سید حسن قاضی زاده هاشمی را بیشتر بشناسید

تولد سال ۱۳۳۸ در شهرستان فریمان از شهرستان‌های استان خراسان رضوی است. قاضی زاده هاشمی مسئولیت وزارت بهداشت ایران را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر گرفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، قاضی‌زاده هاشمی در خانواده‌ای مذهبی، زاده شد و پدرش در فریمان عطار بود. وی در کودکی قرآن را نزد شیخ حسین مطهری، پدر شهید مرتضی مطهری فرا گرفت و پس از پایان دوران ابتدایی، دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی مشهد ادامه داد و هم‌زمان در فعالیت‌های مذهبی نیز شرکت داشت.

تحصیلات

قاضی زاده در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده پزشکی مشهد شد و ضمن تحصیل دانشگاهی در فعالیت‌های اجتماعی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشت و هم‌زمان با گسترش موج اعتراضات، در رخدادهای سیاسی اجتماعی شهر مشهد مشارکت داشت.

فعالیت سیاسی

قاضی زاده هاشمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از موسسان سازمان جهاد سازندگی نقش ایفا کرد و با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به مدت ۳۳ ماه به صورت داوطلبانه در جبهه‌های نبرد حاضر شد؛ حضوری به مجروحیت او در دو نوبت منجر شد و برادر کوچک‌تر او نیز د. به علت مصدومیت شیمیایی ناشی از دوران دفاع مقدس در سال ۱۳۷۲ درگذشت.

او پس از بازگشت از جنگ به منظور ادامه تحصیل، حضور در جبهه را در قالب تیم‌های اضطراری پزشکی ادامه داد. او در زمان وزارت بهداشت محمد فرهادی در بیمارستان فارابی مشغول شد و هم‌اکنون ریاست بیمارستان چشم پزشکی نور را بر عهده دارد.

وزارت

قاضی زاده هاشمی در سال ۱۳۹۲ و به پیشن‌ها حسن روحانی به عنوان وزیر بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که با کسب رأی اعتماد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران شد.

او همچنین در سال ۱۳۹۶ برای دومین بار از سوی رئیس جمهور برای تصدی گری سمت وزارت به مجلس معرفی شد و دوباره موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شد.

طرح تحول سلامت

اجرای طرح تحول سلامت که طی آن علاوه بر افزایش درآمده پزشکان، سهم بیماران برای پرداخت کاهش یافت، از جمله برنامه‌های اجرایی او بود.

استعفاء

همزمان با ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ از سوی رئیس جمهور به مجلس و به دلیل مسائلی نظیر عدم افزایش بودجه وزارت بهداشت در حد انتظار قاضی زاده هاشمی، بحث استعفای خود را مطرح کرد. استعفای قاضی زاده هاشمی از سوی رئیس جمهور با موافقت رو به رو شد و سعید نمکی جایگزین او شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1115878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =