایی هایی که در دوران جنگ بر پشت بام این ساختمان قرار داده شده بود را دید.

شاید بیشتر گردشگران، جاهای دیدنی اهواز را مختص کارون و پل‌های آن بدانند؛ اما این شهر ساختمان‌هایی قدیمی دارد که از یادگارهای آغاز دوره‌ معاصر در اهواز هستند. یکی از بناهای قدیمی اهواز، ساختمان معروف به دانشگاه سه‌ گوش است که استادان و دانشجویان بسیاری روزهای جوانی را در آنجا گذرانده‌اند. این عمارت مثلثی‌شکل، سال‌ها شاهد رفت‌وآمد اهوازی‌ها بوده است و خاطره‌هایی بسیار از گذر زمان در دل دارد.

دانشگاه سه ‌گوش اهواز

تاریخچه دانشگاه سه گوش اهواز

در سال ۱۳۰۸ بود که اهوازی ها شاهد هیاهوی ساخت و ساز در ملکی سه گوشه نزدیک به رود کارون در میدان مولوی بودند. قرار بود در این مکان بانک ملی مرکزی اهواز افتتاح شود اما خیلی از احداث ساختمان و فعالیت بانک مرکزی اهواز نگذشته بود که این بنا به عنوان استانداری که در آن زمان اداره حکومتی ولایت بود به کار گرفته شد. همه چیز برای این ساختمان سه گوش داشت به خوبی و خوشی پیش می رفت که در سال ۱۳۲۱ ماجراهای جنگ جهانی دوم و اشغال اهواز به وجود آمد در همین سال ها این عمارت سه گوش کاربری خود را مجدداً تغییر و به عنوان مقر ارتش متفقین مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۳۳۰ این ساختمان سه گوش مقر اداره کل دارایی خوزستان، ستاد فرمانداری اهواز، ستاد استانداری خوزستان و سازمان آمریکایی اصل چهار ترومن بود. در نهایت در سال ۱۳۳۶ این ساختمان و ملک مثلثی شکل با پرداخت هزینه حدود دو میلیون و دویست هزار تومان از بانک ملی ایران خریداری و به عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور مورد استفاده قرار گرفت. این می توانست پایان خوش این ساختمان مثلثی شکل باشد اما اهالی علم و فرهنگ نیز رفت و آمد زیادی به این ساختمان داشتند.

از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۰ این بنای سه گوش محل دانشسرای عالی تربیت دبیر، مرکز علوم پایه، مرکز علمی و سمعی بصری و دانشکده علوم و سازمان مرکزی دانشگاه جندی شاپور بود. در سال ۱۳۵۰ پای دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه جندی شاپور به این ساختمان مثلثی شکل باز شد و مدت زمان نسبتا زیادی را به عنوان صاحبخانه این ساختمان سه گوش فعالیت داشتند تا اینکه در سال ۱۳۸۹ دانشکده ادبیات و زبان های خارجی از این ساختمان رخت سفر بسته و آن را به دانشجویان ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز سپردند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز مدتی را در این مکان فعالیت داشتند و بعد به سایت اصلی دانشگاه شهید چمران نقل مکان کردند. در حال حاضر دانشگاه سه گوش اهواز تعطیل و گفته می‌ شود در حال مرمت و بازسازی است تا برای کاربری بعدیش به عنوان موزه علم و فناوری و خوزستان شناسی آماده شود.

دانشگاه سه ‌گوش اهواز

معماری دانشگاه سه‌ گوش

در دوره پهلوی اول، معماری فرانسوی به‌ نام آندره گدار که بسیار علاقه‌مند به آثار معماری و تاریخی ایران بود، طرح ساختمان سه‌ گوش را برای بانک ملی ارائه کرد. گدار که فارغ‌التحصیل دانشکده‌ هنرهای زیبای پاریس در رشته‌ معماری و باستان‌شناسی بود، ساختمان کتابخانه‌ ملی ایران، کلاه‌فرنگی آرامگاه حافظ و چندین بنای معروف دیگر همچون ساختمان موزه ایران باستان را نیز طراحی کرد. آندره گدار در آن زمان رئیس اداره باستان‌شناسی ایران بود. لازم به توضیح است که او موسس دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز بوده است.

ساختمان سه‌ گوش یا دانشکده‌ ادبیات اهواز مساحتی حدود سه هزار متر مربع دارد. در ساحل غربی کارون، روبه‌روی پل نادری و میدان مولوی قرار گرفته است. ویژگی بارز آن، طراحی مثلثی‌شکل آن است که باعث شده به نام سه‌ گوش معروف شود. مشخصه‌های معماری دوره پهلوی اول، یعنی قوس‌های دایره‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی در این عمارت نیز نمایان است. با این‌ همه ساختمان سه‌ گوش بر اساس معماری باشکوه دوره ساسانی، درکنار آجرکاری و کاشی‌کاری‌های دوره‌ اسلامی ساخته شده است. طرح کاشی‌کاری‌ ایوان، با آجر دقیقا تکرار شده است و این آجرکاری از ویژگی‌های برجسته‌ دانشگاه سه‌ گوش به‌ شمار می‌رود. این عمارت دو ورودی شمالی و جنوبی و حیاطی باصفا در بخش مرکزی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =