روش‌های اثبات جرم مزاحمت خیابانی از منظر قانون

یک وکیل دادگستری از نحوه اثبات جرم مزاحمت خیابانی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آگاهی افراد جامعه در مورد حقوق خود یکی از اصول شهروندی است و لازم است که افراد بدانند در موقعیت‌های مختلف از چه حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند و یا چه عملی خلاف قانون است. برخی از افراد نمی‌دانند که در قانون کشور ما مزاحمت‌های خیابانی جرم محسوب می‌شوند و فردی که مورد آزار قرار گرفته می‌تواند با اثبات جرم نسبت به حقوق ضایع شده از خود علیه آزاردهنده شکایتی را تنظیم کنند.

براساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شوون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. علاوه برآن به موجب ماده ۱۴ منشور حقوق شهروندی، شهروندان از جمله زنان حق دارند در صورت تعرض به آزادی و امنیت خود در حداقل زمان ممکن و به سهولت به ماموران امنیتی دسترسی داشته باشند.

سوال اینجاست که افراد در صورت مشاهده مزاحمت چطور می‌توانند، این موضوع را اثبات کنند؟ مریم لامعی؛ وکیل پایه یک دادگستری درگفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در این خصوص توضیح داد: ادله اثبات جرم با خود جرم انگاری متفاوت است و فرد بزه دیده باید وقوع جرم را اثبات کند که یکی از راه‌های آن معرفی شاهدی است که در لحظه وقوع جرم در محل حضور داشته است.

او ادامه داد: یکی دیگر از روش‌ها استفاده از دوربین‌های مداربسته‌ که وقوع جرم را ثبت کرده باشند. راه دیگر ضبط صدای مزاحم یا وجود فیلمی از این اتفاق است البته باید درنظر داشت که فیلم و صدا به تنهایی دلیلی بر وقوع جرم نیست اما می‌تواند به عنوان اماره‌ای باشد که به علم قاضی در جهت اثبات جرم کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =