رتبه بندی معلمان ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود

معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: اطلاع رسانی‌های ناقص و عدم شفافیت در نحوه اجرای رتبه بندی معلمان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسینی ارسنجانی گفت: بحث رتبه بندی معلمان به بیش از ۱۰ سال گذشته مربوط است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع معلم و مربی مترادف هم به کار گرفته شده است. معلم به فردی اطلاق می‌شود که تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور به عهده دارد.

او گفت:در بند ۱۳ راهبردهای کلان در سند تحول بنیادین به توسعه مستمر شایستگی‌ها، توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی ، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریورماه اجرا می‌شود

به گفته ارسنجانی، در راهکار ۲۱۰ به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه نظام رتبه بندی اشاره شده است . همچنین در راهکار شماره ۴۱ بر ایجاد نظام ارزیابی صلاحیت معلمان منطبق با اهداف سند تاکید شده است.

معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین بار در سال ۱۳۹۲ بود که حمیدرضا حاجی بابایی وزیر وقت، موضوع رتبه بندی را به صورت جدی بیان کرد و در اولین اقدام رتبه‌های معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم را پیش بینی و ارائه کرد. با وجود نداشتن مصوبه در خصوص اجرای رتبه بندی معلمان در زمان ریاست علی اصغر فانی بر وزارت آموزش و پرورش در اصل فصل دهم قانون خدمات کشوری سعی شد رتبه بندی معلمان اجرایی شود که باز هم به ثمر نرسید.

ارسنجانی گفت: در سال‌های گذشته مشکل اصلی آیین نامه رتبه بندی معلمان این بود که اعتبار پیش بینی شده برای آن اجرایی نشد و نهایتا در سال ۱۳۹۹ و پس از حاشیه‌های فراوان در دولت فعلی کلیات رتبه بندی معلمان مصوب شد و در ۱۷ اسفند سال ۹۹ نیز برای طی مراحل قانونی به مجلس ارائه شد.

او گفت: این قانون در مجلس نیز حدود یک سالی برای بررسی‌های کارشناسی زمان زیادی را پشت سر گذاشت و در نهایت در اسفند ۱۴۰۰ پس از مصوبه و تایید شورای نگهبان توسط رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

ارسنجانی گفت: رتبه بندی معلمان ماجرای پر فراز و نشیبی است. در واقع در تمامی این سال‌ها هیچ ارگانی تمایل به شروع چنین فعالیت‌های نداشته است و از یک طرف موضوع اجرای رتبه بندی مورد تایید تمامی ارکان کشور بوده است.

معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: حاشیه‌ها و اعتراضاتی نسبت به رتبه بندی معلمان از طرف بعضی از فرهنگیان مطرح بود که مهمترین بخش آن نسبت به عدم رعایت عدالت در اجرای به موقع این قانون است و حتی خیلی‌ها نیز به ثمر رسیدن این قانون را در هاله‌ای از ابهام دیدند.

او گفت: اطلاع رسانی‌های ناقص، عدم شفافیت در نحوه اجرا ،صحبت‌های فضای مجازی و همچنین مطبوعات و مطرح کردن چند باره یک اتفاق و در عمل عدم مشاهده اقدامات و ثمره رتبه بندی مشکلات فراوانی را برای معلمان ایجاد کرد. اخبار و حواشی سال‌های گذشته در خصوص رتبه بندی بسیار وسیع بوده، اما در عمل چیزی عاید فرهنگیان نشده است.

او گفت: نهایتا مصوبه‌ای با حدود ۸۰۰ هزار نفر مشمول و ۳۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۱۸ ماده که اخیرا توسط وزیر آموزش و پرورش به شیوه نامه‌های آن اشاره شده ابلاغ شد که باز هم نیازمند تسریع در اجرا است.

به گفته ارسنجانی اگر چه در شرایط تنزل رتبه بندی که طبق قانون هر سه سال یک بار پیش بینی شده و ارزیابی‌هایی را برای معلمین در نظر گرفته شده احساس می‌شود باید تجدید نظرهایی صورت گیرد. این که معلمان در صورت به روز رسانی نکردن برخی از اطلاعات خود از حالت معلم به کادر اداری برسند هم موضوعی است که بایستی در طول سه سالی که فرصت هست به خوبی به آن فکر شود.

او گفت:اجرای ناقص رتبه بندی معلمان می‌تواند تبعات نامطلوبی را دامن گیر وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم مسئولین آموزش و پرورش با استفاده از قوانین و با تشکیل شورای راهبردی اجرایی کردن رتبه بندی معلمان بدون از دست دادن وقت مراحل مختلف اجرایی آیین نامه این سند مهم را به سهولت و بدون حاشیه عملیاتی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1147008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =