فضیلت و اعمال شب‌های قدر / فلسفه قرآن به سر گرفتن چیست؟

حجت الاسلام علی سرلک گفت: شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص می‌شود.

حجت الاسلام علی سرلک کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فضایل شب‌های قدر اظهار کرد: برابر با روایات، دهه آخر ماه مبارک رمضان مصادف با شب قدر است و شب قدر در واقع یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم است که پر فضیلت‌ترین شب شب بیست وسوم سپس شب بیست و یکم و در آخر شب نوزدهم ماه مبارک است.

وی با بیان اینکه شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت عنوان کرد: شب قدر شب برنامه‌ریزی است، شب قدر همان شبی است که در تمام سال هیچ شبی به فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص می‌شود؛ درک مفهوم شب قدر موضوعی است که در سوره مبارک قدر هم مورد توجه قرار داده شده است تا جایی که در آیه 2 سوره قدر آمده است: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ و تو چه دانی که شب قدر چیست؟

بیشتر بخوانید:

فرازهایی از کرامات امام حسن مجتبی (ع) / چرا به پیشوای دوم کریم اهل بیت لقب داه‌اند؟

حجت الاسلام سرلک افزود: کار ویژه ما انسان‌ها در واقع درک و فهم این موضوع است و در شب قدر این درک از هر زمان دیگری بیشتر است تا جایی که در آیه دیگری آمده است: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است.

کارشناس مذهبی افزود: این مسئله بدان معناست که انسان در شب قدر می‌تواند همه گذشته‌اش را آباد کند و آینده خود را بسازد و باید گفت که اولیاء خدا نیز نسبت به شب قدر اهتمام و توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند.

حجت الاسلام سرلک در ادامه عنوان کرد: اعمال فراوانی برای این شب ذکر شده است و اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است: اعمالی که در هر سه شب انجام می‌شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

اعمال مشترک:

- غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.
- خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ی توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.
- زیارت بارگاه امام‌حسین(ع) و خواندن زیارت آن حضرت.
- احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن) در این شب‌ها. در روایات بسیاری از پیامبر(ص) و معصومین(ع) نقل شده است هر کس شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده شود.
- فضیلت و پاداش بسیار دارد که صد رکعت نماز خوانده شود و بهتر است که در هر رکعت بعد از سوره‌ی مبارک حمد، ده مرتبه سوره‌ی توحید خوانده شود.
- خواندن دعای زیر و طلب بخشش و رحمت از خدا برای گشایش امور مسلمین و خلق خدا:

در این شب‌های مبارک، اعمال زیر نیز سفارش شده است:

- خواندن ۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت
- خواندن ۲ رکعت نماز برای شادی روح همه‌ی درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر "اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات"
- خواندن ۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر(ص) و خواندن دعای توسل
- خواندن ۲ رکعت نماز حضرت زهرا(س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید
- خواندن سوره‌های مبارک دخان و قدر

اعمال شب نوزدهم:

- صد مرتبه گفته شود: "اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه"
- صد مرتبه گفته شود: "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ"

اعمال شب بیست و یکم:

- خواندن دعای جوشن‌کبیر

اعمال شب بیست و سوم:

- خواندن سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان
- هزار مرتبه خواندن سوره‌ی قدر
- خواندن دعاهای جوشن‌کبیر، مکارم‌الاخلاق و افتتاح
- خواندن دعای فرج
- خواندن ۸ رکعت نماز و طلب استغفار و دعا برای خلق خدا

حجت الاسلام سرلک در ادامه در پاسخ به این سوال که فلسفه قرآن به سر گرفتن چیست؟ گفت: قرآن مانیفست حرکت بشر است، نقشه گنجی است که اگر انسان بر اساس پیچ و خمی که آیات ترسیم کرده حرکت کند به گنج نهایی که حقیقت و لقاء خداست، دست پیدا می‌کند؛ به همین دلیل در شب قدر که شب نزول قرآن است سفارش شده که قرآن را بر سر بگیرید و قرآن به سر گرفتن و توسل به اهل بیت و نام 14 معصوم را مکرر به زبان آوردن نشان دهنده این است که ما با این کار خود توانسته‌ایم مصرعی را که عنوان می‌کند: ای که مرا خوانده‌ای راه نشانم بده را تحقق بخشیم و در واقع قرآن به سر گرفتن یعنی سر تا پا وجود خود را قرآنی کردن.

انتهای پیام/

کد خبر: 1137404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =