فیلبند روستایی شناور روی ابرها / جاذبه‌های گردشگری بام شرقی مازندران

فیلبند یا فیل‌بند از جمله مرتفع‌ترین و زیباترین روستاهای استان مازندران است که در بیشتر مواقع سال در میان مه و ابر شناور بوده و همین امر این روستا را به یکی از زیباترین و شگفت‌ انگیزترین روستاهای ایران تبدیل کرده‌ است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اقامت در روستا یکی از شیرین‌ترین تجربه‌هایی است که در هر سفری می‌توانید داشت؛ تجربه دور شدن از شلوغی و آلودگی شهری و دل سپردن به یک فضای ساده و صیمیم در آب و هوایی دلنشین. در این میان روستاهایی هستند که هنوز شناخته نشده‌اند و به همین دلیل سفر به آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای گردشگران رقم بزند. در ادامه قصد داریم تا شما را با یکی از دیدنی‌ترین روستاهای مازندران آشنا کنیم.

ابیانه؛ روستایی در دامنه کوه کرکس / جاذبه‌های گردشگری سرخ‌ترین روستای ایران

استان مازندران دیدنی‌های طبیعی بکری را در خود جای داده است. از زیباترین مناطق آن در قسمت شرقی، روستای فیلبند در ارتفاعات چلاو است. قدم زدن در میان ابرها از برجسته‌ترین جاذبه‌های این روستا است. دریای ابر فیلبند، هر سال مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند و این پدیده، فیلبند را به یکی از محبوب‌ترین نقاط دیدنی شمال کشور تبدیل کرده است.

فیلبند یا فیل‌بند از جمله مرتفع‌ترین و زیباترین روستاهای استان مازندران به‌شمار می‌رود که در بیشتر مواقع سال در میان مه و ابر شناور بوده و همین امر این روستا را به یکی از زیباترین و شگفت‌ انگیزترین روستاهای ایران تبدیل کرده‌ است.

روستای فیلبند

روستای فیلبند مازندران، “بام شرقی مازندران” نیز گفته می‌شود. نام این روستا در گویش مازندرانی “فلبند” است اما به مرور زمان به “فیلبند” تغییر پیدا کرده و در آن “فل” به معنای “خستگی” و “بند” به معنای “بند آمدن” است. بنابراین فلبند به معنای بند آمدن خستگی است. علت نامگذاری این روستا نیز راه دشواری بوده که در گذشته برای رسیدن به آن باید طی می‌شد.

ییلاق این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف نیز محبوبیت بالایی دارد و در فصول گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند می‌شوند؛ اما در فصول سرد، ساکنان روستا هم به مناطق دیگر می‌روند و روستا خالی از سکنه می‌شود.

این روستا در ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل و شرق رودخانه هراز، قرار دارد. مسیر دسترسی به این روستا از جاده هراز و در مسیر فرعی به‌سمت فیلبند، بین جنگل الیمستان و روستای «رزکه» قرار دارد. چشم‌اندازهای این جاده فرعی کوهستانی، بسیار زیبا هستند.

روستای فیلبند

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند

روستای فیلبند در فصل‌های مختلف آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. از اوایل پاییز و با شروع سرما اقامت در این روستا بسیار سخت می‌شود؛ با رسیدن زمستان و بارش برف، ساکنان روستا این منطقه را ترک می‌کنند و به شهرها و روستاهای گرم‌تر در حومه فیلبند می‌روند.

آب ‌و هوای فیلبند چگونه است؟

فیلبند روستایی است که در ارتفاعات قرار گرفته، دلیل این همه مه و دریای ابر هم اطراف این روستا به همین خاطر است که هم رطوبت هوا بالاست و هم نسبتا سرد و خنک است و به شکل ابر درآمده‌اند. اما در چهار فصل سال آب‌وهوا چه فرقی دارد؟

آب ‌و هوای فیلبند در بهار و پاییز متنوع، بارانی و خنک و همچنین بسیار برای سفر مطبوع است. اما جالب است بدانید در نیمه تابستان، شب‌های این منطقه آنقدر سرد می‌شود که باید کنار بخاری یا زیر چند لایه پتو شب را به صبح برسانید.

از اوایل پاییز آب‌وهوای روستای فیلبند بیشتر سرد می‌شود و بارانی و برفی می‌شود. حتی در فصل‌های سرد سال معمولا محلی‌ها هم باروبندیل زندگی خود را جمع می‌کنند و به قشلاق کوچ می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1184034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =